Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1423790
Jag köpte denna V70R -99 som ett renoveringsobjekt där den skall ha tappat drivningen fram och bara skulle vara bakhjulsdriven. När jag köpte den så var vinkelväxel, kardan och höger drivaxel avmonterad och låg i skuffen. Sen har åren gått och bilen har stått i värmegarage under ett par år men nu så tänkte jag ta första steget i felsökandet vilket är att montera tillbaka allting och se hur bilen ter sig. Sen såg allting som var nermonterat riktigt bra ut! Som syns på filmerna som är länkade så är den bakhjuldriven just nu 😎😎 när jag skulle sätta i höger drivaxel (som ser fin ut) så reagerade jag på att det inte var något som helst motstånd när man snurrade på drivaxeln (har man neutral så känns ju alltid ett visst motstånd) men jag provade att försöka köra bilen då kardanen var bortplockad för att se om den driver överhuvudtaget, men det gjorde den inte. Däremot så såg vi att vinkelväxeln snurrar som syns på andra klippet (bilen står på marken, växel ilagd, kardanen bortkopplad och framhjulen står hela tiden stilla) där syns tydligt när bilen är i R, N och D.

Så jag monterade upp kardanaxeln för att se hur drivningen på bakhjulen var och där snurrar det för fulla muggar 😀 när man har i någon växel (R eller D) så driver den hela tiden trots att jag håller foten på bromsen, det syns på första filmen att hjulen snurrar lite saktare när jag håller foten på bromsen för att sedan snurra snabbare när jag släpper upp bromsen.
Så min fråga är nu vad det kan vara för fel? Jag har utgått hela tiden från att byta/renovera lådan men vad är det som kan orsakar detta? Diffren??Framhjulen har liksom ingen kontakt alls med växellådan. Med växelväljaren i P så går det ändå att snurra framhjulen medans bakhjulen förblir låst. 😊


Filmklipp med bilen upphissad bak:



Filmklipp på framhjulen i backen och vinkelväxeln snurrar:
Bilagor
138816837_2102290843236538_8207574115009538466_n.jpg
138816837_2102290843236538_8207574115009538466_n.jpg (142.98 KiB) Visad 2297 gånger
138957774_3398563010266647_2099072361653267069_n.jpg
138957774_3398563010266647_2099072361653267069_n.jpg (179.54 KiB) Visad 2297 gånger
139275111_187245083085661_1918799334089142772_n.jpg
139275111_187245083085661_1918799334089142772_n.jpg (269.18 KiB) Visad 2297 gånger
#1423847
Helt hundra på det, när jag skulle sätta i höger drivaxel och inte kände något motstånd så monterade jag bort den från hållaren så att jag kunde köra in axeln så långt det gick men det blev ingen skillnad. Vänster drivaxel går även den att snurra med växelväljaren i P men så fort jag kopplar på kardanaxeln så låser bakhjulen med växelväljaren i P. :-)
#1423889
För att framhjulen skall driva måste alla fyra knutarna fram och alla fyra differentialdreven inne i växellådan vara OK.
Lägg i P och hissa upp bilen fram. Rotera vänster framhjul framåt - då skall höger framhjul rotera bakåt.
Om inte höger framhjul roterar:
1. Kolla att inre drivknut vänster roterar och om den gör det -
2. Kolla om höger drivaxel(där den kommer ur vinkelväxeln) roterar baklänges - om inte
3. Troligtvis rasad differential eller problem med splines eller att någon drivaxel är för kort.

Troligtvis finns det diffbroms fram och då kommer denna låsa(åtminstone delvis) framhjulen. Om något framhjul fortfarande går lätt att rotera så saknar det förbindelse med diffen.

Kardanaxeln drivs direkt via hylsan och vinkelväxel från sista drevet i växellådan.

Lite ovanligt att framhjulsdriften pajar, det brukar ju vara vinkelväxel/hylsa/kardan/viscodiff som brukar paja.
#1424162
Kolla drivaxeln nu när den ändå.är demonterad.
Försök att vrid åt olika håll på ytterändarna äv drivaxeln, så du får vridmoment genom båda drivknutarna.
Att inre drivknuten dragits isär för långt och kulorna har ramlat ur är det absolut sannolikaste som sagt. Näst sannolikast är rasad yttre knut.
Därefter felaktig drivaxel. Kanske till annan årgång med annan diam på splines....
Först därefter något i slutväxeln.

