Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvordesign89
Jag vill bara reflektera av mig hur en V60 beter sig i en oundviklig krock! Man läser om alla säkerhetsdetaljer, vad de har för innebörd, vad de tillför etc. men dem flesta kanske aldrig får uppleva hur en bils alla säkerhetssystem beter i skarpt läge vilket vi olyckligen fick uppleva hem från fjällen den gångna lördagen tyvärr, poängterar att det endast är materiella skador och inga personskador inblandade vilket är det viktigaste och dit man eftersträvar när man väljer bil, enligt min mening!

Lite kort om situationen, har 3 bilar framför mig varpå det kommer en lång raksträcka om 2-3km och jag väljer då att påbörja min omkörning, bil 3 är en stor och hög bil typ Dodge Ram och när den nästan helt har passerats så kommer jag fram till Bil 2 som helt plötsligt får för sig att göra en omkörning och viker rakt ut framför våran bil, jag är såpass nära att en kollision är helt oundvikligt.. Hastigheten är svårbedömd, man ligger på omkörning visst men det var inte plattan-i-mattan omkörning om jag förklarar mig så då det var helt fritt och inga mötande bilar så omkörningen och acceralation var lugn.

Det som händer härnäst är enligt mig den största anledningen till att jag väljer Volvo, andra tillverkare har säkerligen liknande system. Enligt min tro så räknar bilens dator helt enkelt ut att en kollision är helt oundviklig, jag hinner inte ens lägga foten på bromsen innan bilen spänner alla bälten och jag känner hur man sugs in i sätet och bältet "skär" in i kroppen för att sedan autobromssytemet kicka in och tvärnitar bilen totalt, läskiga med det hela är att själva situationen från det att den börjar till vi står stilla troligen inte är mer än 3-4 sekunder. Jag är helt övertygad att om inte bilen bromsat och fått ner hastigheten så hade kollisionen troligen landat i att den bil vi kolliderar med snurrat/voltar av vägen då skadorna är av pinchmodell, min högra front tar i motpartens vänstra kofångare vilket garanterat hade landat i personskador.

Inom 10 sekunder ringer VoC upp i bilen, frågar direkt efter vår fysiska närvaro och tillkallar genast räddningstjänst, baserat på våra kordinater som VoC ger till SOS är hjälpen på plats 8 minuter från det vi har kolliderat! 2 timmar från kollision har bilen bärgats och vi åker med bärgaren till närmsta biluthyrning där en hyrbil redan har bokats, allt detta har skett utan att jag har behövt lyft ett finger! Jag är grymt imponerad av hur hela det här konceptet fungerar, jag ryser till lite när jag tänker på hur utgången av den här olyckan kunnat bli utan dessa hjälpsystem som vi numera har i våra bilar och en sak är definitivt säkert, dessa system räddar liv!

Jag vill inte att detta inlägg ska präglas om vem som gjort rätt eller fel utan det här var enbart en reflektion av hur bilen hanterade denna situation, vänligen respektera det.
IMG_20210109_162909.jpg
IMG_20210109_162909.jpg (67.47 KiB) Visad 3102 gånger
IMG_20210109_162918.jpg
IMG_20210109_162918.jpg (59.12 KiB) Visad 3102 gånger
IMG_20210109_162921.jpg
IMG_20210109_162921.jpg (71.58 KiB) Visad 3102 gånger
IMG_20210109_162913~2.jpg
IMG_20210109_162913~2.jpg (52.53 KiB) Visad 3102 gånger
Skickat från min M2007J3SG via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
Speciellt om det händer något större och man tuppar av är systemet suveränt. Som sagts. Tur att ni klarade er bra. Ser otäckt ut. Själv vatt inne i en bergvägg. Det är många år sedan så systemet fanns inte men hade tur att första bilen på plats va utrustad med telefon. 1991.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av fjohan82
Ja i lägen som dessa ska man vara tacksam att bilen har dessa system.
Tur att allt trots allt gick bra med er. Bilen går att laga eller ersätta.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Skönt att det gick bra med er. Autobromsen måste även ha begränsat skadorna på din bil. Det ser inte ut som någon krockudde löst ut, så då kommer nog bilen att repareras. Vilket ändå är av mindre betydelse. Det är personskador som är det dyra i en olycka, speciellt om någon får svåra bestående skador.
Volvo är säkra bilar, det är största anledningen till att vi köper Volvo.
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
Så är det, materiella ting har ingen betydelse när det kommer till verkliga liv! Vi var 4 i bilen, dottern på 8 år fick sitta fram för första gången då det var första "långturen" med lilltjejen på 2 månader som satt bak med sambon. Stora tjejen blev väldigt tagen och chockad av det hela så även om det inte blev några fysiska skador så blir likväl en del psykiska skador/funderingar på samtliga inblandade, mig inräknad. Det man blir varse om är hur fort en olycka är framme, inom loppet av några bråkdels sekunder så är olyckan ett faktum vilket faktiskt är ganska skrämmande.

@EbbevonVolvo Precis, inga krockkuddar löstes ut och jag skulle uppskatta att kollisionen skedde i minst 80km/h och frågade faktiskt killen på skadeverkstaden varför de inte löst ut. Svaret var att det sitter någon balk med sensorer som är kopplad till en dator som räknar ut på millisekunder när och om krockkuddar skall lösas ut, i vissa fall menade han att krockkuddarna kan göra mer onytta än nytta och det kanske var ett sådant fall nu, jag vet inte. Den balken var inte påverkad varpå han kallade skadorna för "mjukdelar", dock vid hans första okulära besikting så var skadorna innanför omfattande vilket inte lät lovande. Domen hur det blir med reparation eller ej kommer på torsdag, bilen hade precis slagit över 200mil.

Skickat från min M2007J3SG via Tapatalk

av jaronsso
Tack för intressant beskrivning.
Tur att det gick bra för er, och hoppas dottern hämtar sig.

Återkoppla gärna med försäkringsärendet. Kan vara intressant det med.
Min personliga reflektion är ändå att skadorna på bilen ser förhållandevis harmlösa ut till till det yttre. Fronten såklart demolerad, inkl belysning, samt motorhuv.
Att byta ut ovan delar + lite detaljer innanför bör ändå inte handla om så extrema summor att man löser in en bil för många hundra tusen som gått 200 mil. Beror såklart på hur det ser ut innanför också. Men det ser ändå ut som bilen i sig klarat krocken bra och att det framför allt är plasten i front som är demolerad.

Men jag är inte i försäkringsbranschen heller så mycket möjligt det är fel :) Vore intressant med fortsättningen som sagt.
av valln
Det går inte nog att påpeka att Volvo är förmodligen bland världens absolut säkraste bilar och är konstruerad för vårat klimat.
Användarvisningsbild
av KGF
Vilken tur att det gick förhållandevis så bra! Bil nummer 2 som svängde ut framför dig, var det en VW? Vi var också på väg från Sälen i lördags och jag tror vi stod i köerna efter krocken i lördags em... Såg en V60 och en VW på bärgningsbil när vi passerade olycksplatsen...
Trasig Renault Scenic

Kom på en möjlig orsak till haveriet p&[…]

Multimetern visar 0,15 volt om ja bara har tä[…]

Motornr: Identifigering

En B20A, och är ju då inte original i d[…]

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]