Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1423458
Jag hade inte försökt starta, med risk att orsaka ännu värre skador.
Men det är jag det...
av LJS86
#1423523
Uppdatering:
Batteriet laddades fullt igår, men har inte koll på skicket i övrigt, kapacitet osv.

Gick över remmar och den biten igen idag och såg inget anmärkande.

Tog beslut att provstarta bilen ändå, och idag startade den. Inga oljud, ingenting. Väl medveten om att jag startade den kall och saker/ljud kan uppstå/hända när den är varm. Körde en kort strecka utanför gården och allt fungera som det skulle utan oljud.

Jag var inne på att lämna in den ändå på en noggrannare koll. Men efter samtal med mekaniker så tyckte han att jag kunde prova få upp temperatur i den och se om jag upplevde liknande fenomen som tidigare.

Är lite förvånad och fortfarande frågandes till vad det kan ha varit som åsamka det höga missljudet häromdagen.
av LJS86
#1423529
Tack S6024t, får kolla upp det också! Nåt speciellt jag ska tänka på eller kika efter? Det var ett väldans skrammel som du säger vid uppstart, men pågick även under tomgång, och avslutades gradvis efter avstängning av motorn ca 30-60 sekunder efter avstängning. Mitt minne säger mig även att det kan ha blivit lite mindre grad av missljud (om än det fanns kvar) precis innan avstängning när bilen stått i tomgång 1-2 minuter innan jag hann ut. Sen var det som att något varva ner som jag beskrev med lite missljud kvar vid nervarvningen. Hade man varit mer snabbtänkt skulle man dokumenterat detta med film/ljud, men icke.
av Yaniz
#1423533
Din association till klonkande järnrör gör mig förbryllad. Återkom gärna med vad du kommer fram till efter undersökning.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1423539
Ja, liknelsen vid ljud från plogbil, järnrör och sen en helt felfri start dagen efter är synnerligen.. intressant. :-)
av William85
#1423556
Vad finns det för komponenter som går en stund efter motorn stängts av? Fläktar, kupéfläkten?, dieselvärmare?

Kan det ha kommit in is nånstans tänker jag?
av LJS86
#1423581
Ja, såhär i efterhand önskar man verkligen att det fanns ett ljudklipp att dela med mig av för min första reaktion var att nåt gick kraftigt sönder under huven. Jag menar jag stod långt inne i huset och reagerade som om plogbilen skrapa rent uppfarten så det var inget litet oljud. Så associationerna där och då vill jag mena stämde ganska bra även om jag känner lite dumstrut på just nu då det inte låter ett dyft, jag tar den. Speciellt plånboken efter vad man tänkte det var från början.

Jag vet ju fortfarande inte om ”faran” är över och är lika förbryllad som flera av er skrivit. Jag har nu varit ute på en tur på ca 20 minuter. Bilen låter inte konstigt, beter sig inte konstigt. Otroligt märkligt även om det gör mig på lite bättre humör. Jag stängde av bilen och starta igen på tomgång efter en minut, och inget oljud då heller.

Det enda jag vet med all säkerhet är:
1. Att batteriet var stendött i samband med avstängningen när fenomenet uppdagades, och batteriladdaren kände inte av batteriet överhuvudtaget (baserat på dioderna på laddaren endast) när detta väl inträffade.
2. Jag ser inget fel på remmar alls eller något annat defekt med min lilla kunskap.
3. Med starthjälp av ett externt batteri fick bilen ström (lampor, radio, instrumentpanel, belysning), men jag kunde inte starta bilen.
4. Efter att batteriladdaren fick kontakt till slut efter steg 3 ovan, så laddades batteriet genom hela laddprogrammet och verkar nu fullt fungerande igen.
5. Bilen kan starta och låter inget vid uppstart, körning, eller avstängning.

Jag är långt ifrån någon expert på bilar, tvärtom! Men jag förstår faktiskt ingenting av detta! Även om det fortfarande såklart kan vara något fel så är det lite konstigt om jag ska åka in för ett fel som nu inte finns?!

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]