Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
#1423334
Spännande och intressant läsning, skönt att det gick bra för samtliga inblandade. Kul att läsa att säkerhetssystemen och SOS/VOC verkligen fungerar och inte bara är tomma ord och löften.
Ang airbagen så har väl krockvåldet inte varit tillräckligt stort. Er hastighet i krockögonblicket relativt den påkörda bilen har sannolikt varit ganska låg. Antag att ni höll 110km/h och bilen som gick ut höll 80km/h, då blir krockhastigheten "bara" 30km/h. Er bil hann ju även bromsas något innan sammanstötningen.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1423340
Tur att alla klarade sig, jag har själv blivit påkörd i sidan på flerfilig väg från motorcykel som bara kastade sig ut i min bil för omkörning utan att kolla döda vinkeln. Även i det fallet gick det bra då farten var låg. Det ger en ganska bra tankeställare och insikt att det finns olyckor där man är helt i händerna på andras agerande och inte kan påverka situationen själv.
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1423378
@jaronsso Har redan fått återkoppling från skadeverkstaden och som det ser ut nu så ligger prisbilden ungefär kring 150-200.000kr inkl. material, lack, arbetstimmar etc. Tydligen så sitter det väldigt mycket kompositmaterial runt skärmen vid hjulhuset som ska ta gå sönder vid krock och dem är uppbyggda i sektioner så man kan byta ut dem efter en krock. Materialet är inte gratis men utbytbart fick jag förklarat. Blir ny huv, ny front, ny kylare till batteriet, ny plåt höger hjulhus, ny stöddämpare, omlackering av höger framdörr etc. Det är betydligt mer än vad man först tror.. Hoppas bara inte att man kommer se nyansskillnader. Hur som helst så kommer offerten skickas till försäkringsbolaget, Volvia och det är dem som tar slutliga ställningen till huruvida man lagar eller löser in bilen. Som jag förstår då har jag i avtalet en nyvärde ersättning där man helt enkelt ersätter bilen med en ny likvärdig om den totala arbetskostnaden överstiger 50% av bilens nuvarande marknadsvärde, vilket skulle innebära en total reparationskostnad om 275000kr ish så det blir säkert en reparation.

@KGF De borde ha varit vi, precis vid Tyfors skedde olyckan på RV26 kl 14. Dock var motparten en Citroën men såg säkert ut som en VW i mörkret. Kan säga att räddningstjänst ska alltid påkallas vid såna här olyckor, nu gjorde VoC det men det är inte många förare som har respekt och saktar ner, när vi väntade på räddningstjänsten så körde bilar förbi oss i 80+km/h varpå bilen stod och gungade av fartvinden.

@js1 Bra poäng med hastigheten, tänkte inte på att krockvåldet blir trots allt min hastighet minus motparten så absolut, det kan han stor betydelse varför inte airbags löste ut samt att det inte blev så mycket kraft i själva kollisionen.

@frasse4 Nej men så är det verkligen, farsan sa jämt när jag övningskörde med honom att "du kan inte lita på någon annan i trafiken eller tro att denne ska göra på ett visst sätt. Du får alltid förbereda dig på att personen kan göra precis tvärtom mot vad du tänker eller något helt orationellt." Och det stämmer faktiskt rätt bra

Skickat från min M2007J3SG via Tapatalk

av jaronsso
#1423390
Volvordesign89 skrev: ons 13 jan 2021, 14:34 @jaronsso Har redan fått återkoppling från skadeverkstaden och som det ser ut nu så ligger prisbilden ungefär kring 150-200.000kr inkl. material, lack, arbetstimmar etc. Tydligen så sitter det väldigt mycket kompositmaterial runt skärmen vid hjulhuset som ska ta gå sönder vid krock och dem är uppbyggda i sektioner så man kan byta ut dem efter en krock. Materialet är inte gratis men utbytbart fick jag förklarat. Blir ny huv, ny front, ny kylare till batteriet, ny plåt höger hjulhus, ny stöddämpare, omlackering av höger framdörr etc. Det är betydligt mer än vad man först tror.. Hoppas bara inte att man kommer se nyansskillnader. Hur som helst så kommer offerten skickas till försäkringsbolaget, Volvia och det är dem som tar slutliga ställningen till huruvida man lagar eller löser in bilen. Som jag förstår då har jag i avtalet en nyvärde ersättning där man helt enkelt ersätter bilen med en ny likvärdig om den totala arbetskostnaden överstiger 50% av bilens nuvarande marknadsvärde, vilket skulle innebära en total reparationskostnad om 275000kr ish så det blir säkert en reparation.
Oj - det var mycket. Även om materialet är förhållandevis dyrt måste det ligga väldigt mycket arbetstimmar i den summan.
Ser man på bilen som helhet med allt vad det innebär i antal delar och kostnader är ju din ändå förhållandevis lite skadad medan reparationskostnaden uppgår till 40-45% av hela bilens nypris.

