Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
bem skrev:Hur får Ni ekonomin att gå ihop med t.ex. en ny Volvo med en dieselmotor i numera?
Konkurrenterna är inte billigare. Nåt ekonomiskt vettigt i det jämfört med en begagnad bil finns förstås inte.
Användarvisningsbild
av bem
Det går fasiken nästan inte hur man än vänder och vrider på det att få nån värst ekonomi i vilken ny bil man än väljer idag bland Volvos bilar, mildhybrid, elhybrid eller ren elbil (XC40). Vissa brytpunkter finns förstås och man kör otroligt mycket, då kan en elhybrid eller ren elbil vara hyfsat snäll mot plånboken.
Är på "G" att byta till ny Volvo (har en V70 D3 Business MY14 idag) men jag drar ju hela tiden slutsats att jag är en (ekonomisk) idiot, och det är jag säkert. Matematiken grinar en så styggt i trynet hur man än räknar på "affären".
Funderar på en ny V60 T6 eAWD Recharge. Antagligen är privatleasing det enda vettiga f.n. för de flesta privatpersoner, man kommer ju troligen bli utstraffad hela tiden av myndigheterna hur man än gör, utom kanske med en ren elbil, men hujedamej vad de är dyra, fast det visste jag ju sen förut, i alla fall om man föredrar en Volvo.
Det märks att vi är i en brytningstid, övergångsperiod, från förbränningsmotor till ren elmotordrift. Hur Volvo skall hinna ställa om sin produktion så hälften av alla bilar de tillverkar 2025 skall vara elbilar övergår mitt förstånd. Hoppas de lyckas, annars... (blir det nog inget kul för den tillverkaren gissar jag)
/Bo
Lövet skrev: tor 17 dec 2020, 00:30
bem skrev:Hur får Ni ekonomin att gå ihop med t.ex. en ny Volvo med en dieselmotor i numera?
konkurrenterna är inte billigare. Nåt ekonomiskt vettigt jämfört med en begagnad bil finns förstås inte.
av Javerhammar
bem skrev: tor 17 dec 2020, 00:25 Nu kommer säkert världens dummast fråga:

Varför köper man en ny bil idag med en förbränningsmotor som beskattas så in i norden åtminstone de tre förtsta åren? Och även efter de tre åren är ju skatten ganska hög... Tänk Er att köra en modern diesel idag på HVO100, så rent och fint men näe, en riktig smutsgris är man då och skall beskattas därefter.

Hur får Ni ekonomin att gå ihop med t.ex. en ny Volvo med en dieselmotor i numera?
Synd att Volvos hybridbilar som V60 T6 eAWD Recharge är så pass dyra. El-räckvidden är väl rätt hyfsat på en sån (nästan 50 km om man är försiktig med foten) men kunde gärna varit lite bättre.

/Bo
Jag hade kunnat ta ut en V60 T6 eAWD, men - med mitt körmönster skulle miljövinsten vara negativ tyvärr.
1. Snittförbrukning 0.7-0.8 (med mitt körmönster)
2. Batteriernas tillverkning och omhändertagandet vid EOL,
3. Sveriges otillräckliga elnät, import av "ful el" då våra egna kraftverk inte räcker till.

Men bara sett till förbrukningen så skulle hybriden släppa ut 9 400kg CO2 (baserat på 0.7l/mil) och dieseln 6 660kg CO2 (baserat på 0.55l/mil per år (enligt miljofordon.se) baserat på 4 500mil per år.
Dieselförbrukningen är det snitt som visas i bilen nu, hybrid förbrukningen baseras på min kollegas med samma körmönster men nedskriven från 0.85l/mil (förbrukning nu då det är strax över 0)

I min B4 kan jag tanka HVO100 och sänka utsläppen till 740kg CO2 per år, i hybriden är jag låst till bensin.

Kostnadsmässigt nu när 2021 kommer är jag tveksam till att hybriden kommer vara billigare som förmånsbil (taget ur luften, inte räknat på det)
Användarvisningsbild
av poscarjr
bem skrev: tor 17 dec 2020, 00:25
Hur får Ni ekonomin att gå ihop med t.ex. en ny Volvo med en dieselmotor i numera?

/Bo
För mig skiter det sig redan vid ordet 'ny'...men har å andra sidan sedan länge förlikat mig med att en bil är nåt som kostar pengar. Mycket pengar. Men den ger mig så pass mycket frihet så den är värd varenda krona. Och att det är just en Volvo är för att jag gillar Volvo så jag tittar i ärlighetens namn inte på något annat. Sen så har dom ju gjort det lätt för mig då jag vill ha en V90CC och då har jag till en början bara diesel eller bensin att välja på och då pekar Volvo med hela handen mha prissättningen på en B4 diesel så då fick det bli en sådan.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Ja MY21's förändring i prissättning hjälpte ju inte heller till... detta och kommande förmånsregler + bonus malus gör ju iaf att vi vill behålla vår bil.
av Primus
Javerhammar skrev: ons 16 dec 2020, 15:07 Är det en diesel eller bensin som du får den förbrukningen på?
Bensin.
av Primus
Javerhammar skrev: ons 16 dec 2020, 21:43 Jag kan nästan svära på att stapeln var 50% då jag fick bilen, inte säker dock.
Men varför ska man ha stapeln om den inte ändras, är det bara för att visa att den laddar vid inbromsning?
Då har nu sett stapeln..? Hur ser den ut?
av Javerhammar
Så här ser den ut, när bilen regenererar/laddar visas det rullande vertikala pilar i (eller under, kommer inte ihåg) batterisymbolen.
Men symbolen syns hela tiden, inte bara då den regenererar som det står i manualen.
Screenshot_20201230-081809_Volvo Manual.jpg
Screenshot_20201230-081809_Volvo Manual.jpg (112.86 KiB) Visad 708 gånger
av riha
Bytte från V90 D4 AWD till V60 B4 AWD för två veckor sedan.
Just nu kan jag säga att V60 B4:an är decilitern dyrare i drift per mil än vad V90:n var.

V90:n snittade 0,59 l/mil (vid pump) under de 17 000 mil den hann gå.
Just nu snittar min V60 runt 0,7l/mil, vilket just nu känns rätt sunkigt då jag räknade med att minst matcha siffrorna från V90:n.

Nu är jag osäker på om bien behöver någon inkörningsperiod innan det stabiliseras, men minns inte att jag behövt det för mina senaste tre bilar.

Time will tell, men ur förbrukningssynpunkt är jag inte imponerad av B4.
Däremot upplevs den som betydligt piggare än "gamla" D4 och start/stop är betydligt mjukare/smidigare också.
Användarvisningsbild
av Swehiort
Jag har en V90 B4 MY21 som jag kört typ 500 mil och den kan jag faktiskt rulla på neråt 0,5 L / mil på landsvägskörning.

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]