Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1423680
PalleH skrev:Kör ni med er blåtand obd2 i hela tiden,är det ingen fara med det? Ska kanske prova det i och med jag har en.
Ja, när jag använde min så satt den i konstant utan några problem. Så det bör inte vara någon fara.
#1423709
Steffe3 skrev: tor 14 jan 2021, 22:56
PalleH skrev:Kör ni med er blåtand obd2 i hela tiden,är det ingen fara med det? Ska kanske prova det i och med jag har en.
Ja, när jag använde min så satt den i konstant utan några problem. Så det bör inte vara någon fara.
Okej tack för svar!
#1423717
PalleH skrev:Det står under resentioner i play butiken android, när du mäter 12,89 är det på ett inkopplat batteri eller ett obelastat?

Jag har aldrig så höga värden på mina bilar (mätt på inkopplat batteri) ,bytte till ett varta agm till min v70 förra månaden ligger ofta på 12,3-4 på skodan är det typ samma 2 år gammalt bosch S5 batteri. Laddar med ctek 5A varannan vecka och kör mest korta sträckor om det kan va det som gör det.?!🤔
Vissa av recensioner i Google Play är ju rätt gamla och gäller ju för det mesta för apen och inte för enheten och säkerligen ligger mkt okunskap bakom klagandet. Ser att flera gett dåligt på AppStore också. Jag har 3st och vet flera bekanta som har dom och det än någon som kan visa fel någon enstaka gång som även visades tidigare i tråden. Har fått resettat min 1ggr på över två år i drift annars funkar den bra. Jag är mkt nöjd och mina presterar exakt som jag vill. Alternativet med OBD som tipsats om i tråden verkar ju väldigt intressant också.

Jag mäter alltid på inkopplat batteri i bilen och ett AGM batteri har högre spänning ärn ett EFB. Har du runt 12,3-12,4V är det ju inte speciellt bra på ett AGM, jag laddar själv innan jag kommer ner till den nivån. Har du gjort en kapacitetstest på batterierna för att se deras status? Jag köpte en sånhär för att kunna se statusen på batterierna och efter jag testat mitt gamla batteri så var det bara att byta, hade bara 30% av originalkapacieteten och det var därför jag hade så dålig laddning hela tiden.
https://www.biltema.se/kontor---teknik/ ... 2000043659

Här har du tabell över vilospänningen på batterier.
https://www.varta-automotive.se/sv-se/v ... bilbatteri
Bilagor
agm.jpg
agm.jpg (28.77 KiB) Visad 270 gånger
#1423729
dannesk skrev: fre 15 jan 2021, 09:10
PalleH skrev:Det står under resentioner i play butiken android, när du mäter 12,89 är det på ett inkopplat batteri eller ett obelastat?

Jag har aldrig så höga värden på mina bilar (mätt på inkopplat batteri) ,bytte till ett varta agm till min v70 förra månaden ligger ofta på 12,3-4 på skodan är det typ samma 2 år gammalt bosch S5 batteri. Laddar med ctek 5A varannan vecka och kör mest korta sträckor om det kan va det som gör det.?!🤔
Vissa av recensioner i Google Play är ju rätt gamla och gäller ju för det mesta för apen och inte för enheten och säkerligen ligger mkt okunskap bakom klagandet. Ser att flera gett dåligt på AppStore också. Jag har 3st och vet flera bekanta som har dom och det än någon som kan visa fel någon enstaka gång som även visades tidigare i tråden. Har fått resettat min 1ggr på över två år i drift annars funkar den bra. Jag är mkt nöjd och mina presterar exakt som jag vill. Alternativet med OBD som tipsats om i tråden verkar ju väldigt intressant också.

