Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dannesk
#1422654
V60ccsummum skrev:Ja servade min v60cc D4 awd 7/1-21 och det fanns inga nya mjukvaruuppdateringar till den sen förra servicen för exakt ett år sen. Så de är nog inget att oroa sig för nu😉 Såg även att Volvocars skrivit ut på sin hemsida nu att mjukvara är gratis men verkstäder har rätt att ta betalt för tiden uppdateringen tar🤷‍♂️
Du frågade kanske inte efter uppdateringen till automatlådan eller mediasystemet m.fl. Det som normalt uppdateras är motorn med styrenheter vid service om man inte påpekat att man har problem med annat. Rätt många system att uppdatera och det tar tid att utföra.
av V60ccsummum
#1422655
dannesk skrev: lör 09 jan 2021, 15:37
V60ccsummum skrev:Ja servade min v60cc D4 awd 7/1-21 och det fanns inga nya mjukvaruuppdateringar till den sen förra servicen för exakt ett år sen. Så de är nog inget att oroa sig för nu😉 Såg även att Volvocars skrivit ut på sin hemsida nu att mjukvara är gratis men verkstäder har rätt att ta betalt för tiden uppdateringen tar🤷‍♂️
Du frågade kanske inte efter uppdateringen till automatlådan eller mediasystemet m.fl. Det som normalt uppdateras är motorn med styrenheter vid service om man inte påpekat att man har problem med annat. Rätt många system att uppdatera och det tar tid att utföra.
Redan gjort dom förra gången.
av dannesk
#1422661
OK, din är då uppdaterad men Hasses bil kanske inte har uppdateringarna därav bör han fråga Volvo om detta när han servar och isåfall betala för uppdateringen. Finns det inga uppdateringar till bilen så behöver har ju inte betala för det.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1422663
Jag säger alltid till vid service att lägga in alla tillgängliga mjukvaror. Nu i december fanns det 4st bla VOC och multimedia. Kostade 1000kr extra. Inget som stör så mycket.
av dannesk
#1422709
Perra83 skrev:Jag säger alltid till vid service att lägga in alla tillgängliga mjukvaror. Nu i december fanns det 4st bla VOC och multimedia. Kostade 1000kr extra. Inget som stör så mycket.
Jag håller med, jag vill gärna också ha de nyaste uppdateringarna om de finns även om man får betala en slant för det.
Användarvisningsbild
av PalleH
#1424669
dannesk skrev: fre 08 jan 2021, 16:25 Är det endast motorns mjukvara som avses? Min XC60 2017 har uppdaterats varje gång på service och kan inte säga att jag märkt någon skillnad men jag vill iaf ta del av de förbättrade mjukvarorna som släpps. Dessutom så har det släppts iaf 2st förbättrade mjukvaror till mediasystemet i bilen och minst 1st till automatlådan på dessa bilar men inte säkert att man får dom per automatik som man inte säger till.
Hur vet du att det släppts uppdateringar till mediasystem? har volvo det på sidan med uppdateringar för olika bilmodeller?
av dannesk
#1424686
PalleH skrev:Hur vet du att det släppts uppdateringar till mediasystem? har volvo det på sidan med uppdateringar för olika bilmodeller?
För att jag har varit inne med min my17 flertalet ggr under och efter garantitiden för att mediasystemet upprepade ggr bootat om , disconnectat BT, dåligt ljud i micen vid handsfree och lite andra fenomen. De har uppdaterat systemet och teknikern har påtalat att de släppt uppdateringar flertalet ggr under tiden som löst de olika problemen. Sedan jag fick den senaste (kommer inte ihåg när) har jag inte haft ett enda problem. Dessa uppdateringar på omgivande system får man vanligtvis inte om man inte påtalar fel på systemet, tar tydligen också lite tid att uppdatera.
Användarvisningsbild
av PalleH
#1424696
dannesk skrev: ons 20 jan 2021, 12:49
PalleH skrev:Hur vet du att det släppts uppdateringar till mediasystem? har volvo det på sidan med uppdateringar för olika bilmodeller?
För att jag har varit inne med min my17 flertalet ggr under och efter garantitiden för att mediasystemet upprepade ggr bootat om , disconnectat BT, dåligt ljud i micen vid handsfree och lite andra fenomen. De har uppdaterat systemet och teknikern har påtalat att de släppt uppdateringar flertalet ggr under tiden som löst de olika problemen. Sedan jag fick den senaste (kommer inte ihåg när) har jag inte haft ett enda problem. Dessa uppdateringar på omgivande system får man vanligtvis inte om man inte påtalar fel på systemet, tar tydligen också lite tid att uppdatera.
Okej tack för tipset,jag har dåligt ljud i handsfreen så ska kolla upp detta.
Användarvisningsbild
av Derank
#1428868
Pratade med meken idag ang mjukvara då jag ska i med bilen på service i morgon, jag påpekade att det hade kommit en ny SW till lådan och att jag gärna ville ha den inlagd. Han sa då att han lägger in allt till motor låda och infotaiment som finns vid varje service och vi kollade SW version på min och såg då att jag hade fått den senaste redan.

Så det verkar vara väldigt olika det här med mjukvara och vad som ingår osv, lite konstigt kan tyckas.

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]