Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Twin111
sicnarf skrev: tor 14 jan 2021, 15:36 Men termostaten då som visade 66 grader? Jag litar inte på dem på verkstaden! Nu helt plötsligt säger de att värmeväxlaren är kass.
Verkstaden har rengjord termostathuset och säger att det ska funka. Sen om tempen höjts det vet jag inte. Jag är jävligt less på allt och vill bara ha värme i bilen. Nu blir det byte av värmeväxlare,funkar inte det så ger jag fan i vilket. :-o
Användarvisningsbild
av jiha1968
@Twin111, Din verkstad nyttar tyvärr Lotto-principen vid sin "felsökning", men nu är det är ju inte så många "luckor" kvar på din kupong...
(men den här verkstadens helgarderade kupong är troligen inte billig)

Om verkstaden har kollad att termostaten inte börjar öppna innan 80'C så är den OK. (den får öppna senast vid 91'C)
Kylvatten/termostat är inte svåra ätt mäta. (något din verkstad klarar av, utan att gissa)

Även om bilens kylvätska-temp.mätare är en glädjemätare, som är beroende av sensorn vid termostaten, så kan den nyttas vid enklare arbete/felsökning.
Vid 60'C kylvätska står temp-mätarens nål mellan ett och två steg under "normal"/mitten. (beror lite på årsmodell/motor/tolerans)
Står nålen ungefär en millimeter lägre än "normal", så är kylvätskan drygt 80'C
Står nålen rakt på "normal"/mitten, är kylvätsketemperaturen minimum 87-88'C om jag inte minns fel.

Om ni byter värmepaket/växlare, och du saknar värme i bilen ;-) välj endast BEHR** (eller Volvo €riginal, som är en BEHR)
Nissens och andra är i det stora inte hopplösa, men dom har inte samma höga verkningsgrad som BEHR**. (sämre värme vid sträng kyla)

**BEHR = Mahle = Hella (endast dekaler och emballage som skiljer)
av Twin111
jiha1968 skrev: tor 14 jan 2021, 20:02 @Twin111, Din verkstad nyttar tyvärr Lotto-principen vid sin "felsökning", men nu är det är ju inte så många "luckor" kvar på din kupong...
(men den här verkstadens helgarderade kupong är troligen inte billig)

Om verkstaden har kollad att termostaten inte börjar öppna innan 80'C så är den OK. (den får öppna senast vid 91'C)
Kylvatten/termostat är inte svåra ätt mäta. (något din verkstad klarar av, utan att gissa)

Även om bilens kylvätska-temp.mätare är en glädjemätare, som är beroende av sensorn vid termostaten, så kan den nyttas vid enklare arbete/felsökning.
Vid 60'C kylvätska står temp-mätarens nål mellan ett och två steg under "normal"/mitten. (beror lite på årsmodell/motor/tolerans)
Står nålen ungefär en millimeter lägre än "normal", så är kylvätskan drygt 80'C
Står nålen rakt på "normal"/mitten, är kylvätsketemperaturen minimum 87-88'C om jag inte minns fel.

Om ni byter värmepaket/växlare, och du saknar värme i bilen ;-) välj endast BEHR** (eller Volvo €riginal, som är en BEHR)
Nissens och andra är i det stora inte hopplösa, men dom har inte samma höga verkningsgrad som BEHR**. (sämre värme vid sträng kyla)

**BEHR = Mahle = Hella (endast dekaler och emballage som skiljer)
Den här är det jag har beställt. Som sagt det är sista grejen sen skiter jag i det. https://www.skruvat.se/Varmeelement-var ... 13573.aspx
Användarvisningsbild
av jiha1968
ok... Återkom gärna med resultaten.
Använd gärna en våtdammsugare till att evakuera kylvätskan från värmeväxlaren.
Glöm ej att vrida temp.reglagen till max (med tändningen i läge I/II) innan ni plockar bort värmeväxlaren.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Nån slags värme bör man få även om nu motorn bara är 60C men givetvis inte lika bra som vid 88C. Borde iallafall räcka så länge det inte är svinkallt ute :P Så något annat fel är det förmodligen.
Bytte värmepaket på min V70 mk 1 förra vintern och det blev klart bättre. Det var något strul med cirkulationen genom paketet, fick lite värme med 3000 r/m på motorn men på tomgång var värmen i princip obefintlig.. dock inte tvärstopp genom paketet. Misstänker att den lilla läcka som fanns där sög in lite luft varje gång motorn svalnade så att jag alltid hade en luftficka i värmepaketet
av Twin111
jiha1968 skrev: fre 15 jan 2021, 09:02 ok... Återkom gärna med resultaten.
Använd gärna en våtdammsugare till att evakuera kylvätskan från värmeväxlaren.
Glöm ej att vrida temp.reglagen till max (med tändningen i läge I/II) innan ni plockar bort värmeväxlaren.
Såg du värmeväxlaren jag länka till ? Hoppas den duger. Jag ska påminna han om detta. Har fått tid på onsdag att byta värmeväxlaren. Kommer på onsdag kväll berätta hur allt gick. Hoppas att det blir bra :-)
Användarvisningsbild
av jiha1968
Har ingen erfarenhet med Skruvats "egna" värmepaket.
Dom är troligen bättre än den slitna gamla,
men har möjligen ett lite steg kvar till BEHR/Hella/Mahle, också på priset... (även om BEHR i en blå Volvo €riginal pappask är något värre)
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
Jag satte Skruvat's billigaste värmepaket i en S70 jag hade förr. Funkade prima, men V70N är annorlunda och bökigare byte än S/V70I.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kolla hos trodo.se, jag köpte Hella/Behr där relativt billigt men det var för ett år sen och dessutom till V70 mk 1..
Nya o-ringar fick man köpa hos Volvo, de följde inte med värmepaketet :bored:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]