Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V7003
#1422643
Hej!
Nu har min dieselvärmare meddelat mig att service erfordras. Kan gissa att det är/kan bli en dyr historia. Dessutom kräver bilen en viss mängd bränsle kvar i tanken, en någorlunda fulladat batteri, samt att yttertemperaturen inte överskrider en viss nivå. Lite för mycket tycker jag.
Jag har en bra, nästan ny Calix-fläkt från min förra bil och den vill jag återanvända, samt att jag har även en 4meters anslutningskabel till bilen, med Calix anslutning. Därför vill jag hålla mig till just Calix.
Jag behöver ett "vägguttag" inne i bilen också (givetvis, men jag vet att man kan direktkoppla till förgreningen med en adapter, men jag vill kunna ta ut fläkten på sommaren). Vad jag har sett så det finns olika modeller, där man har uttag på bilens utsida på lite olika platser: bredvid regskylten, under regskylten, på vänstra sidan av kofångaren osv. Jag skulle föredra det sistnämnda av estetiska skäl, fast det är mer praktiskt bredvid regskylten. Vad skall jag tänka på med effekten? (Skåne!) Jag har mobil/datorstyrd väruttag utomhus, samt timerstyrd uttag på jobbet. Var hamnar jag prismässigt? Är det V-parts, Mekonomen, eller kan jag lita på Biltema? Vad säger ni?
V70 MY11 D3 Automat Summum
Stort tack och trevlig helg! Mvh Laszlo
av dannesk
#1422658
Calix och Volvo är samma anslutning då det är samma tillverkare, Biltema faller väl bort iom att du vill ha Calix. Värmare till bilen är väl modellspecifik så köper du en sats till din bil så får du det som är anpassat till densamma. Jag skulle köra på Calix eller Volvo och använda Volvos original moteringssats för intagssladden på vänster sida svepet framför hjulet.

Kolla priser på komplett paket på typ Mekonomen, AD bildelar m.fl. och jämföra.
av Rådlös
#1422659
Om man börjar med effekten så skall du ju inte ha mer än vad vägguttaget/stolpen kan ge. Vanligvis är det 10 Ampere där. Och det ger då (i teorin) 2300 Watt. Alltså dina samlade förbrukare, motorvärmare, kupévärmefläkt, batteriladdare, timer m.m. får inte överstiga 2300 Watt. Helst skall dom ligga en bit under så att du har en marginal om det skulle behövas av någon anledning. I äldre anläggningar kan det vara bara 6 Ampere. Kolla upp detta först. Då får du bara belasta med totalt 1380 Watt. Det är ungefär vad enbart en kupévärmefläkt behöver!
Man skall inte dra kablar efter eget tycke i en värmaranläggning. Det kan bli livsfarligt! Har du en Volvo Original eller Calix så finns allt du behöver med avpassade kablar och enheter. Det finns t.o.m. förberedda platser att montera dom på. (Volvo Original är det samma som Calix. Dom tillverkar åt Volvo i Volvos namn. Så allt passar) Biltema tillverkar inget själv. Dom köper in från den som är billigast. Har du otur så byter dom leverantör veckan efter du har köpt någon utrustning och behöver någon reservdel eller behöver komplettera med något. Sedan kommer frågan Calix/Volvo eller DEFA. I princip är dom likvärdiga. Dom bevakar varandra av konkurrensskäl och har ungefär samma sortiment, men i egen design. Men dom båda passar inte ihop. Har man valt ett fabrikat så får man hålla sig till det om man skulle vilja komplettera med något i framtiden. Gäller ju naturligtvis också Biltema. (I den mån det finns delar)
Och väljer du Volvo/Calix så skall intaget sitta alldeles framför vänster framhjul i skärmen. Tycker du att det sticker i ögonen (vilket det inte gör) så köp en liten burk bättringsfärg och måla skyddslocket i bilens färg. Det är möjligt att DEFA's utrustning också har färdigt redan uttänkta platser. Kolla med dom om du är intresserad av dom.
Användarvisningsbild
av V7003
#1422667
Tack för era utförliga tips! Vägguttaget hemma är det inga problem, den är avsäkrad med 16A, på jobbet 10A på speciella stolpar och säkring för varje uttag. Skall kolla med Volvo, jag visste inte att de samarbetar med just Calix. En lista har jag hittat på Calix:s sida med de nödvändiga delarna. Däremot inga priser :( Mekonomen är inte mycket till hjälp, de verkar ha övergett Calix. Skall kolla med V-parts också.
Användarvisningsbild
av V7003
#1422691
Nu är en fråga till.
På V-parts framgår det inte om en sk monteringssats behövs eller ej, som finns med på Calix:s sida: https://www.calix.se/produkter/soek-pro ... =805489961, eller som hus skruvat: https://www.skruvat.se/Monteringssats-m ... 07807.aspx Slutpriset hos skruvat och V-parts ligger kring tvåtusen, utan monteringssatsen. Behövs denna monteringssatsen egentligen till min bil?
Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
#1422702
V7003 skrev:Nu är en fråga till.
På V-parts framgår det inte om en sk monteringssats behövs eller ej, som finns med på Calix:s sida: https://www.calix.se/produkter/soek-pro ... =805489961, eller som hus skruvat: https://www.skruvat.se/Monteringssats-m ... 07807.aspx Slutpriset hos skruvat och V-parts ligger kring tvåtusen, utan monteringssatsen. Behövs denna monteringssatsen egentligen till min bil?
Är ju smidigt med kylarslangar som är rätt längd och med rätt böjning för inkoppling i oljekylet och kylaren.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av 1 Petterlundstrom, redigerad totalt 0 gånger.
av dannesk
#1422704
Om Calix specar monteringssatsen till din bil/motor så bör du nog ha med den annars får du fråga butiken.

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]