Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1416650
Hej. Kommer att köpa en begagnad XC60 årsmodell -18 och kollat på de som är körda 5 000 - 8 000 mil. Hur mycket effekt finns månne kvar i en sån begagnad T8?

Ni som redan har liknade bilar, hur ser förbrukningen ut? Vilken motor lönar det sig att köpa? Mina jobbresor är 6 mil tur-retur, jag kan inte ladda på jobbet, det blir till att ladda hemma.

Hur ser VERKLIGA förbrukningen ut för en motsvarande T8 på vinter och sommaren?

Tacksam om nån vänlig själ orkar svara :)
av Neno
#1416658
Har en v60 T6 twin engine.
Här är mina åsikter.
Bilen kommer endast 36km i hybridläget med min landsvägs körning 80-100kmh
Bilen drar ca 1l på 10mil för att värma kupén, kör du många korta sträckor på el under kort tid så tror jag att bränsle värmaren bränner slut en del insprutat bränsle i värmaren när du stänger av bilen, vilket kan resultera i förbrukning g på 2-3L på 10mil i eldrift i stadskörning.

Elmotorn är alldeles för klen! Gasresponsen blir bedrövligt dålig om du skall gasa och starta bensinmotorn varje gång du vill ha en kraftigare acceleration.

Körde precis en sträcka på 64km på landsväg och fick 2.3L/100km i snitt. Jag har snittat 2.7L/100km på 9månader och 2300mil
Kan ladda hemma och på jobbet T&R 6mil.

Jag tror att du kan få lägre förbrukning än på en dieselbil om du är villig all köra lite lugnare med elmotorn endast. Den är dock väldigt tråkig på el och väldigt rolig i power men törstig.

Sommartid när den inte värmer drar den 0L. Jag körde 350mil med en tank i somras.
Tycker det är lite tråkigt att värmaren drar ungefär lika mycket när yttertempen är 0 eller 15😂 ärligt talat så längtar jag till jag blir av med bilen så jag kan köpa ren elbil

Edit; Uddevalla Lidköping 96km 0.54i snitt 0.61 på hemvägen. Startade med fullt batteri kom hem tom.

Stenungsund-Alingsås via gbg 94km 0.58L i snitt Alingsås Uddevalla via Trollhättan 89km 0.45i snitt. Startade med fullt batteri kom hem med tomt.
#1416660
@volvo finskan, Hur långt kör du varje år? Min erfarenhet och åsikt är att det jämnar ut sig ändå om man kör säg 2000 mil eller mindre varje år. Alternativt köp en V70 D2 och serva hos din lokala mekaniker med delar från autodoc typ annars kan man lika gärna spekulera på börsen och tjäna mer
#1416661
:-) Gubben ÄR mekaniker och har servat de bilar vi har inklusive kamremsbyten med inköp från Autodoc. Har redan spekulerat på börsen i 10 tals år och därför vill jag göra minsta möjliga dålig bilaffär (fastän alla bilaffärer är dåliga, de ger ju bara förlust i olika storlek, aldrig vinst)
#1416662
Neno tack för värdefull info. Var också och provkörde XC40 elbilen idag, oj vilket drag. Den är nog intressant! Men på 1,5 mil gick batteriet från 88 % till 82% man blir tokig av alternativen idag...
#1416734
På länken nedan kan man titta lite på hur förbrukningen ser ut hos olika ägare. Vet dock inte hur det ser ut när frågan kommer till hur pass ofta bilarna laddas. Det finns ju de som aldrig laddar sina bilar.
Jag har appen som är kopplad till sida och lägger in mina uppgifter när jag tankar.

https://www.spritmonitor.de/en/overview ... owerunit=2
av Lövet
#1416735
volvo finskan skrev:Hur mycket effekt finns månne kvar i en sån begagnad T8?
Precis lika mycket som den levererades med
av fragge
#1416796
Har en XC60 T8 och kommer runt 4 mil i verkligheten på el. Om du har 6 mil per dag innebär det att du kommer att kunna åka stor del av det på el. Snittförbrukning på långresor ligger på ca. 0,65 på landsväg och ca 0,8 på motorväg.
En D4 kommer också att gå snålt men med tanke på att staten har gett sig sjutton på att straffa bort dieslar så skulle jag personligen undvika dem, andra kommer att säga att diesel är det bästa som hänt sedan skivat bröd så du behöver själv känna efter vad du tror på.
Sen är det ju ganska brutal effektskillnad på en D4(197 hk) och en T8 (390-407 hk) så det måste du också väga in i ekvationen, vad som är viktigt för dig.
Om möjligt rekommenderar jag att undvika en bil med luftfjädring, annars är de kanonbilar. Jag är mycket nöjd med min T8, jag byter den dock mot en Tesla model Y så snart de levereras.
#1416812
Tack för alla svar, mycket tacksam. Jo är finlandssvensk, vi har samma här att man inte vet hur det går med diesel priset det talas om 2,- € / liter! Idag är dieseln ca. 1,30 € mot bensin 1,50 € men vi har en dyrare årlig skatt på diesel bilar så över 1 500 mil behöver man köra idag för att det idag ska löna sig med diesel. Jobbigt läga med osäkerhet hur allt kommer att bli. Kanske ingen sen vill köpa en begagnad diesel om 3 år....

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]

Jag köpte samma som till kupen med kantsö[…]

Köpråd

Finns flertalet V60CC lagerbilar som ryms inom din[…]

Nytt avgasrör B234F

Avgasröret sitter på plats, allt passad[…]