Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1423982
Får börja med att be om ursäkt över att detta gäller insprutningspumpen på en V50. Urskuldar mig med att jag även har flera v70 av olika årsmodeller så därför är jag även på v70 delarna i forumet.

Har en v50 2.0D som stått i flera år, startar den och kör en vända då och då för att hålla den vid liv. Har aldrig varit några problem. Till i höstas då den inte ville starta. Kollade det vanliga men skulle till slut byta dieselfiltret som var fullt av brun klibbig gegga som. Som sirap ungefär. tog ner och rengjorde tanken som hade c:a 3 cm av den geggan i botten. En 80-årig granne som haft entreprenadmaskiner sedan början på 60-talet sa -Jaha, se där ja, dieseln har separerat så du bara har paraffin i botten. Ja, vad det nu var så var det klibbigt och svårt att få rent, Gick bra med T-röd till slut.

Denna gegga har ju dragits fram till och genom filtret som var som det var gjort av mjölkpapp. Rengjorde allt från tanken och fram till pumpen, luftade men pumpen drar inte fram diesel. Tog isär pumpen som inte hade överdrivet mycket av geggan men rengjorde och satte ihop. Ingen funktion från pumpen.

Satte en dieseldunk på taket och kopplade till filtret och lät dieseln rinna fram till och kopplade till pumpen tog loss returen och högtrycksledning. Den drar fortfarande ingen diesel. Dieseln är framme och genom pumpen eftersom det droppar sakta från returen om jag låter det stå så.

Pumpen är ju mekaniskt en ganska simpel apparat egentligen. Tre radiellt placerade kolvar som påverkas av en excenter som i sin tur drivs av kamaxeln. Sitter en liten ventil vid toppen av varje "cylinder" som öppnar vid tryck vad jag förstår. Kan inte så tokigt bli tycker jag. Och framför allt borde väl inte ventilerna i pumpen helt plötsligt gå sönder medan bilen står still.

Men det sitter ju en trycksensor och en regulator på pumpen också. Och jag funderar lite på regulatorn.

Den är ansluten med två kablar där den ena skall ha 12v ström medan den andra är signalkabel. Jag har med tändningen tillslagen 12v till jord på båda. Någon som vet om detta är korrekt eller vet hur man felsöker sensor och regulator?

Har tyvärr ingen pump att byta med för att prova annars hade jag gjort det men blir väl kanske blir tvungen till slut.

Någon som har ett förslag på lösning?
#1430053
Hallå har du löst problemet? Jag har nästan exakt samma problem. V50 2.0D -05 Continental högtryckspump. Skillnaden var väl att jag hade 2cm gegg i botten på tanken efter att den stått länge. Bytte du pumpen?
Jag får fram diesel till pumpen men den ger inte rätt tryck. 7-800kpa enl. OBD när man nöter startmotor. Mätte med OBD på en V50 2.0D från 2010, den gav 31000kpa. Lurar på att det är tryckregulatorn på pumpen som hängt sig. Jag vill helst inte byta hela pumpen om jag slipper.

Ett tips för att vara säker på att det inte är luft kvar i pumpen är att lossa en av högtrycksrören och sätta en bromsluftare där och dra ut dieseln samtidigt som man kör startmotorn.

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]