PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Irokee
#1415925
Kan man använda en Bosch 0231 146 077 i en B18A... ?
Hittade en i bra skick i garaget och tänkte ev byta...

Ha de gött.
//Micke K
Användarvisningsbild
av lennarte
#1415977
Det är en B20A fördelare (förmodligen) så förmodligen får du ställa grundtändläget något lägre eller köra på högre oktan. B20 motorn har något högre kompressionsförhållande. Allt beroende på slitage och skick på motor och fördelare.
av Amarace
#1416079
Den är till B20A t.om 73, fungerar utmärkt på en B18A
Användarvisningsbild
av Irokee
#1421298
God Fortsättning all !
Tar upp tråden igen, blev att jag mekade isär fördelaren för en genomgång/renovering.
Såg att ena axeln för centrifugalvikterna var lite "konstig", sliten. Se bild ska den vara så ?
Bild
Bilagor
20210102_axel.jpg
20210102_axel.jpg (265.76 KiB) Visad 6097 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1421415
Joo, nog är det slitet alltid. Och spår av brist på smörja. Vet inte om det är så lätt att hitta bättre dock
Användarvisningsbild
av Irokee
#1422410
Hmmm, ja. en 123 Ignition är ju bra. Men den "tar vi" när jag ska ge mig på B20-moroten som står och väntar..
Skulle vilja göra något med den fördelare som jag har i smådelar nu.... få tag i reservdelar verkar vara kört. Googlat en hel del och hittar inget.
Kan man bygga om den till brytarlöst ? Någon som gjort det ?
Vilken funktion har centrifugalvikterna egentligen, med 2 olika fjädrar dessutom ? Någon som är duktig på Bosch fördelare ?
Andra förslag.. ?
//Micke Ekerö
av Rådlös
#1422439
Jag har gjort om några fördelare till brytarlöst. Men det var nyare fördelare till B20 och B21. Och det var anpassade satser till fördelaren som ersatte brytarspetsarna och kondensatorn. Centrifugalvikter och vacuuminställning gick inte att byta så om dom var dåliga så blev resultatet därefter. Eller rättare sagt: Till dom satser jag använde ingick ingen utrustning för att byta några vikter eller vacuumenheter. Detta var ganska längesedan, på 80-talet. Så då hade jag nog haft en teoretisk chans att kunna hitta reservdelar om det hade behövts? Men det gjorde det inte i mina fall. En Volvo 142, tidig 70-tal. En Volvo 244 -78. En Volvo Penta marinmotor AQ 125 -84. (Marinmodell av B21) På dessa tre satte jag i ett system som från början hette Tribox. Det bytte namn senare till Ignitor (om jag minns rätt?) Men det var samma produkt. Dom lade ner när alla bilar fick elektronisk tändning och insprut med Lambda och katalysator.
Hursomhelst, det var en klar förbättring av tändningen. Motorn gick jämnare och blev mer lättstartad. Bränsleförbrukningen blev lägre, visserligen bara decimaler, men det beror på att tändgnistan var egentligen en hel skur av gnistor som sprutade under en längre tid än vad en gnista från en kondensator gör. Där blir det bara ett (1) PANG! Sedan är det över. Om inte allt stämde med luftblandning eller kondenserade bränsldroppar inte tände eld så var ju den bränslemängden förlorad och gick ut i avgasröret. Har du ett elektroniskt system så har du större chans med en långvarig skur av tändgnistor att få eld på bränsleluftblandningen. Tidsbegreppen i dom här sammanhangen handlar ju om millisekunder, men ändå klart och mätbart bättre än med brytarspetsar och kondensator.
I dag har ju alla moderna bilar elektronisk tändning och dom här satserna som fanns att köpa har fallit bort en efter en. Det som återstår till veteran- och hobbybilar blir då 123 Ignition och möjligen några liknande (om det finns några?) Men som sagt, om den mekaniska biten med centrifugalvikter och vacuumdosor i originalfördelaren är dåliga så har du ju tyvärr ett sämre utgångsläge.
av JJL
#1423683
Hej, Ignitor har jag i min Duett. De finns kvar på marknad, fungera jätte bra. Har har haft den 2 säsong, kring 600 mil.

Jag har den billiga variant, man måsta passa på att tändningen inte är på (innan man vrida nyckeln för motor start) för länge annars finns risk att överhetta magneten ”pick up” på fördelarens rotor.
Användarvisningsbild
av Irokee
#1429036
Tänkte jag skulle "lyfta" den här tråden igen, i hopp om att någon som är kunning på fördelare läser ( och lär mig lite nyttigt..)
Har i alla fall kommit över 2 st -077 fördelare med justa/fina axlar (för centrifugalvikterna), så jag kommer att få ihop åtminste en bra.
Men till min fundering, om man bortser från att montera elektronisk tändning, alla pratar om att -085 (aluminium) är så bra. Kan någon berätta för mig vad som skiljer ?
Fjädrar/centrifugalvikter ?
Kan man bygga ihop/bygga om sin egen till en -085 ?

Ha de
//Micke K

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]