Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1420957
Hej
Har haft vår V60 t6 i ca 3 veckor och kört ca 65 mil. Vi kör den enbart i pureläge hittills och enl VOC så har vi kört 98% eldrift. Snittförbrukning ligger på 0,27 l/mil och på dom här 65 mil har det hittills gått åt ca 1/3 av 60 l tanken bensin. Vi har 20 grader i kupén och använder stol och rattvärmaren på första nivån. Är inte någon kall vinter i år, utan temp har legat runt +-0

Hur är det för er andra ägare. Ligger ni på samma nivåer eller är det här högt?
Bilagor
01F84D84-D9D7-45E5-AD41-995461787123.png
01F84D84-D9D7-45E5-AD41-995461787123.png (20.97 KiB) Visad 23468 gånger
ECDC16FA-96A9-436B-A269-EF0D3A69EE52.png
ECDC16FA-96A9-436B-A269-EF0D3A69EE52.png (36.51 KiB) Visad 23468 gånger
#1421008
iPerre skrev:0,2l milen kan man väl inte säga för det har inget med hastigheten att göra. En dieselvärmare drar 0.3-0.5l/timme så en med bensin borde rimligen dra 10-20% mer max.
Nej ska man hård dra det så ska man räkna per timme men vid normal körning så är det ca 0.2l milen värmaren vill ha. Detta utifrån siffror här på forumet från ägare av v60 t6. Även mina kollegor som rullar enbart el till och från jobbet ligger på ca 0.2-0.3l milen i normal Stockholmstrafik under vinterhalvåret.
#1421034
Rillee skrev:Mäta per mil, låter ju lite konstigt. Blir ju stor skillnad om man kör i stadstrafik eller motorväg i 120+
Nu kommer man ju inte speciellt långt på el men om ni har egen v60 t6 prova ta en runda och se voc så ser ni att ni landar runt 0,2-0,3 i pure läge när värmaren går. Finns även rätt bra statistik här på forumet från ägare av v60 pluginer. Men som jag sa så visst ska man räkna exakt så räkna per tidsenhet men brukar bli rätt så nära verkligheten även per mil. Som ts visat i inlägget har han åkt i princip endast på el och landar på 0,27 vilket stämmer bra med ca 0,2-0,3 som de flesta här på forumet ligger mellan som kör pure läget och värmaren.
#1421110
Tycker du har normal förbrukning.

Har 3 mil till jobbet och kör hela sträckan i 70-100 brukar då ligga på 1L/100km kör man långsammare i stadskörning så brukar den gå mot 2L/100km för att man har lägre hastighet så klart. Upplever det som att den drar lika mycket vid - 5 grader och 15plus.

Jag kör aldrig i pure: för att..
AC,n går inte lika hårt och rutorna immar lite mer, räckvidden är längre för att den kan tömma batteriet ännu mer, när du kör i pure och elen tar slut så laddar den upp batteriet på bensin för att batteriet har blivit tömt mer än i hybrid= ökad bensin förbrukning.

Galet ineffektiv bil tycker jag. På sommaren står AC kompressorn och går i slutet av batteri laddningen för att kyla batteri eller laddare.
2L vintertid för att värma kupén är inte långt ifrån än en bil som drar 5L/100km. Blir himla massa hantering med kalla frusna och smutsiga sladdar för lite vinst.

Efter 25 000km är förbrukningen 2.7L/100km laddar överallt jag kan så ofta jag kan och kör lugnt. Räckvidden i hybrid verkar vara drygt 35-37km långt ifrån 56.

Köper inte en hybrid ingen om inte räckvidden är 100km och elmotorn är 150hk minst.

Min bil på fuelly
https://www.fuelly.com/car/volvo/v60/2 ... sni/995121
#1421186
Neno skrev: fre 01 jan 2021, 09:18 Tycker du har normal förbrukning.

Har 3 mil till jobbet och kör hela sträckan i 70-100 brukar då ligga på 1L/100km kör man långsammare i stadskörning så brukar den gå mot 2L/100km för att man har lägre hastighet så klart. Upplever det som att den drar lika mycket vid - 5 grader och 15plus.

Jag kör aldrig i pure: för att..
AC,n går inte lika hårt och rutorna immar lite mer, räckvidden är längre för att den kan tömma batteriet ännu mer, när du kör i pure och elen tar slut så laddar den upp batteriet på bensin för att batteriet har blivit tömt mer än i hybrid= ökad bensin förbrukning.

Galet ineffektiv bil tycker jag. På sommaren står AC kompressorn och går i slutet av batteri laddningen för att kyla batteri eller laddare.
2L vintertid för att värma kupén är inte långt ifrån än en bil som drar 5L/100km. Blir himla massa hantering med kalla frusna och smutsiga sladdar för lite vinst.

Efter 25 000km är förbrukningen 2.7L/100km laddar överallt jag kan så ofta jag kan och kör lugnt. Räckvidden i hybrid verkar vara drygt 35-37km långt ifrån 56.

Köper inte en hybrid ingen om inte räckvidden är 100km och elmotorn är 150hk minst.

Min bil på fuelly
https://www.fuelly.com/car/volvo/v60/2 ... sni/995121
Även om man tömmer batteriet i pure så laddar väl inte motorn batteriet förens man aktivt väljer charge?
#1421198
coachen skrev: fre 01 jan 2021, 17:40
Även om man tömmer batteriet i pure så laddar väl inte motorn batteriet förens man aktivt väljer charge?
Edit:här ser man den förbrukningen jag tycker är hög 0.35l 35km på el och 5km på bensin (hybrid)
0.37l ca 41km el (pga pure) 8km bensin. Mycket stadskörning på el och stod still en stund. Lugnt 70kmh landsväg körning på bensin.

Jo lite grand gör den det av nån anledning. Förstår inte varför den ska ladda ur det för att sen fylla på med bensinmotorn. Körde nyss en runda i forskningssyfte. Andra bilden är i hybrid precis när motorn startar och första bilden är i pure precis när motorn startar.
Bilagor
IMG_20210101_181135.jpg
IMG_20210101_181135.jpg (259.15 KiB) Visad 23121 gånger
IMG_20210101_180301.jpg
IMG_20210101_180301.jpg (419.55 KiB) Visad 23121 gånger

Menar du att när du losar klippset få[…]

Idag fick Volvon lite uppmärksamhet. Best&aum[…]

Relä luftpump 850

Hej. Nu har jag sökt på de flesta st&au[…]

Okej, Jag testade en orginal bosch lmm från […]