Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sm7ovk
#1420853
Jättefin video - tackar för tipset! Har inte sett den innan och även om det inte är exakt samma bil så finns där flera intressanta tips. Bland annat att bara demontera ena hjulet där jag sett på ett annat ställe att man tar av båda. Hoppas på en fortsättning för det har jag inte hittat ännu.

Det som fortfarande är skumt är att trots att det kanske läcker ut något inne vid slaven så kan jag ju inte se en enda mm i sänkt nivå i behållaren. (Har mätt med skjutmått.) Ser inga läckage undertill på motorn/växellådan - helt torrt.
av P2XC
#1420867
Jag har precis lyft ner lådan på min V70 D2 MY12, första gången jag tar bort en växellåda på en tvärmonterad motor.

Trodde arbetet skulle vara mycket besvärligare än vad det var, jag har följt volvos instruktioner på Vida rätt så noga, men gjorde vissa moment annorlunda, lät tex länkarmarna sitta kvar i spindeln och lossade mot motorbalken istället och lyfte ner hela motorbalken.. mkt enklare än vad det låter. Resten av spindel/stötdämpare, styrservo, krängningshämmare allt sitter/hänger kvar under bilen. Växellåda lyfte jag ner med en domkraft och en kompis, bilen står på vanliga pallbockar :)

Själv ska jag byta Svänghjul, koppling och slavcyl.

Om du tänker plocka ner lådan själv och vill ha instruktionerna för din bil från Vida så kan du skicka ett P.M till mig :)
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1420876
sm7ovk skrev: ons 30 dec 2020, 16:43 Jättefin video - tackar för tipset! Har inte sett den innan och även om det inte är exakt samma bil så finns där flera intressanta tips. Bland annat att bara demontera ena hjulet där jag sett på ett annat ställe att man tar av båda. Hoppas på en fortsättning för det har jag inte hittat ännu.

Det som fortfarande är skumt är att trots att det kanske läcker ut något inne vid slaven så kan jag ju inte se en enda mm i sänkt nivå i behållaren. (Har mätt med skjutmått.) Ser inga läckage undertill på motorn/växellådan - helt torrt.
Som redan nämnts i tråden så är det troligen ett inre läckage, det läcker alltså inte ut något ur slavcylindern/systemet.
En liknelse, tänk att du ställer en bordsfläkt i en dörröppning inne i ditt hus å så startar du den, då kommer det blåsa in luft i det rummet den pekar på, men lika mycket luft kommer ju ta sig tillbaka genom dörröppningen tillbaka in bakom fläkten. MEN, ingen luft har ju tagit sig ut ur huset. Är du med? :-)
av mange240
#1420953
P2XC skrev: ons 30 dec 2020, 18:10 Jag har precis lyft ner lådan på min V70 D2 MY12, första gången jag tar bort en växellåda på en tvärmonterad motor.

Trodde arbetet skulle vara mycket besvärligare än vad det var, jag har följt volvos instruktioner på Vida rätt så noga, men gjorde vissa moment annorlunda, lät tex länkarmarna sitta kvar i spindeln och lossade mot motorbalken istället och lyfte ner hela motorbalken.. mkt enklare än vad det låter. Resten av spindel/stötdämpare, styrservo, krängningshämmare allt sitter/hänger kvar under bilen. Växellåda lyfte jag ner med en domkraft och en kompis, bilen står på vanliga pallbockar :)

Själv ska jag byta Svänghjul, koppling och slavcyl.

Om du tänker plocka ner lådan själv och vill ha instruktionerna för din bil från Vida så kan du skicka ett P.M till mig :)
Underbar, bara v50 är finare å få ner lådan på vad var ditt problem då du byter allt detta? Varför inte släppa länkarna vid spindeln 1 skruv istället för 3?:party: :party: :party:
av sm7ovk
#1420972
Jag har kört ungefär 10mil nu med bilen och kopplingen fungerar hyfsat men inte helt som den skall hela tiden - kommer och går. På sikt skall lådan med all sannolikhet ut, men dels är det grabbens bil (och han har min nu som är likadan - praktiskt att köpa samma bil som farsan), del så hade det varit smutt att få hem honom och lite varmare väder för att göra det jobbet. Han åkte ner för att överaska oss till jul och kommer hem igen i april/maj.