Jag mäter alltid på inkopplat batteri i bilen och ett AGM batteri har högre spänning ärn ett EFB. Har du runt 12,3-12,4V är det ju inte speciellt bra på ett AGM, jag laddar själv innan jag kommer ner till den nivån. Har du gjort en kapacitetstest på batterierna för att se deras status? Jag köpte en sånhär för att kunna se statusen på batterierna och efter jag testat mitt gamla batteri så var det bara att byta, hade bara 30% av originalkapacieteten och det var därför jag hade så dålig laddning hela tiden.
https://www.biltema.se/kontor---teknik/ ... 2000043659

Här har du tabell över vilospänningen på batterier.
https://www.varta-automotive.se/sv-se/v ... bilbatteri
Jag är medveten om dessa värden på batterierna därför känns det som jag måste haft otur med min nyköp av batterier eftersom de aldrig visar så höga spänningar.

Jag var och testade mitt två år gamla batteri i skodan på mekonomen,och det visade både bra och dåligt lite svårtolkat svar från deras testare.

Jag har även kontaktat nätbutiken där jag köpte skodans batteri men det blir nog svårt att reklamera.
Ska ta och prova att ha min obd läsare med app inkopplad ett tag nu,men hade hoppats slippa sådant här nu när jag köpt nya batterier. :-/
#1423731
Om du har en ELM327 kopplad i OBD-uttaget den drar ström hela tiden, medan CAN-bus slocknar efter ett tag.

När jag glömde ELM327 läsaren inkopplad hela natten, fick en betydligt högre tjuvström / quiescent average (-60 mA) än vanligt (-10mA) och batteriet tappade några % SOC.

Du kan kolla själv i Car Scanner ElmObd2 appen:
carscan.png
carscan.png (71.2 KiB) Visad 265 gånger
#1423824
Perra83 skrev: tor 14 jan 2021, 09:49 Spänning säger inte allt.
Ctek battery sense kan du montera på batteriet. Den använder visserligen bara blåtand men du får upp spänning och temperatur i appen och historik i form av en grafisk spänningskurva.
Vad drar den där manicken? Hittar ingen info om det på CTEKs hemsida.
#1423825
ChristerN skrev:
Perra83 skrev: tor 14 jan 2021, 09:49 Spänning säger inte allt.
Ctek battery sense kan du montera på batteriet. Den använder visserligen bara blåtand men du får upp spänning och temperatur i appen och historik i form av en grafisk spänningskurva.
Vad drar den där manicken? Hittar ingen info om det på CTEKs hemsida.
Säkerhetsinstruktionen (lite fel ställe) på deras sida säger "Max strömförbrukning: mindre än 1 mA vid 12,5 V"
#1423826
Peter12345 skrev: tor 14 jan 2021, 20:38 ELM327 adaptern ger lite mer information (Car Scanner ElmObd2 appen)
Carscanner.png
Screenshot_20210114-204201.jpg
Ser att du har en spänning på över 15V på batteriet vissa tider, förmodligen under körning/laddning. Det är ju inte bra för något batteri att ligga på. Har det själv vid körning och är lite oroad då jag också har fått oxid vid plus-polen, ett tydligt tecken på överladdning, sägs det.
Har förbrukat 3 batterier på 4 år men har alltid sett till så att batteriet laddats efter kortare körningar i kyla och efter användning av värmaren. Laddning har skett med en CTEK-laddare som jag vet ger rätt spänning under hela laddfasen så det är inte den som är orsaken.
Hur håller ditt batteri med den spänningen?
Jag kanske är för orolig men enligt alla källor jag har är 15,3V, som jag har ibland, inte bra.
#1423827
Steffe3 skrev: fre 15 jan 2021, 17:00
ChristerN skrev:
Perra83 skrev: tor 14 jan 2021, 09:49 Spänning säger inte allt.
Ctek battery sense kan du montera på batteriet. Den använder visserligen bara blåtand men du får upp spänning och temperatur i appen och historik i form av en grafisk spänningskurva.
Vad drar den där manicken? Hittar ingen info om det på CTEKs hemsida.
Säkerhetsinstruktionen (lite fel ställe) på deras sida säger "Max strömförbrukning: mindre än 1 mA vid 12,5 V"
Det låter helt OK, tack för svar.

Står det någonstans på Volvos […]

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej, jag har en V70 2010 1.6 som i volvo-servicen[…]