Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hasse100
#1422448
Ska lämna in min xc60 auto awd d4 classic summum 2017 för service. Volvo har börjat ta betalt för detta. 995 kr. Behöver den verkligen uppdateras, vad blir skillnaden?
Senast redigerad av 2 Hasse100, redigerad totalt 0 gång.
av dannesk
#1422459
Är det endast motorns mjukvara som avses? Min XC60 2017 har uppdaterats varje gång på service och kan inte säga att jag märkt någon skillnad men jag vill iaf ta del av de förbättrade mjukvarorna som släpps. Dessutom så har det släppts iaf 2st förbättrade mjukvaror till mediasystemet i bilen och minst 1st till automatlådan på dessa bilar men inte säkert att man får dom per automatik som man inte säger till.
av Malmstroem
#1422466
Vilken återförsäljare är det, och har du serviceavtal? Om du har serviceavtal hade jag hävdat för verkstaden att det ska ingå i serviceavtalet.

Så vitt jag vet är det Bilia som numera vill ha extra betalt, men det kan ha blivit fler. De var i alla fall en av de första. Jag skulle kontrollerat om någon annan återförsäljare ger uppgradering utan extra kostnad.

Jag skulle i alla fall inte betala 995:- för mjukvaruuppdatering på en Classic. Det är med hyfsat stor sannolikhet inte så mycket som gjorts åt mjukvaran sedan din senaste service. Fungerar bilen bra idag finns i mitt tycke ingen orsak att ändra på mjukvaran.
av Haggee
#1422470
dannesk skrev: fre 08 jan 2021, 16:25 Är det endast motorns mjukvara som avses? Min XC60 2017 har uppdaterats varje gång på service och kan inte säga att jag märkt någon skillnad men jag vill iaf ta del av de förbättrade mjukvarorna som släpps. Dessutom så har det släppts iaf 2st förbättrade mjukvaror till mediasystemet i bilen och minst 1st till automatlådan på dessa bilar men inte säkert att man får dom per automatik som man inte säger till.
Hur vet man att bilen har nya uppdateringar? Kan man ringa verkstaden o fråga tro?
av Hasse100
#1422502
Har serviceavtal hos Rejmes. Ska prata med teknikern om vilka uppdateringar som kan vara aktuella. Är det såna viktiga saker som tex rör automatlådan är det ett måste. Tack alla för snabba svar 🙂
av dannesk
#1422519
Haggee skrev:Hur vet man att bilen har nya uppdateringar? Kan man ringa verkstaden o fråga tro?
Hur har bilen servats tidigare? Alla mjukvaruuppdateringar får man inte om man inte har problem men motorstyrningarna ska vara utförda om den servats hos ÅF. Du kan säker kolla hos Volvo vad som är gjort om de lämnar ut denna info.
av dannesk
#1422523
Hasse100 skrev:Har serviceavtal hos Rejmes. Ska prata med teknikern om vilka uppdateringar som kan vara aktuella. Är det såna viktiga saker som tex rör automatlådan är det ett måste. Tack alla för snabba svar 🙂
Du skriver inte exakt vad du har för modell men har du en AWD AUT så skulle jag defenitivt begärt mjukvaran för låda så den löser problem med ryckigheten vid varma oljetemps vid nerväxling och mellan N till D och R. Den optimerar ventilpaketets drift. Jag fick ny låda på garantin pga läckande ventilpaket och ändå kom ryckningarna tillbaks men efter ny mjukvaruuppdatering (som släpptes v40 2019) och 2års drift så är lådan fortfarande helt silkeslen oavsett oljetemp.
av dannesk
#1422609
Då skulle jag begärt att de kollar så bilen har nyaste uppdateringarna på bilen (motor, låda, mediasystem m.m.) och betalt för dessa.
av V60ccsummum
#1422646
Ja servade min v60cc D4 awd 7/1-21 och det fanns inga nya mjukvaruuppdateringar till den sen förra servicen för exakt ett år sen. Så de är nog inget att oroa sig för nu😉 Såg även att Volvocars skrivit ut på sin hemsida nu att mjukvara är gratis men verkstäder har rätt att ta betalt för tiden uppdateringen tar🤷‍♂️

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen