Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1421392
Hej!

Jag behöver lite hjälp då jag funderar på att införskaffa min första Volvo någonsin och känner mig osäker och lite förvirrad.

Vi är en 2barns familj med hund och har idagsläget en Renault Grand Scenic. Den bilen har tjänat oss väl i nästan 10 år. Men det är inte en rolig bil att köra eller äga. Den har strulat otroligt mycket och vi har bärgat den 3 gånger redan. Vilket gör att jag inte direkt vågar köra runt familjen i den så mycket längre.

Dom senaste gångerna vi har bärgat så har vi fått låna V90 som utbyte. Det har varit grymt skönt att köra och passar våran packning med mera. Så nu när vi har bestämt att pensionera Skrotet så var det den första vi tittade på.

Jag har letat efter en V90 med följande:
Drag
2018 eller nyare
D3/4
Under 7000 mil på mätaren

Det verkar som man får betala mellan 250000-300000 beroende på modell och utrustning, är det vad man ska förvänta sig?

Svärfar tycker att Volvo är för dyr för pengarna och att efter V70 så har kvaliteten varit sisådär. Han kan mycket men är också ganska gammalmodig och vill inte att det ska vara för mycket "dator" i bilen så jag tar det med två nypor salt.

Men när jag tittat runt på recensioner och likande verkar det som många får lämna in V90 ganska ofta? Är det vad ni märkt med?

Man kan väl sammanfatta det hela med att jag är sugen på en v90 men är osäker och okunnig och därför rädd för att lägga för mycket pengar på en bil som måste in mycket på service.

Uppskattar ärliga recensioner och tips!
#1421396
Vi (familj på 2 vuxna och 2 småbarn i barnstol) hade en fabriksbeställd V90 CC D5 som hade allt förutom luftfjädring och b&w ljudsystem. I början var vi supernöjda. Snygg bil med en helt ok kvalité interiörmässigt. Efter några månader så explodera powerpulsetanken... Ett tag senare så gick PP slangen sönder. Panoramataket rasslade och förde oväsen vid körning. Väldigt hög förbrukning.

Jag tycker de är tråkigt att Volvo dras med så stora kvalitetsproblem (är inte ensam om att ha haft problem). Bilarna är snygga men kvalitén är inte bra... Vi bytte bilen efter 1 år mot en Tysk. Idag är vi nöjda.
#1421398
Jag gick från V70 som köptes vid 10000mil.
Inga problem och perfekt för min familj, fru 2 barn.

Nu valde vi V90.
Demobil med mycket utrustning 700mil.

Bästa bilen jag har ägt, går hur bra som helst, snål allt andas kvalitet.
Den nya tekniken är bara plus, och fungerar snabbt och logiskt.
Volvos app är bra.
Komforten är bra.
Autobaklucka är bra.
Motor och växellåda är bra.
Snål för vikten.
- Möjligtvis lite låg
- Dyr kanske?
-

Jag hade Peugoet innan V70:in och hade låga krav.
Volvo har tagit mig med storm.

Här är ett bra förslag:
https://www.blocket.se/vi/94572191.htm
av refbob
#1421423
Nog är V90 ett rejält kliv upp körmässigt och finnischmässigt mot en Renault. Tar man en V90 D4 och utan panoramatak så slipper man problem med ovanstående.... Sämre rostskydd är ju dåligt. Men går ju att bättra på. Har en V90 CC My19 och är nöjd med min. Den har dock bara gått 5500 mil än... Mycket trevlig att köra! Men jag saknar utrymmet i skuffen från CX70. Men i övrigt en modernare bil. Volvo är inte den mest felfria bilen. Men det är inte dem Tyska heller.... Inbillar mig att en Renault Grand Senic är mera praktisk utrymmesmässigt. Känner mig lite instängd i V90 med den moderna designen med lite för små rutor speciellt när man ska hantera släp och husvagn där man vill kunna manövrera bra. Där är xc70 II bättre. Vi har en XC70 My- 13 som rullat 15000 mil snart och gjort det bra. Innan V90 CC hade jag en XC70 Classic Sport My-16. Den var helt felfri under dem 9000 mil jag hade den. Men när jag sätter mig i V70 så saknar jag ändå V90 CC för den känns piggare och trevligare att köra....
#1421425
Du får nog ta forumet med en nypa salt också gällande fel, av 10000 sålda bilar så kanske det max är 2 personer som tar sig tid, gör en forumpost och skriver hur nöjd denne är med sin nya bil medan de huvudsakliga forumposterna är från dem som upplevt problem i någon form, stort som litet men jag menar hur många V90 har sålts i Sverige? Det som är alarmerande gällande V90 är väl vibrationer, allt annat är mer sporadiskt och osammanhängande fel som finns hos alla bilmärken, alla vitvaror, all elektronik ja du förstår nog var jag vill komma! Det är lätt för EN person med stor missnöjdhet att yttra sin röst och få det att låta som ett generalfel när det i själva verket enbart kanske endast är 1 av 10000 bilar som har just DET felet eller felen som denne missnöjda köpare vill framhäva.

Skickat från min M2007J3SG via Tapatalk

#1421440
Volvordesign89 skrev: lör 02 jan 2021, 22:56 Du får nog ta forumet med en nypa salt också gällande fel, av 10000 sålda bilar så kanske det max är 2 personer som tar sig tid, gör en forumpost och skriver hur nöjd denne är med sin nya bil medan de huvudsakliga forumposterna är från dem som upplevt problem i någon form, stort som litet men jag menar hur många V90 har sålts i Sverige? Det som är alarmerande gällande V90 är väl vibrationer, allt annat är mer sporadiskt och osammanhängande fel som finns hos alla bilmärken, alla vitvaror, all elektronik ja du förstår nog var jag vill komma! Det är lätt för EN person med stor missnöjdhet att yttra sin röst och få det att låta som ett generalfel när det i själva verket enbart kanske endast är 1 av 10000 bilar som har just DET felet eller felen som denne missnöjda köpare vill framhäva.

Skickat från min M2007J3SG via Tapatalk
Kan du styrka ditt uttalande med statistik från Volvo på just de siffror du uppger? Eller är det något du själv hittat på? :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]