Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jiffi
#1422917
Sitter och räknar lite på en XC90T8 VS B5...Med de nya förmånsreglerna lönar sig hybriden endast i undantagsfall. Menandes om du har ett körmönster i vardagen då du nästan uteslutande kan köra batteri kan det löna sig. Annars samma förmånsvärde som diesel, visserligen ca 33000kr mer i skatt över 3år som straffar dieseln men det högre inköpspriset för hybriden blir spiken i kistan. Nu argumenterar jag som egenföretagare dvs båda plånböckerna är mina, som anställd blir väl skillnaden lite annorlunda.

Undrar vidare vad kunden som köper efter tre år föredrar när dieselskatten normaliserats, diesel eller hybrid? Vidare undrar jag om pris skillnaden mellan Hybrid och diesel kommer vara konstant menandes att två identiska bilar, ta xc90 Pro edition som exempel kommer ha samma pris skillnad som nya? Är hybriden 2020-talets etanolbil som kom och försvann?

Många frågor, men vore intressant med en nyanserad diskussion runt detta
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1422921
Jag tror att hybridbil är nästa anhalt. Den 100% iga elbilen har inte ännu den räckvidden som dom flesta vill ha, så det kommer nog att backa tillbaka till hybridbilar medans batterier och elteknik utvecklas.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av Xanthopteryx
#1422936
Framförallt är BEV för dyrt. Prisskillnaden är knappast ekonomiskt försvarbar för gemene man. Även hybrid har ju den nackdelen.
När vi köpte för tre år sedan, drygt, så räknade jag på det och kom fram till att vi skulle gå plusminus noll efter ca tio år med batteri mot diesel.
Ett batteribyte och man får lägga på ett antal år.

Framtiden är svår att sia om. Det enda som är säkert är att elpriset lär gå upp. Likaså kommer det att bli kraftigare elskatt alternativt kilometerskatt.
av Lövet
#1422947
Med samma prisbild och skatt finns ju ingen anledning att åka diesel alls förutom om man har ett bisarrt körmönster och dagligen åker 20+ mil i sträck utan laddmöjlighet.
jiffi skrev:Undrar vidare vad kunden som köper efter tre år föredrar när dieselskatten normaliserats, diesel eller hybrid?
av Lövet
#1422960
Batteribyte är ovanligare än att behöva byta motor i en dieselbil men det är det ingen som går runt och räknar med som kostnad
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1422961
Jag ser ingen mening med att köra hybrid om man inte kan ladda hemma. Syftet är väl att alltid komma till en fulladdad hybrid, för att undvika förbränningsmotorn? Visst, om arbetsgivaren står för fiolerna är det en annan sak...
Då är en ren elbil att föredra, som går att ladda när man handlar, om laddningsmöjlighet saknas vid bostaden. Med mer vanlig körning behöver dessa knappast laddas varje dag.
Dock håller jag kvar vid diesel till dess det finns en stor elbil för runt 4-500, som har bra räckvidd och möjlighet till dragkrok med lite högre dragvikt.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1422963
Det ska väl inte vara svårare att ladda en hybrid. En laddstation är väl allt som behövs även för en sådan.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av andreas 80
#1422964
Absolut att ekonomin är en viktig del, men jag tycker inte man skall glömma jämföra drivlinorna och hur det att köra.

Har själv för tillfället svårt att ladda min T8 så den går mest med tomt batteri.
Men drivlinan även med tomt batteri är underbar jämfört med en Diesel. Silkeslen men med underbart drag.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1422965
GLIZ skrev: sön 10 jan 2021, 22:44 Det ska väl inte vara svårare att ladda en hybrid. En laddstation är väl allt som behövs även för en sådan.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Var monterar du den om du bor i en stad med bilen på gatan?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]