Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Spid3r
#1423690
Med risk att frågan har varit uppe i en annan tråd...

Jag tycker att numera (säkert det kalla vädret är bidragande faktor) startar bensin motor väldigt ofta, utan att jag gasar hastigt etc.
Kör ofta korta resor, 5-10km stadskörning (max 70-väg)
Har alltså en V60 T6 TE, startar den alltid med el men bensin motor kommer ofta igång bara plötsligt. Varför är det så och finns det en logisk förklaring?
#1423730
jag skulle säga att det beror lite på vilken årsmodell du har. har precis fått en my 21 (T6 recharge) och den beter sig väldig annorlunda mot min tidigare MY19 (T8). Min tidigare kunde man köra ut ur garaget och låta vara igång medan man hämtade ungarna utan att bensinmotor går igång men min nya startar bensinmotorn efter en liten stund om man inte har pure läget i. Verkar som den tycker att tillskottsvärmaren inte räcker till och startar bensinmotorn för att hålla värmen i bilen. kan kanske vara något sådant med din också. Jag tror mig ha märkt att den startar bensinmotorn lättare/snabbare om bakhjulen spinner än den tidigare. har reagerat några gånger på att bensinmotorn har startat när antisladd lampan blinkat till men jag har inte hunnit uppfatta att hjulen spinner.
Vidare var min tidigare mer känslig på gasen i hybrid läge, tryckte man för fort på gasen eller för "långt" gick bensin motorn igång. med den nya känns det som att hybridläget agerar som pureläget i den gamla bilen vad det gäller gaspådraget.

jag har en XC60 men det borde inte spela någon roll.

OT. jag gjorde en annan upptäckt igår, om man kör på farthållaren i pureläget startar aldrig bensinmotorn även om det är en uppförsbacke och elmotorn inte klarar hålla hastigheten. man måste göra en "kick down" för att bensinmotorn ska starta i pureläget.
#1423833
Tack för svaren ni! Har tröttnat att välja till Pure vid varje, så det kan absolut bero på det som "@Sebathler" skriver. Hoppas någon gång i framtiden att Pure kan vara en fast inställning (men är ett annat tema).
Ska testa med Pure nästa gång jag är ute med kärran.
#1423890
På min v60 T8 my20 startar också bensinmotorn ofta i hybridläget när det är kallt. Det som inte verkar helt ok är att den VARJE gång låter som en sämre diesel, är orkeslös och drar max bensin under ett par minuter. Sedan kan elmotorn gå en stund. 5 minuter senare startar bensinmotorn igen. Samma sak händer. Orkeslös, risigt ljud, max bensinförbrukning...
Detta händer också även vid mildare väder.
Någon som känner igen det? Har precis haft den inne på service och påpekat detta. Inget fel på bilen säger teknikern.
Har läst på supporten att bensinmotorn har partikelfilter. Är det det som händer tro?
#1423897
37km körsträcka idag, delat på 2 körningar, laddning däremellan. Förbrukning 6,0l/100km.
Fulladdat batteri innan bägge färderna. Temperaturen är ca. -9C.

Bensinmotorn kickar igång "utan orsak" dvs försiktigt med gaspedalen trots att bilen är förvärmd med parkeringsvärmare. Motorn vägrar stänga av sig och går ganska länge. Sen lite elkörning och sen startar motorn igen för att gå ett bra tag. Så uppenbarligen är det så att parkeringsvärmaren inte värmer batteriet (tillräckligt åtminstone) för att uppnå arbetstemperatur och därför måste motorn igång.

Så, ja, vad skall man tycka? Uppenbarligen är inte hybrid något för riktigt Nordisk klimat. Nåväl, det är ju inte så ofta så här kallt så man kan väl leva med det. Det som är plus-sidan med detta är ju att när nu motorn väl går igång så kan man ju ta och njuta av det för en gångs skull. Inte någon tråkig eko-körning utan nu är det öppna spjäll som gäller. Fullgasaccelerationer, ESC sport och feta bredsladdar. V60T8 överraskar som en riktigt rolig vinterbil ur den aspekten. Sen kunde ESC sportläget tillåta gärna ännu lite mera. Men trots allt, denna vinter har man äntligen kunnat testa T8 i riktigt vinterföre och trots låga förväntningar på detta quasi-fyrhjulsdrift så kan jag konstatera att det faktiskt inte är så pjåkigt som jag trodde.
#1423943
Har du upplevt det jag beskriver ovan Keios. Eller någon annan som upplevt oren gång på bensinmotorn varje gång den startar? Ska jag byta in bilen så fort som möjligt innan den rasar? ;-)
#1424128
Japp, exakt så bete sig min T6 ('20), dock i Pure-läget startar inte bensin-motor på samma sätt.
Ska uppdatera mjukvaran men hoppas inte att detta kommer att åtgärda några av beskrivna beteenden.

lpsaro skrev: fre 15 jan 2021, 22:11 På min v60 T8 my20 startar också bensinmotorn ofta i hybridläget när det är kallt. Det som inte verkar helt ok är att den VARJE gång låter som en sämre diesel, är orkeslös och drar max bensin under ett par minuter. Sedan kan elmotorn gå en stund. 5 minuter senare startar bensinmotorn igen. Samma sak händer. Orkeslös, risigt ljud, max bensinförbrukning...
Detta händer också även vid mildare väder.
Någon som känner igen det? Har precis haft den inne på service och påpekat detta. Inget fel på bilen säger teknikern.
Har läst på supporten att bensinmotorn har partikelfilter. Är det det som händer tro?
#1424143
Haha, bara för att jag skrev så häromdagen så har min nu startat helt random ett par gånger när jag startat bilen. Räcker med att stänga av och sätta på igen så startar den inte igen dock. Krupit ner mot närmare -10 när den gjort det så kanske har med det att göra.
#1424181
Det har nog med ute tempuratur att göra..
På min startar bensin motor så fort antisladd symbolen tänds..

Det räcker med att man har lämnat graget.
Den blir ganska törstig fast den är fullladad pga vädret...

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]