Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sm7ovk
#1419752
Plötsligt funkar inte kopplingen alls. Kan inte se något läckage och det finns gott om vätska i behållaren. Misstänker huvudcylindern eller slavcylindern - men hur tar man reda på vilken som är kass?
Känner alltså absolut inget motstånd alls när man trycker ner kopplingen och den kommer inte riktigt upp av sig själv heller. Fjädern vid pedalen är hel.
Har demonterat batteri och batterilåda men kan alltså inte se något som läcker. Är det slavcylindern så lär man inte se det eftersom den sitter innanför växellådan... några tips?
(Bra start på julen...)
av sm7ovk
#1420025
Helt stum blir den inte när jag klämmer åt slangen, men det blir en liten liten skillnad i motstånd och man kan även höra på ljudet när man trycker till. Pumpar jag flera gånger så blir det inte mer stumt utan samma motstånd. Kan det bero på om det läckt in luft i huvudcylindern, dvs att den är kass?
Hade ju varit skönast om det bara är huvudcylindern...
av sm7ovk
#1420252
Klämde med en svetstång nu och då blir det helt stumt så huvudcylindern är säkert ok. (Hjälpredan klämde nog inte tillräckligt tidigare helt enkelt.)
Blir en liten utmaning att få ut växellådan... Kikade på ritningar osv. Ser ut att behöva sänka ner växellådan/motorn ca 6cm på växellådssidan för att få ut den. Tar tacksamt emot tips, länkar osv. Jämfört med leksaksbilen så var dens växellåda nog en bagatell att få ut jämfört med Volvon...
Vad skall man köpa för ny slav? Sachs?
av sm7ovk
#1420667
Fick tag på förre ägaren till bilen. Han berättade att vid förra servicen så klagade han på att kopplingen tog långt ner och verkstaden luftade då kopplingen. Jag gjorde därför det som ett test och då funkar den. Tog även isär locket till behållaren och gjorde rent, dvs för att det inte skall vara stopp så det blir under/övertryck där men ingen skillnad.
Dagen efter så känns den inte helt samma, men efter att ha pumpat ett par gånger så är den tillbaka till normal funktion. Idag var jag ute och körde. Kändes lite skum i början men efter en stund så känns den helt normal. Några idéer på vad det kan vara?
Tycker jag känt och letat vid alla kopplingar, men kan inte hitta något ställe där det läcker ut och det borde det väl göra om det kommer in någon luft i systemet?
Huvudcylindern kändes väldigt stum när jag täppte till med en svetstång, men kan man tänka sig att det pyser igenom liite liite ändå? Dvs att någon packning där är bara "lite kass"...?
av mange240
#1420691
sm7ovk skrev: tis 29 dec 2020, 15:40 Fick tag på förre ägaren till bilen. Han berättade att vid förra servicen så klagade han på att kopplingen tog långt ner och verkstaden luftade då kopplingen. Jag gjorde därför det som ett test och då funkar den. Tog även isär locket till behållaren och gjorde rent, dvs för att det inte skall vara stopp så det blir under/övertryck där men ingen skillnad.
Dagen efter så känns den inte helt samma, men efter att ha pumpat ett par gånger så är den tillbaka till normal funktion. Idag var jag ute och körde. Kändes lite skum i början men efter en stund så känns den helt normal. Några idéer på vad det kan vara?
Tycker jag känt och letat vid alla kopplingar, men kan inte hitta något ställe där det läcker ut och det borde det väl göra om det kommer in någon luft i systemet?
Huvudcylindern kändes väldigt stum när jag täppte till med en svetstång, men kan man tänka sig att det pyser igenom liite liite ändå? Dvs att någon packning där är bara "lite kass"...?
Inre läckage slavcylinder, finns inga genvägar, plock ner låa nu :party: :party: :party: :party:
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1420800
Om slavcylindern läcker så kommer oljan ut mellan motor och växellåda. Man får demontera täckplattan under motorn för att kunna kolla.
Jag har råkat ut för detta fel två gånger, först på en S70-98 och sen på en V70N-08.

Bilens inställningar (konton, ID, VIN osv): J[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]

V70 motor till 850

Läste precis att de använder olika typer[…]

och i ECU i motorutrymmet. Inte på en -[…]