Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1422877
Hej på er.

Gör ett sista försök med hjälp av er, annars blir den ett sänke till båten. ;-)

När jag köpte bilen så var det ett vinande ljud från startmotorn när man provade att starta den, hur som helst så starta den på en gång när man rullade igång den.
Prutade ner priset en hel del och åkte hemåt med den.
Efter en del skruvande upptäcktes att kranshjulet släppt från svänghjulet, så bort med växellåda och svänghjul.
Ska även tillägga att motorn nollades, och mellanrummet av hål på svänghjul placerades i mitten av startmotorn hålet.
Provade att starta bilen innan växellådan monterades, men den ville inte tända.
Så jag tog en sladd från batteriet + till nr 15 på tändspolen och då starta den på en gång.
Så jag monterade tillbaka växellådan och började felsöka problemet.
Och upptäckte nu att det inte går igång när jag byglar från plus på batteriet nå mer.
Tog bort det vita relät under handskfacket och bytte till en fungerande från min andra 240.
Ingen skillnad.
Jag får inte fram soppa till spridarna och jag hör inga pumpar som går.
Har även kollat kamrem och den har inte hoppat.
När jag mäter på säkringen till ena pumpen så får den ingen ström.
Och när jag provar felkodsläsaren under huven så lyser lampan när jag trycker men visar inget.
Jag har även provat att mäta ström ur utgång 6 och 2, och på 6:an har jag ca 9 volt men på 2:an enbart 0,3 volt.
Har även mätt och bytt ut svänghjuls givaren och den ger 175ohm.
Har även bytt tändning enheten vid nyckeln.

Snälla hjälp mig, är en av huvudboxarna paj?
Vad ska jag göra/kolla på??
#1422939
När du satte mellanrummet på svänghjulet vid startmotorn, vat motorn nollad då? Var motorn på 0 vid remskivan, eller kollade du att motorn verkligen var på 0 med kolv i topp och nockarna på kamaxeln uppåt? Remskivan kan "separera" och då stämmer inte märkningen.
Om du inte får fram felkoder ur boxarna (du ska alltid få 1-1-1 = inga fel) kan det ju vara fel på dom. Eller på diagnostik boxen, det är bara hål 2 och 6 som "kopplade" på en -88 och - 89-a
#1422950
FELET LÖST!!!!!
Bränslerelät var boven i dramat, fast jag bytte det.
När jag mätte med multimetern på stift 30 till relät så upptäckte jag att den gav 1,8v.
Följde den grova kabeln till säkringen vid bilbatteriet, som jag hade kollat mer än en gång och även bytt ut. Tog bort säkringen och satte tillbaka den igen, och nu helt plötsligt så gav stift 30 12,8v.
Vred nyckeln till läge 2 och då sjönk det till 1,8v igen, tog isär relät som suttit där förut och hittar en liten fläck mellan två löd punkter, antagligen så blir det en kortslutning, men inte tillräckligt för att säkringen ska fara?!
Och när jag satte dit det fungerande bränsle relät så låg den kvar på 1,8v som gjorde att även det nya relät inte fungerade.
Men nu funkar allt som det ska, diagnos uttaget funkar nu, bränsle kommer och även gnista..... Halleluja!!!! 😁
Nu får det fan räcka med skruvande!!!!!
Har blivit minst 30 år äldre... 🤪
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]