Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hemingway
#1423497
Jag förstår din poäng, men om man kör sina privatmil med el så stämmer ju inte dina andra uträkning. Där har du ju tagit 1500 liter x 0,5 vilket ger att endast 750 mil nu sker i tjänsten. Men det var ju faktiskt 1000 mil som gick i tjänsten.

Uträkningen blir rätt om man sätter: (totala bränslemängd - bränsle för tjänstekörning) x 50% skatt x 1,2 x 14 kr/liter = (1500 liter - 1000 liter) x 0,5 x 1,2 x 14 kr = 4200 kr sedan tillkommer elen då som vi uppskattar till 500 mil x 2kWh/mil x 1,5 kr/kWh = 1500kr, vilket ger 2700kr i besparing.

Sen kan man diskutera om det helt går att se till att endast privatmil går på el och tjänstekörning på bensin. Den enda nära bekanta som jag känner med fritt drivmedel kör inget i tjänsten. Har det endast p.g.a. högre chef så då blir ju allt privatkörning i princip. De som har fritt drivmedel fick nog laddboxen av arbetsgivaren också. Känns konstigt att bjussa på drivmedel och sedan plötsligt bli tvärsnål.
Senast redigerad av 1 Hemingway, redigerad totalt 0 gånger.
av jiffi
#1423674
troubleshooter skrev:Jag har just gjort samma beräkning privat (XC90T8 VS B5) i mitt fall B5 diesel, och ekonomiskt så är det väldigt svårt att räkna hem T8
jämfört med B5, och krasst sett så måste du hitta något annat som driver dig mot T8an än ekonomi. Nu valde jag i och för sig en hybrid
i slutändan ändå men i mitt fall landade det i att jag beställde en BMW X5 Hybrid. BMW verkar har en jämnare prisättning mellan ickehybrid
och hybrid, kanske för att man är sugen på att trycka ut hybriden för att få ned sina utsläppsvärden i snitt.....Men mit korta svar på rubriken
är nej jag tror inte hybriden är död den är ett perfekt mellansteg för den konservativa bilägaren som inte är beredd att ändra sina vanor men
har ett körmönster där en ebil delvis kan passa bra. Att vi sen har en regering som verkar ändra strategier ett par gånger om året är väl det stora hotet :-(
troubleshooter skrev:Jag har just gjort samma beräkning privat (XC90T8 VS B5) i mitt fall B5 diesel, och ekonomiskt så är det väldigt svårt att räkna hem T8
jämfört med B5, och krasst sett så måste du hitta något annat som driver dig mot T8an än ekonomi. Nu valde jag i och för sig en hybrid
i slutändan ändå men i mitt fall landade det i att jag beställde en BMW X5 Hybrid. BMW verkar har en jämnare prisättning mellan ickehybrid
och hybrid, kanske för att man är sugen på att trycka ut hybriden för att få ned sina utsläppsvärden i snitt.....Men mit korta svar på rubriken
är nej jag tror inte hybriden är död den är ett perfekt mellansteg för den konservativa bilägaren som inte är beredd att ändra sina vanor men
har ett körmönster där en ebil delvis kan passa bra. Att vi sen har en regering som verkar ändra strategier ett par gånger om året är väl det stora hotet :-(
Är precis så här mina tankar går. XC90 T8 Pro edition ar ju rätt intressant och landar runt 820 000 kr netto med vinterdäck viket ger en förmån på ca 11300kr brutto. B5 Pro Edition blir ca 100 000 kr billigare men har ca 1000kr högre förmån samt drygt 11000kr i skatt om året. Går väl hyfsat jämt ut inan du kör bilen och då kommer körmönster in. Storstadspendlar man 40 km / dag om man inte kan ladda på jobbet, eller 80 km /dag om du kan ladda i båda ändar så kan ju hybriden löna sig beroende på ditt övriga körmönster. Frågan är ju om den fortfarande är 100000kr dyrare efter 3 år/ 6000mil när skaten på en B5 halkat ner på en normal nivå........ suck.
av Lövet
#1423682
jiffi skrev:Frågan är ju om den fortfarande är 100000kr dyrare efter 3 år/ 6000mil när skaten på en B5 halkat ner på en normal nivå........ suck.
Den kommer vara markant dyrare iaf. T8 är en helt annan upplevelse än D5. Kanske 65k kvar?
av perhall
#1423713
Tycker det här påminner om diskussionen diesel/bensin. Man pratar om brytpunkt, typ över 1620 mil lönar sig dieseln.
Vi snackar ju ändå mycket stora kostnader per månad så mitt förslag att man köper den bilen man gillar att köra. Ekonomiskt är skillnaden inte stor i procent...
Användarvisningsbild
av poseidon
#1423738
Jo visst.

en aspekt är iaf att sålänge MP sitter med i regeringen så kommer det inte finnas någon långsiktig hantering.

Vad man kan räkna med är att det oavsett kommer bli DYRT att köra bil, oavsett drivmedel.
av AndS
#1423756
Eller 6000:-/år och de bilar som diskuterades med inköp 800" eller förmånsvärde på 11000:-/mån är det belopp i felmarginalen. ;-)

Politik är sedan en annan fråga, låt oss utgå från den fakta som nu gäller.
Vad som är dyrt är så subjektivt utifrån vad man värderar och har plånbok till. ;-)
av Lövet
#1423796
poseidon skrev:Vem letar efter en etanolbil idag?
Jag vill nog hävda att de inte har ett öre sämre andrahandsvärde än en bensinbil dock. Detsamma lär gälla hybrider, de kommer inte bli billigare än bensinare. Men de har ju iofs en större merkostnad som nya.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]