...

Moderator: Moderatorer

Normalt sett nästan ingenting stör mig längre i trafiken för jag orkar inte. ... Men i morse skulle jag stanna nere vid korsningen vid macken som vanligt. Kom då på att jag glömt plånboken hemma så jag ställde högerhjulen nästan på spärrlinjen till höger i filen. Så jag kunde komma runt refugen o åka tebax uppför bron utan att backa o va i vägen och sånt. Då kommer en grinig gubbjävel o sliter upp dörrn på bilen min skriker o gapar så dreglet yr o säger att jag ska fan stå rätt i filen. Och eftersom jag är typ lika sur jag så gick jag ur bilen och bad honom högaktningsfullt dra åt helvete. Jag var iaf nöjd efteråt hade det vart på kvällen o bara han och jag där hade han troligen åkt på rejält med däng då jag inte tål sånt uppförande.
Trafikpolisens decimering, dom skulle fylla en viktig funktion idag i kampen mot rattsurfare, anarki i allmänhet och hastighetskontroller nu när Trafikverket tycker att 60 & 80 är bättre för oss än 70 & 90.

Jag pendlar 10 mil på vardagar och har inga problem med att sänka hastigheten, tycker fler kunde göra det och viltolyckor skulle bli ett minne blott.
Jag bor alldeles intill en skola. Ser dagligen föräldrar som hämtar och lämnar sina barn. Att stå parkerade mitt i en trevägskorsning så det blir svårt att ta sig förbi i korsningen är något jag ser dagligen. Några parkerar rätt när dom lämnar bilen och hämtar sina barn. Kommer tillbaka pratandes i telefon, hoppar in i bilen med barnen, fortfarande med luren i örat för att starta och köra iväg pratandes. Föräldrar som sitter kvar i bilen, tutar på ungarna att dom ska skynda sig till bilen. Kör iväg med luren i örat. Struntar folk i allt nuförtiden? Nya fina bilar där man lätt kan parkoppla telefonen till bilen och köra handsfri? Varför? Pratar dom med älskaren/älskarinnan och vill inte att barnen ska höra? Nä, jag fattar inte.
Trafikpoliser? Tänk om vi skulle få tillbaka dom! Böterna hade räckt till dagslönen efter en halvtimme.

Å fy f-n vilken sur gammal gubbe jag tydligen är. :devil:
Jag var med om en riktig skräckupplevelse i trafiken för 2 månader sedan, men det känns fortfarande jobbigt trots att jag kom undan med blotta förskräckelsen.

Jag körde på 60-väg som är huvudled, då det plötsligt kör ut en bil från en anslutande väg från vänster. Och denna bil gör en vänstersväng och är på väg in i sidan på min bil och visar inga tecken på att stanna. Så trots att jag körde på huvudled så fick jag ställa mig på bromsen och styra upp mot övergångsstället till höger och upp på en cykel- gångbana.
Den andra bilen fortsatte köra som om inget hänt. Allt detta gick så snabbt så jag är verkligen imponerad över folk som hinner med att tuta när de är med om incidenter. När jag tutade så var den andra bilen redan långt borta. Och jag har heller inget minne av att jag sett den andra bilens registreringsskylt efter händelsen.

Men jag har funderat mycket efteråt om hur stor andel bilister det är som sitter bakom en ratt som är drogpåverkade och inte ens är medvetna om att de sitter bakom en ratt.
Allinug skrev:Jag var med om en riktig skräckupplevelse i trafiken för 2 månader sedan, men det känns fortfarande jobbigt trots att jag kom undan med blotta förskräckelsen.

Jag körde på 60-väg som är huvudled, då det plötsligt kör ut en bil från en anslutande väg från vänster. Och denna bil gör en vänstersväng och är på väg in i sidan på min bil och visar inga tecken på att stanna. Så trots att jag körde på huvudled så fick jag ställa mig på bromsen och styra upp mot övergångsstället till höger och upp på en cykel- gångbana.
Den andra bilen fortsatte köra som om inget hänt. Allt detta gick så snabbt så jag är verkligen imponerad över folk som hinner med att tuta när de är med om incidenter. När jag tutade så var den andra bilen redan långt borta. Och jag har heller inget minne av att jag sett den andra bilens registreringsskylt efter händelsen.

