Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Eldberg
#1421789
Idag tändes den gula varningslampan med motorsymbol och texten CHECK på min V60-15. Besökte genast verkstad där de sa "det finns hundra tänkbara skäl till att den lyser". Så länge bilen funkar kan jag köra. Ändå blir man ju lite orolig.

Är det nån som har erfarenhet och kan dela med sig av vad detta i vanligaste fall kan betyda?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1421793
Vanligast är antagligen EGR-relaterat.
Användarvisningsbild
av Eldberg
#1421809
Det var 10 minuter till stängningsdags för verkstaden och ingen personal på plats utom killen i kassan. EGR? Ja, då kanske man vågar köra några dagar till.
Användarvisningsbild
av Eldberg
#1423076
Cotag skrev: mån 04 jan 2021, 20:27 Vanligast är antagligen EGR-relaterat.
Du hade rätt. Felsökning idag visade att det är EGR som är igensatt. Mekanikern sa att dieselbilar bör köras i minst 40 minuter kontinuerligt, i lägst 75 km/h, minst en gång i veckan. Kör man bara kostare turer riskerar man det här. Önskar att nån hade talat om det för mig när jag köpte bilen…

Nu 8500 kr fattigare.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1423098
Eldberg skrev: mån 11 jan 2021, 19:13
Cotag skrev: mån 04 jan 2021, 20:27 Vanligast är antagligen EGR-relaterat.
Mekanikern sa att dieselbilar bör köras i minst 40 minuter kontinuerligt, i lägst 75 km/h, minst en gång i veckan. Kör man bara kostare turer riskerar man det här.
Skulle min "mekaniker" sagt så till mej skulle jag bytt mekaniker ! Idioti snack är det !
Användarvisningsbild
av Cotag
#1423155
Hade du fått gjort "slanguppdateringen" till egr-kylaren i närtid innan problemet uppstod?
Användarvisningsbild
av Eldberg
#1423161
leiwi skrev: mån 11 jan 2021, 20:38
Eldberg skrev: mån 11 jan 2021, 19:13
Cotag skrev: mån 04 jan 2021, 20:27 Vanligast är antagligen EGR-relaterat.
Mekanikern sa att dieselbilar bör köras i minst 40 minuter kontinuerligt, i lägst 75 km/h, minst en gång i veckan. Kör man bara kostare turer riskerar man det här.
Skulle min "mekaniker" sagt så till mej skulle jag bytt mekaniker ! Idioti snack är det !
Jag vet inte hur det här funkar rent tekniskt men har fått för mig om att det sker någon sorts "regeneration" som ska bränna bort sot med mera ur ventilen, men för detta krävs temperatur och tid som inte uppnås om man mest kör korta turer.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1423162
Eldberg skrev:
leiwi skrev: mån 11 jan 2021, 20:38
Eldberg skrev: mån 11 jan 2021, 19:13 Mekanikern sa att dieselbilar bör köras i minst 40 minuter kontinuerligt, i lägst 75 km/h, minst en gång i veckan. Kör man bara kostare turer riskerar man det här.
Skulle min "mekaniker" sagt så till mej skulle jag bytt mekaniker ! Idioti snack är det !
Jag vet inte hur det här funkar rent tekniskt men har fått för mig om att det sker någon sorts "regeneration" som ska bränna bort sot med mera ur ventilen, men för detta krävs temperatur och tid som inte uppnås om man mest kör korta turer.
Verkstäderna skulle varit överhopade med att byta EGR ventiler om det skulle varit så , alla som jobb resor på under 40 minuter tex
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]