Hur som helst - återigen skönt att allt gick bra med er och återkoppla gärna igen med slutresultat på ev. reparation, inlösen eller vad det nu blir.
av Lövet
#1423392
jaronsso skrev:Min personliga reflektion är ändå att skadorna på bilen ser förhållandevis harmlösa ut till till det yttre. Fronten såklart demolerad, inkl belysning, samt motorhuv.
Den där bilen kommer precis som du säger lagas, skadorna är ändå hanterbara. Min far smällde ungefär motsvarande för ett (länge sedan) med en Saab 9-3 och den kostade 82tkr att laga. Stötfångare, huv, strålkastare och lackering. Den lagades och även om den var ny då så var det ju en billigare bil från början.
av Dundermuppen
#1423481
Volvordesign89 skrev: ons 13 jan 2021, 14:34

@frasse4 Nej men så är det verkligen, farsan sa jämt när jag övningskörde med honom att "du kan inte lita på någon annan i trafiken eller tro att denne ska göra på ett visst sätt. Du får alltid förbereda dig på att personen kan göra precis tvärtom mot vad du tänker eller något helt orationellt." Och det stämmer faktiskt rätt bra Bild

Skickat från min M2007J3SG via Tapatalk
Jo. Det lrävs en del erfarenhet att läsa andra trafikanter i realtid. Det handlar om centimetrar mellan kanter och andra traffikanter.

För min del krävdes nog 40+ år (sedan födsel) för att kunna detta.
Kört mycket genom Europa och då lär man sig mycket, men ändå är det en känsla man måste utveckla.

Svårt. Går inte direkt att lära ut heller. Erfarenhet krävs.

/Johannes
Användarvisningsbild
av KGF
#1423494
Volvordesign89 skrev:De borde ha varit vi, precis vid Tyfors skedde olyckan på RV26 kl 14. Dock var motparten en Citroën men såg säkert ut som en VW i mörkret.
Stämmer bra i tid... Vi passerade ca 15.30 och fick stå typ 15 minuter innan trafiken släpptes på. Tyckte det såg ut som en VW i mörkret. Som sagt, tur att det gick bra och att bilens säkerhetsfunktioner verkligen hjälpte till!
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1427304
@jaronsso Jo men det blev reparation utav bilen iom bilens höga nyvärde, var på gränsen att lösas in mot ny men nöjd ändå att den lagas annars hade jag gått miste om 30000kr i miljöbonus, hade det blivit en ny hade den endast blivit 20000kr vilket gjort att jag förlorat 10000kr. Hoppas nu bara verkstaden gjort ett bra jobb, bilen hämtas imorgon och kommer vara nitiskt till utfört jobb, det ska vara perfekt. Någon som har koll om man har rätt att begära ut delar de bytt?

I övrigt är jag väldigt imponerad av Volvias skadehantering, alla beslut har skett närapå direkt, utbetalningar för ersättningar har skett endast några timmar efter hantering vilka har skett inom 1 timme, snabba svar på frågor etc. Så väldigt nöjd, kan varmt rekommendera dem som försäkringsbolag!

Skickat från min M2007J3SG via Tapatalk

XC70 - S80 och XC90 i ett?

XC60 T6 med 10mil om dagen låter dyrt. XC70 […]

Peking

Vågar jag köra?

Idag har två lampor börjat lysa. De lys[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]