Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1423501
Borde inte volvo kunna ha så man kunde läsa av batteriets volt värde i appen,eller varför finns inte det?

Detta hade varit till mycket hjälp många gånger tror jag,bilen har ju ett bms system så det borde väl gå att förmedla till appen? 🤔
#1423504
Spänning säger inte allt.
Ctek battery sense kan du montera på batteriet. Den använder visserligen bara blåtand men du får upp spänning och temperatur i appen och historik i form av en grafisk spänningskurva.
#1423506
Perra83 skrev: tor 14 jan 2021, 09:49 Spänning säger inte allt.
Ctek battery sense kan du montera på batteriet. Den använder visserligen bara blåtand men du får upp spänning och temperatur i appen och historik i form av en grafisk spänningskurva.
Hur menar du att battery sense är bättre om den bara visar temperatur också?
#1423517
Peter12345 skrev: tor 14 jan 2021, 10:16 Det vore toppen! Det finns mycket mer att tillgå med billig elm327 läsare:

viewtopic.php?p=1356361#p1356361
Jo en sådan läsare har jag också men jag vill inte ha den i obd helatiden.

I min skoda har jag en voltmätare i 12v uttaget, men ett 12v uttag finns väl bara i bagaget på V70.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilinte ... 2000036623
#1423535
PalleH skrev:
Perra83 skrev: tor 14 jan 2021, 09:49 Spänning säger inte allt.
Ctek battery sense kan du montera på batteriet. Den använder visserligen bara blåtand men du får upp spänning och temperatur i appen och historik i form av en grafisk spänningskurva.
Hur menar du att battery sense är bättre om den bara visar temperatur också?
För att Battery Sense mäter inte bara spänning utan även batteriets laddningsstatus och temp över tid i en överskådlig trendkurva. Har 3st av denna och tycker dom är riktigt bra, kontinuerlig loggning på batteristatusen och får meddelande i mobilen ifall man behöver ladda.
Bilagor
IMG_1229.jpeg
IMG_1229.jpeg (81.46 KiB) Visad 779 gånger
#1423543
PalleH skrev:Okej får fundera på denna kanske,men jag har hört både ris och ros om denna manick.
Läste en del negativt om denna innan jag köpte mina men min åsikt är att många är okunniga för att lära sig/förstår hur den ska funka och en del klagar på appen pga deras telefoner. Den ska användas för att se statusen över tid inte direkt när man ansluter en laddare och förstår man hur den ska användas är den perfekt.
#1423545
Okej jag förstår,kan man avläsa om battriet har rätt spänning i förhållande till temperatur.
Säg att den visar 12,2v vid 10- vilket kanske är helt ok pga av att batteriet är inkopplat och temperaturen låg.
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]