Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lars51
#1423891
Har idag varit hos Volvo verkstad med bilen - det finns ingen dieselvärmare i bilen. Det är bara att glömma ”parkeringsklimat”.

Är fortsatt lite fundersam hur värmen från dieselmotorn skall räcka till riktigt kalla dagar. Min uppfattning är att ”alla” Volvo diesel har en värmare som hjälper till att få upp värmen. Dock inte B4 diesel hybridmodellen - där finns ingen värmare. Någon som vet hur man löst det med denna motorn?
av pergrein
#1423948
Det tog man bort för länge sedan att värmaren sitter original (undantag hybrider). Man har varit tvungen att ta klimatpaket bra många år nu om man ska ha värmaren.

Mvh
Per
av s6025t
#1423962
Det är väl som i de flesta andra bilmärken de har ingen tillskottsvärme det funkar ju för det mesta men är det riktigt kallt så gör den skillnad Volvo har valt att följa konkurrenterna o sparat in värmaren o ta betalt för den i ett kilmatpaket för 9900kr är prisvärt i min värld o det ingår till o med i det rabatterade paketet momentum advanced trodde knappt det såldes några Momentum utan advanced då det är billigare nu vid nybilsköp än en vanlig Momentum där klimatpaketet inte ingår.
av HåkanB
#1425786
Min har trasig cirkulationspump från fabrik. Värmaren funkar bara när bilen har startats. På Måndag, 2 månader efter leverans så ska dom byta pump. Ingen vidare service eller kvalitet.
av Lövet
#1425789
Lars51 skrev:Är fortsatt lite fundersam hur värmen från dieselmotorn skall räcka till riktigt kalla dagar. Min uppfattning är att ”alla” Volvo diesel har en värmare som hjälper till att få upp värmen. Dock inte B4 diesel hybridmodellen - där finns ingen värmare. Någon som vet hur man löst det med denna motorn?
Bilen blir varm nog för att klara avgasreningen ändå, det kan vi vara säkra på. Det finns olika sätt att elektriskt alstra värme, det är inte så att dieselbilar av nån slags naturlag alltid måste vara bränslevärmare. Rätt många bilar av andra märken rullar utan sådan och de klarar både avgasrening och kupeklimat ändå. PTC-element är en sådan lösning som finns i vissa.
av Snelhest
#1425960
Våran andrabil, en Mercedes E350 CDI från 2011 kommer upp i temperatur snabbt och håller värmen utmärkt och den saknar tillskottsvärme.
Visst att dieslar går svalare än bensinare, men det är inte gamla FIAT-dieslar från 1980 vi pratar om här.

Dieslarna är inte byggda riktigt som förr när det behövdes en pappskiva framför kylaren, även om det kan hjälpa på vissa och framförallt de med dåliga termostater.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]