NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
#222993
Behandla rutan med Aquapel eller Resbona glasbehandling så fastnar dom i alla fall inte... Kan gå med Rain X eller liknande också men dom behandlingarna för göras om ganska ofta...

/Thomas
av 20FJan
#1423463
Med så kass konstruktion skulle det behövts värmeslingor vid torkarbladen eller ett vinterläge där torkarna inte går hela vägen ner. Vinterläge har min Honda Legend från -92. Perfekt att torkarna vilar där värmen blåser upp på rutan istället.
Är det lika illa på nyare Volvo?
av 20FJan
#1423499
Frågan och problemet är obesvarat, dessutom ställde jag en följdfråga. Jag kör dock en S40 med samma problem. Varför blir nyare bilar sämre. Generellt fanns inte detta problem på -90-talsbilar eller äldre. De som designade lägre placering hade också lösningar för vinter. Min nya fråga var om nyare Volvo har samma problem.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1423502
Kanske att dom allra senaste modellerna inte har det problemet men vet ej. Istället för att lösa problemet att torkarbladen fastnar eller fryser så att dom inte orkar ligga an mot rutan så kom någon på Volvo på iden att vi sätter värmeslingor i spolarmunstyckena så att dom inte fryser så kan man spola rutan åtminstone....
av frippe64
#1423546
Största problemet tycker jag är att torkarna blir fulla med is och torkförmågan minimal.
Detta problem fanns inte på min bil tillverkad 1974, där värmen blåste rakt mot torkarna.
av Rådlös
#1423570
Jag kan inflika här om elslingor i framrutan. Jag har det på min bil. I och för sig ingen Volvo, men kan XYZ-fabrikatet så kan Volvo också. Slingorna täcker in hela framrutan. Och dom är rätt snabba också. Startar man bilen med snö på rutan så tar det mindre än ½ minut så börjar snön smälta. Nu har jag inte testat detta i någon "polarkyla", bara sydsvensk vinterkyla på några enstaka minusgrader. Men det fungerar över hela rutan och den är snabb.
av frippe64
#1423580
Rådlös skrev: tor 14 jan 2021, 15:36 Jag kan inflika här om elslingor i framrutan. Jag har det på min bil. I och för sig ingen Volvo, men kan XYZ-fabrikatet så kan Volvo också. Slingorna täcker in hela framrutan. Och dom är rätt snabba också. Startar man bilen med snö på rutan så tar det mindre än ½ minut så börjar snön smälta. Nu har jag inte testat detta i någon "polarkyla", bara sydsvensk vinterkyla på några enstaka minusgrader. Men det fungerar över hela rutan och den är snabb.
Jag har ibland tänkt tanken att köpa en Ford för att få dessa slingor, det måste vara guld värt när det vill frysa på rutan. Märkligt att Volvo inte kunde anamma detta ens under Ford-tiden.
av UnleashFusion
#1423593
klacken skrev: tor 14 jan 2021, 17:05 Volvo började väl erbjuda eluppvärmd vindruta först 2013
Stämmer, eluppvärmda spolarmunstyckte fanns redan 2010(kanske även tidigare?) men vindruta var tidigast MY13+

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]