Variosboy; jo jag tycker också att det lutar åt detta och en polare trodde tidigt att det är någon packning som är kass, (men de flesta tipsen rör sig om slaven).
Jag är inte helt med på systemets funktion och det jag tänker speciellt på är mastern - har fjädern på kopplingspedalen en funktion om att säkerställa att cylindern läggs i ett läge så att eventuella luftbubblor skall kunna ta sig upp till behållaren? Framgår inte direkt av det jag letat efter på nätet, men jag tycker att det borde vara så. Det som talar emot mastern och dess packningar är att den blir stum när jag täpper till slangen med en svetstång, MEN är det så att grabben inte noterat att kopplingspedalen inte gick upp i sitt övre läge så skulle det kunna vara en orsak till att kopplingen plötsligt var helt död. (Då hade han kört minst 30-40mil utan att växla.)
Att slaven skulle ha någon annan funktion än att röra sig när det kommer ett vätsketryck har jag svårt för att begripa, men jag är ju "elektriker"... (Finns det egentligen någon annan packning här än där röret går in?)
Avluftningsnippeln, ("plasta-skit") är klart misstänkt och här måste det sitta en packning som kanske dessutom läcker in luft...? När vätsketrycket är högt så kanske denna tätning fungerar men sjunker tillbaka när trycket minskar och då kan någon luft sugas med? Är det någon som har en bild på hur det ser ut där slavens rör/slang ansluter? Kan man ta av nippeln och rengöra, (kanske byta packning) och sedan få på igen?

P2XC ; Klart intressant med lite bilder. Jag har någon form av VIDA men det är inte direkt självinstruerande och bökigt att leta i. Orkar du dra ut lite bilder hade det varit väldigt snällt! Jag skickar PM.
Jag skruvar gärna på bilarna vi har men jag lägger helst ner lite tid före som planering och för att minimera risken för bakslag. Förberedelser är viktigare ju större jobb som skall göras. Jag har heller inte någon lift så det låter ju bra att det går med höjden från bockarna.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1420975
Eftersom det blir stumt när slangen är klämd kan du med största sannolikhet utesluta masters.

Såhär ser slaven ut (ungefär) inuti:
Screenshot_20201231-104216_YouTube.jpg
Screenshot_20201231-104216_YouTube.jpg (75.59 KiB) Visad 584 gånger
Och här har du en video som ca 1 minut in visar funktionen:



Det som alltså händer när slavcylinderns o-ring ger upp är att vätskan tar sig förbi kolven istället för att trycka på den.
Bilagor
Screenshot_20201231-104944_Google.jpg
Screenshot_20201231-104944_Google.jpg (17.96 KiB) Visad 584 gånger
av sm7ovk
#1420977
Intressant och illustrativ video - tack!
Slaven lär ju då bli fylld efter ett tag och ge upp helt... samtidigt skumt att det inte försvinner någon vätska från min behållare.
av frippe64
#1420982
En slavcylinder kan inte ha något inre läckage, antingen hålls vätskan innanför tätningen eller också passerar den och hamnar utanför systemet. Huvudcylindern kan ha ett inre läckage, vätskan går då tillbaka mot bromsvätskebehållaren och hålls innanför systemet.
av mange240
#1420990
frippe64 skrev: tor 31 dec 2020, 11:14 En slavcylinder kan inte ha något inre läckage, antingen hålls vätskan innanför tätningen eller också passerar den och hamnar utanför systemet. Huvudcylindern kan ha ett inre läckage, vätskan går då tillbaka mot bromsvätskebehållaren och hålls innanför systemet.
Jajamän så alla bilar som blir bra efter ett slavcylinderbyte, har egentligen fel på huvudcylindern? Men den lagas av sig själv när slaven byts?
:-o
av sm7ovk
#1420994
Nja det tycker jag inte man kan säga om de inläggen som kommit. Sällan att något mekaniskt "självläker". Bilen är 11år så det kan vara flera fel.
Huvudcylinderns packningar kanske tätar åt ena hållet (eftersom den är stum när jag trycker på pedalen och täppt till slangen) men när pedalen går tillbaka så kanske någon packning läcker mer än vad den skall.
Slaven är fortsatt misstänkt och jag räknar med att byta den men vill helst kunna köra några månader till eftersom det är kallt i garaget...
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]