Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Angel0
Så här dagar före löning, hur mycket kan man lita på "X km kvar till tom tank". Runt 150 km kvar så tänds varningslampan för bränslemätaren men hur långt ner kan våga sig, utan att få bränslestopp ? Själv blir jag nojjig om jag skulle köra under 150 km, trots att jag inte tänkt köra en sådan lång sträcka... Men vågar man gå ner till 20-30 km kvar till tom tank?

Har en V70N 08...
av Halvord
Själv fick jag soppatorsk 1 mil efter reserven slog in,fast hade en jävla flax och rullade av avfarten med cirka 100mm till bensinmacken.
Fast då hade jag en v70 t5 01a
Användarvisningsbild
av Hilmer
Bara för att testa (av någon oförklarlig anledning) så har jag kört min V70N AWD -02 även efter att färddatorn blivit "streckad" dvs visade alltså helt tom tank men fick ändå inte stopp innan jag tankade upp den. Mätaren och färddator verkar visa ganska så rätt på min, men det kan nog vara väldigt individuellt det här.
av Malmstroem
Oftast så har du en viss marginal vid nedräkningen. Volvo vill inte behöva bogsera kunder som fick soppatorsk när färddatorn visar att det finns marginal.

Om det gäller din bil -- speciellt efter ett antal år -- är långtifrån säkert. Enda sättet att veta är att prova. En reservdunk är bra att ha då. :-D

Det är hur som helst en dålig ide att köra med lite bränsle i tanken. Bränslepumpen får dålig kylning och går därmed sönder fortare. Det är lätt hänt att det rör upp mer skit från botten av tanken när det är lite bränsle, vilket sätter igen bränslefilter och det bildas mer kondensvatten i tanken. Så mitt råd är att tanka. Jag har sedan jag var fattig student alltid prioriterat att ha bränsle i tanken för att slippa problem som jag på den tiden svårligen haft råd att lösa.
Användarvisningsbild
av frasse4
Hilmer skrev:Bara för att testa (av någon oförklarlig anledning) så har jag kört min V70N AWD -02 även efter att färddatorn blivit "streckad" dvs visade alltså helt tom tank men fick ändå inte stopp innan jag tankade upp den. Mätaren och färddator verkar visa ganska så rätt på min, men det kan nog vara väldigt individuellt det här.
Hehe, jag kan också verifiera att den visa streckat och inte 0 km kvar till slut Bild
av Rådlös
En fingervisning för att ta reda på hur mycket det är kvar när varningarna kommer upp i instrumentpanelen är ju att tanka fullt. Jämför sedan med vad som står i handboken att tanken rymmer. Det är visserligen inte alltid exakt, och det kan skilja på olika motormodeller, samt åtgång vid olika körsätt etc. etc. Men man får ju fram en volym att gå på om det är långt till nästa tankstation.
Användarvisningsbild
av BertilS70
På min V70 2.5T -05 kunde jag köra en bit med -- kvar till tom tank. Väldigt exakt med andra ord. Men det är nog olika från bil till bil.
Användarvisningsbild
av wissel
Om ejektorn funkar i vänstra tankhalvan så kan man nog kör ner till nästan noll, men om den inte gör det så har du soppa torsk vid 12-15 liter. Dvs. det som då ligger i vänstra halvan....

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elm[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag har en AAWireless 1 som bara ligger om nå[…]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]