Jag kan inte riktigt komma på vad som.ska hända för att få dom symptomen och oskadd splines.
Rasar diffen borde det ju andra framhjulet bli "löst" också, men visst, ALLT kan hända......
#1426767
Höger drivaxel har varit nermonterad när jag köpte den och splines ser riktigt fina ut, det är den axeln som har suttit på bilen innan också. Båda framhjulen är "lösa", alltså att dom går att snurra helt individuellt utan något som helst motstånd (med växelväljaren i P så går det att snurra båda framhjulen medans bakhjulen är låsta med växelväljaren i P) jag upplever det som att framhjulen inte alls har kontakt med växellådan :P

GÅr det att plocka diffen från en begagnad låda och montera in i denna eller hur fungerar det med diffen? :P
#1429638
Under nästa vecka tänkte jag åka till garaget och ge mig på bilen igen :P den där filmen är till stor hjälp Hasse!

Jag är inställd på att ta ner hela växellådan och se om det går att renovera den, men finns det fler möjliga grejer som skulle kunna vara trasiga än diffen i detta fall?

Det jag tycker är konstigt utöver att den enbart driver bak är att den verkar få alldeles för mycket kraft till bakhjulen (kardan monterad), när jag har den upplyft med växel i och foten på bromsen för att byta växel så snurrar ändå hjulet, med bilen på marken och växelväljaren i P eller R samt foten på bromsen så känns det att den gärna vill driva iväg och varvtalet går ner till ca 4-500 varv och om jag lägger i N så går bilen tillbaka till normal tomgång.
Jag kan inte heller lägga i P med motorn igång då jag passerar R och den driver hela tiden utan måste stänga av motorn och sedan lägga i P... Kan detta vara för att framhjulen inte verkar ha kontakt med växellådan och all kraft går således till bakhjulen?

vänster drivaxel (förarsidan) har jag inte demonterat för att se hur den ser ut, jag noterade dock att den inre damasken var av/trasig (och då är min fundering om den kan ha rasat så att all kraft som skall ut till framhjulen försvinner ut i det fria där och därav tappas all kraft)? Jag vet inte hur en rasad drivknut ter sig.


Hur bilen ter sig såhär långt:
1. driver inget på framhjulen (känner på höger drivaxel att det inte är något som helst motstånd)

2. med P ilagd så går framhjulen att snurra helt utan problem och kardanen bortplockad (och går att rulla med bilen på marken) Monterar jag däremot dit kardanen igen så går det inte att snurra bakhjulen och bilen går inte att rulla på marken, det tolkar jag som att framhjulen inte har någon kontakt med växellådan alls medans bakhjulen har det.

3.vinkelväxel, hylsa och höger drivaxel ser väldigt fina ut

4. växlarna i sig går i kanon, det är bara att den inte vill driva på framhjulen..
#1429679
Som jag sagt tidigare:
För att framhjulen skall driva måste alla fyra knutarna fram och alla fyra differentialdreven inne i växellådan vara OK.

Ta loss vänster drivaxel och kolla knutarna!!

Sedan är det ju en Viscodiff på din bil och den driver rejält om det är en hastighetsskillnad mellan kardan och bakaxel. Men om du bromsar ner bakhjulen så att de står stilla bör du kunna gå förbi "R" och sedan lägga in "P", men inte helt säkert... Utgående axeln i växellådan roterar och viscodiffen slirar, vilken innebär att växellådan förmodligen spärrar "R" och "P" då den tror att bilen rör sig framåt.

Sedan borde det gå att rulla bilen på marken i läge "P" (när framhjulsdriften är paj) men jag har ingen expert på viscodiff...

Innan man ger sej på att riva växellådan måste man ha mera beslutsunderlag! Jag har själv demonterat en BW 65 till en BMW 3.0 vilket jag tyckte var komplicerat. Men jämfört med att demontera en Aisin låda så var det absolut ingenting, kolla på you-tube!

Sen verkar det vara en j-kligt snygg V70!!
Färgen är väl "Nautic blue"...
#1430115
Håller tummarna att det kan vara en drivknut trots allt så man slipper gojsa med växellådan :P Vet du om man ser hur skicket på diffen ser ut inne i lådan när man tagit ur vänster drivaxel?

Så det kan förklara att mer kraft skickas till bakhjulen att bilen "tror" att framhjulen slirar och genom hastighetsskillnaden så skickas mer kraft till bakhjulen? =)

Tack, det är en Laserblå -1999 (det skall enl uppgift bara finnas 22 st tillverkade laserblåa av -99 årsmodell, deso fler -00 ) =) men jag har även en Nauticblå V70R =)
Bilagor
P1120473.JPG
P1120473.JPG (904.12 KiB) Visad 1228 gånger
403090-3838442.jpg
403090-3838442.jpg (157.98 KiB) Visad 1228 gånger
Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]