Men jag har funderat mycket efteråt om hur stor andel bilister det är som sitter bakom en ratt som är drogpåverkade och inte ens är medvetna om att de sitter bakom en ratt.
Jag tror att trafikanter i allmänhet har blivit mer nonchalanta, cyklister har struntat i trafikregler i årtionden och nu har det spridit sig till bilismen.

Visst finns det droger i trafiken, på jobbet och i hemmen men jag har svårt att tro att det skulle vara hela förklaringen att trafikmiljön har flippat ur.

Härom dagen på väg hem från jobbet var det en bil som tvekade lite vid ett filbyte i en cirkulationsplats, bilen bakom började tuta och blinka med hellyset varvid första bilen tvärnitar i cirkulationsplatsen som får en kedjereaktion för alla runt rondellen. Det blev ingen olycka där iaf men den tutande bilen drog iväg som ett jehu och bilen som först tvekade satte efter i hög hastighet. Vad som hände sen vet jag inte.

Klart att julstress kan vara en bidragande orsak men ingen behöver bete sig som en rövhatt bara för att någon annan är lite osäker. Tålamod.
Har med fått ta till cykel och gångbanan, i somras på hojen när någon snabbt i vänster körfält vill byta utan förvarning och blinkers, hinner ej stanna men lyckas få upp hojen där. Föraren inser lite för sent vad denne gjort och stannar, ser då att mobilen är i handen... Skakade lite på huvudet och sa att det är lika bra att du bara kör iväg, vill ej köra framför eller vid sidan av dig.

I torsdags fick jag väja över till en fil att svänga vänster i då en från höger var på väg rätt ut, denne stannade dock till men hade jag inte väjt vet i tusan om vi inte mötts lite.

Igår liknande, på hojen på väg till jobb. Ligger i vänster körfält och utan blinkers eller att ens vrida på huvudet byter den äldre föraren utan förvarning till körfältet jag är i. Marginal finns så lättar på gasen och tutar till och byter till det nu tomma körfältet till höger, vid trafikljuset hamnar vi bredvid varandra och herren barnbarn eller vad det nu kan vara ser ut att be om ursäkt och jag ger tummen upp som tack, gubben ser helt orörlig ut. Låg här inte alls i döda vinkeln samt att hojen har väl synliga dr.l-ljus men det hjälper inte om man inte tittar.

För några veckor sedan på hojen igen, ligger i lång kö till en rondell och håller ca två bilars avstånd till bilen framför och balanserar lite och reglerar hastigheten med fotbromsen, dels för att tända bromsljuset för snickarbilen som ligger någon halv meter bakom. När det kommer en målad refug drar föraren om och ställer sig på snedden framför och gapar typ "vad faaan bromsar du om", inser att det knappast kommer bli en givande dialog och funderar på att bara var tyst men säger sedan, "för att tända bromsljuset så för att jag tycker att du ligger alldeles för nära", han säger något mer och lägger sig i häcken på framförvarande bil. Självklart fastnade han i den filen längre fram där det blir två körfält och jag gled förbi, det grämer han säkert än idag :)

Den sista föraren hade inte förvånat mot om denne var på väg att köpa något preparat att få i sig, de andra har ingen koll eller ens intentionen att skaffa sig det tror jag.
  • 1
  • 509
  • 510
  • 511
  • 512
  • 513
  • 552
DennisCA's Volvo 850 -97

Idag har jag mest jobbat med att tillverka en lapp[…]

Spolat automatlådan, bytt främre lä[…]

Hej på er! Jag hoppas ni kan hjälpa mig[…]

Hej! Jag har lite spridda ytliga rostangrepp p&ar[…]