Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvina
#1423584
Hej!

Jag behöver byta katalysator på min Volvo 944 - 96. Bilen har gått långt och jag vet inte hur länge till den håller så jag vill lägga mkt pengar på den. Vilken modell kan man sätta in? Kan man byta till en universal eller måste det vara någon speciell? Någon som vet?

Med vänlig hälsning,

Åsa
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1423595
Det går med universal... Det är ingen magisk katalysator på 940 med dubbla sonder eller liknande. Jag vet faktiskt inte om det ens är en flervägs-kisse?
Jag kan dock inte säga hur pass effektiva universalskissar är, om någon är bättre än någon annan osv... Men 940 har generellt sett oförskämt bra avgasvärden, så även med en kanske inte 100% effektiv kisse så bör den ta sig igenom bes. utan att skämmas.
Det som KAN vara skillnad mot en orginalkisse är uppvärmingstiden, en universal(och sport, för den delen) kan behöva längre tid på sig(dvs, längre varmkörning) innan dom renar ordentligt.

... Och hur långt har bilen gått eftersom du inte tror den kommer gå så länge till? :P
Användarvisningsbild
av lennarte
#1423626
Min katalysator är original invändigt efter 33 år och omkring 50000 mil. Fick svetsa nya anslutningar för in och utloppen för 5 - 6 år sedan, men fungerar gör den. Nu kollar dom inte avgasvärden längre så katalysatorn behöver inte fungera på årsmodell -94 och äldre, men på en -96 måste den fungera. Så är den inte läck p.g.a genomrostning så kan du lungt körda vidare tills "dom" säger ifrån
av volvina
#1424340
Lucif3r skrev:Det går med universal... Det är ingen magisk katalysator på 940 med dubbla sonder eller liknande. Jag vet faktiskt inte om det ens är en flervägs-kisse?
Jag kan dock inte säga hur pass effektiva universalskissar är, om någon är bättre än någon annan osv... Men 940 har generellt sett oförskämt bra avgasvärden, så även med en kanske inte 100% effektiv kisse så bör den ta sig igenom bes. utan att skämmas.
Det som KAN vara skillnad mot en orginalkisse är uppvärmingstiden, en universal(och sport, för den delen) kan behöva längre tid på sig(dvs, längre varmkörning) innan dom renar ordentligt.

... Och hur långt har bilen gått eftersom du inte tror den kommer gå så länge till? :P

:-) Tack för svar!! Den har gått 48 000 mil. Och läst nu i morse på fb att de nog kan gå hur långt som helst dessa finingar till bilar. Just nu är min katalysator tätad i båda ändar med allt möjligt och trillar nog av snart så det är definitivt dags att byta iaf.
av volvina
#1424341
@KalleJ, @lennarte, Åh tac
lennarte skrev:Min katalysator är original invändigt efter 33 år och omkring 50000 mil. Fick svetsa nya anslutningar för in och utloppen för 5 - 6 år sedan, men fungerar gör den. Nu kollar dom inte avgasvärden längre så katalysatorn behöver inte fungera på årsmodell -94 och äldre, men på en -96 måste den fungera. Så är den inte läck p.g.a genomrostning så kan du lungt körda vidare tills "dom" säger ifrån
Tack Lennart för svar! Den håller på att ramla loss, men jag ska till mek för att byta bromsok så kanske han kan svetsa fast denna också. Jag har lappat och lagat i båda ändar och värdena har det inte varit något att klaga på hittills. Tack för respons!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1424446
volvina skrev:Den har gått 48 000 mil. Och läst nu i morse på fb att de nog kan gå hur långt som helst dessa finingar till bilar.
"Knappt inkörd" då ;-)
Nej, tar man hand om motorn och sköter service osv kan dom rulla mer eller mindre hur långt som helst. Min 945a har gåt 42.5k, och det märks inte. Visst, slangar och sånt börjar väl sjunga på sista versen, och turbon som jag tror är orginal räknar jag inte med ska hålla speciellt mycket längre(42k mil är verkligen övertid för en turbos livslängd). Men det är ju enkla och billiga(mja, turbon kostar väl en slant då) lagningar, själva motorn i sig är det inga fel på :-)
Det är sällan motorerna som ger upp på bilar generellt(visst finns det skitmotorer, men gamla volvos är stabila), i sverige är det i första hand rosten som knäpper bilarna.

Så din har troligen mycket kvar att ge :-D
Och i värsta fall går det ju alltid att byta motorn. En vanlig rödblockare B230FK/FT kostar inte många kronor och är "pissenkla" att hitta, förutsatt att man byter den själv då... göra det på verkstad kostar ju givetvis skjortan i arbetstid.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]