- lör 26 dec 2020, 04:26
#1420002
Hej,
Jag har provkört en V60 T6 eDrive Recharge för nån vecka sen över en helg. Mycket fin bil på de flesta vis men några saker passa mig mindre bra.
Ett snäpp upp i storlek finns ju V90 T6 eAWD Recharge. Jag haft 3-4 nya V70 tidigare så jag är rätt hårt insyltad på den storleken av bil.
Frågor om V90 T6 eAWD Recharge:
1) Jag har provkört en V90 B4 (diesel) med Teknikpaket osv, demobil, i några dagar (Volvohandlaren hade ingen och kunde ej heller få tag i en demo V90 T6 eDrive Recharge). Lite "klumpigare" än en motsvarande V60 förstås, mest när jag skulle parkera i stan, men no big deal eftersom jag inte bor i storstad (och hade jag gjort det hade man ju kunnat välja till en sån där parkeringsassistent eller vad det heter som kan parkera bilen åt en).
Nu till den första frågan: hur "pigg" är en V90 T6 eDrive Recharge jämfört med en V60 T6 eDrive Recharge, om nån vet? Har kollat vad en V60 resp. V90 väger och en V60 T6 Recharge väger ungefär 2000-2100 kg, en motsvarande V90 väger 2200-2300 kg lite beroende på utrusning tror jag. Den lilla viktskillnaden lär väl inte inverka så värst negativt på V90 vad gäller acceleration men den något större karossen kanske medför aningens mer luftmotstånd. Enligt Volvo accelererar t.ex. V60 T6 Recharge 0-100 på 5,6 sek, V90 T6 Recharge på 5,9 sek. Motsv. acceleration med bara elmotorn ligger väl på ca 23-24 sek 0-100 km/h på bägge.
Upplevs V90 T6 eAWD Recharge som ungefär lika pigg som motsv. V60, om nån provat bägge?
2. V60 T6 eAWD Recharge som jag provkörde hade väldigt plottriga instrument med liten text och små symboler. Har V90 T6 Recharge samma problem? Jag är ganska lång och sitter därför ganska långt från instrumentpanelen, i min nuvarande V70 D3 Business MY2014 ser jag digitala instrumenten utan problem liksom i en V90 B4 2021 som jag provkörde i veckan som gick.
3. Ratten på V90 B4 2021 gick inte alls att dra åt sig och ha högt, som jag brukar och som går utmärkt i min V70 D3 Business MY2014. Hur tänkte Volvo här? Personer med långa ben måsta kunna dra ratten åt sig för att sitta bekvämt. Hur upplever du detta om nu är lång med långa ben?
4. På V90 T6 eAWD Recharge verkar det inte gå att välja till Akustikrutor - stämmer det? Det går att välja till på motsv. V60. Går väl inte välja till tonade, mörka rutor, heller till V90 eller? Om varken akustikrutor och tonade rutor går att välja till på V90 men på V60 - varför inte på V90? Make no sense to me.
5. Lite konstigt att V90 som är inte så värst större än V60 kostar i T6 Recharge utförande 60 laxar mer. Vad tusan är det som kostar mer? Det är ju samma plattform och all annan utrustning lika i de bilar jag är intresserad av. Underlättar om man fattar varför, att man förstår vad man betalar extra för förutom aningens mer plåt, glas, aningens större utrymme, typ. Nån som har en aning eller kan gissa bra?
/Bo
Jag har provkört en V60 T6 eDrive Recharge för nån vecka sen över en helg. Mycket fin bil på de flesta vis men några saker passa mig mindre bra.
Ett snäpp upp i storlek finns ju V90 T6 eAWD Recharge. Jag haft 3-4 nya V70 tidigare så jag är rätt hårt insyltad på den storleken av bil.
Frågor om V90 T6 eAWD Recharge:
1) Jag har provkört en V90 B4 (diesel) med Teknikpaket osv, demobil, i några dagar (Volvohandlaren hade ingen och kunde ej heller få tag i en demo V90 T6 eDrive Recharge). Lite "klumpigare" än en motsvarande V60 förstås, mest när jag skulle parkera i stan, men no big deal eftersom jag inte bor i storstad (och hade jag gjort det hade man ju kunnat välja till en sån där parkeringsassistent eller vad det heter som kan parkera bilen åt en).
Nu till den första frågan: hur "pigg" är en V90 T6 eDrive Recharge jämfört med en V60 T6 eDrive Recharge, om nån vet? Har kollat vad en V60 resp. V90 väger och en V60 T6 Recharge väger ungefär 2000-2100 kg, en motsvarande V90 väger 2200-2300 kg lite beroende på utrusning tror jag. Den lilla viktskillnaden lär väl inte inverka så värst negativt på V90 vad gäller acceleration men den något större karossen kanske medför aningens mer luftmotstånd. Enligt Volvo accelererar t.ex. V60 T6 Recharge 0-100 på 5,6 sek, V90 T6 Recharge på 5,9 sek. Motsv. acceleration med bara elmotorn ligger väl på ca 23-24 sek 0-100 km/h på bägge.
Upplevs V90 T6 eAWD Recharge som ungefär lika pigg som motsv. V60, om nån provat bägge?
2. V60 T6 eAWD Recharge som jag provkörde hade väldigt plottriga instrument med liten text och små symboler. Har V90 T6 Recharge samma problem? Jag är ganska lång och sitter därför ganska långt från instrumentpanelen, i min nuvarande V70 D3 Business MY2014 ser jag digitala instrumenten utan problem liksom i en V90 B4 2021 som jag provkörde i veckan som gick.
3. Ratten på V90 B4 2021 gick inte alls att dra åt sig och ha högt, som jag brukar och som går utmärkt i min V70 D3 Business MY2014. Hur tänkte Volvo här? Personer med långa ben måsta kunna dra ratten åt sig för att sitta bekvämt. Hur upplever du detta om nu är lång med långa ben?
4. På V90 T6 eAWD Recharge verkar det inte gå att välja till Akustikrutor - stämmer det? Det går att välja till på motsv. V60. Går väl inte välja till tonade, mörka rutor, heller till V90 eller? Om varken akustikrutor och tonade rutor går att välja till på V90 men på V60 - varför inte på V90? Make no sense to me.
5. Lite konstigt att V90 som är inte så värst större än V60 kostar i T6 Recharge utförande 60 laxar mer. Vad tusan är det som kostar mer? Det är ju samma plattform och all annan utrustning lika i de bilar jag är intresserad av. Underlättar om man fattar varför, att man förstår vad man betalar extra för förutom aningens mer plåt, glas, aningens större utrymme, typ. Nån som har en aning eller kan gissa bra?
/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.