Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Libbe
#1423266
Jag har fått felkod:
ECM 664A

-Kamaxelposition,avgas
-Kamaxelposition,avgas Felaktig signal
-Kamaxelposition avgas.För hög signal
-Kamaxelposition avgas.För Låg signal

Omställningsventil Kamaxel

-Omställningsventil kamaxel.Felaktig reglering
-Omställningsventil kamaxel.Felaktig läge
-Omställningsventil kamaxel. Långsam reglering. Intermittentfel
-Omställningsventil kamaxel. Långsam reglering. Permanent Fel

Bilen "Blurrar och går ojämt" Även vid tomgång! Jag har bytt MAGNETSOLENOID FÖR AVGASKAMAXEL Och det blev lite bättre. Inte 100% Riktigt.
Och det hörs i ändröret bak att den går inte riktigt rent till 100%

-Jag misstänker att Kamrem (Kan ha "Snappat över" 1 kugg elr så?)

-Tändspolarna kollade
-Stiften relativt nya

Någon med Teori på Problemet?
Användarvisningsbild
av Greffel
#1423273
Personligen hade jag direkt noga kollar så remmen inte hoppat. När det är 100% kollat ok kan man fortsätta felsöka

Skickat från min SM-N986B via Tapatalk

Användarvisningsbild
av jiha1968
#1423294
Här är lite info på ECM-644A:

Diagnostic trouble code (DTC) ECM-644A is stored in the engine control module (ECM) if the camshaft is not in the correct position. The engine control module (ECM) registers this as a fault as soon as the engine is started.

Substitute value
-the variable camshaft is disabled

Possible source

Faulty position
-camshaft belt has jumped out of place on the cogs
-defective reset valve
-mechanical fault in the Variable valve timing (VVT) unit
Faulty control
-defective camshaft position (CMP) sensor
Control too slow
-low oil pressure
-poor oil quality
-defective reset valve
-mechanical fault in the Variable valve timing (VVT) unit

Fault symptom
-poor performance

Checking the fault type:

-Check camshaft position (CMP) sensor connector for contact resistance and oxidation

-Read out the adapted values for the camshaft (VIDA) . There are 4 values, one for each flank.
If one of the adaptation values is 20 degrees, the camshaft reset valve has stuck. Replace the camshaft reset valve.
If one of the adaptation values is less than 9 degrees, the camshaft reset valve is defective. Replace the camshaft reset valve.
If any of the adaptation values are between 10 and 19 degrees, the variable camshaft must be adjusted in relation to the crankshaft. Adjust the camshaft.
(edit: moving "one tooth" on cam sprocket equals 17 degrees change in adaption value)
Remedy as necessary.

-Check reset valve camshaft resistance between both terminals #1 and #2, resistance should be approximately 3.7 ohm.
-Check the oil level and oil quality.
Check that the variable valve timing (VVT) unit and reset valve function mechanically.
Remedy as necessary.
av MickeM
#1423485
Libbe skrev: ons 13 jan 2021, 15:11 -Jag förstår ju vrf folk älskar Amazon! :-D :-D
Visst kan man känna så ibland, men det är ett nostalgiskt skimmer som döljer dåtidens vardag.
Jag har själv kört 60 och 70 tals bilar till vardags (inte nya dock) men var med Farsan och Morfar i garaget skruvandes/svetsandes Amazon, 142, V4'or, Rekord'er, mfl, från jag stod lull. Då var dom inte så gamla bilar.

Amazon mfl som veteranbil idag, absolut!

Men som vardagsbil då när man svetsade rost varje sommar från drygt tre år gammal bil?
Nej. När dom krockade? Absolut inte.
När man stod med fukt i fördelarlocket, brända brytare, eller nersurad motor en regnig dag?
Nej..När motorn gick på 3500varv med full choke och fick regleras konstant, så.man inte ens kunde sopa snö med motorn igång utan att hela tiden öppna dörren och "gasa ren" motorn? Nej.
När relativt få bilar gick över 10k mil före skrot? Nej.
Det var brukligt på 60talet, (även Volvo) att motorn var slut och/eller allvarligt rost så den var skrot. Ofta före 10år gammal.

Dom var lättskruvade visst, men skruva fick man. Och framför allt svetsa.
Det minns man inte.

Gillar man sin moderna bil när man byter någon ej normala slitdel för första gången när den gått långt över 30k mil,(brukligt idag) eller är 10år gammal minst, trots att den saknar allvarlig rost och fortsätter gå prima tills den väl passerat 60k mil om man håller efter?
Nej.
av sicnarf
#1423498
Minns att Expressen som var stora då, hade 10 tusen mila test på sina prov bilar. Det är något otänkbart idag.
av Libbe
#1423532
Vad jag vet!
Så finns det väl ingen fullständig beskrivning av Kammarna? För inställning?
Jag har då ta mig faen inte sett ngn..........

VVT Thats' da' shiiit :-(
av MickeM
#1423562
Kammarna hamnar rätt med blockeringsverktyget monterat på kammar och vev.

Vrider man motorn i rotationsriktningen kan man också kolla spåren för blockeringsverktyget. Hamnar dom i våg med varandra?
(Då vet man ändå inte om vev står rätt, men två av tre i alla fall)

VVT skall alltid vara i bottenläget i rotationsläget när kamrem läggs på.
Haynes beskriver VVT förfarandet kanske bra, tycker jag.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]