Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1416642
Det skadar inte att renovera ICM, men tror inte det är den som orsakar felet, tycker i så fall att den borde ha strulat med dom andra modulerna också.
Men du har berättad att felet går bort efter å ha kört några mil och startat på ny.
Borde gå att värma upp AUD och eventuellt ICM/MP2/PHM innan bilen startas, och se (lyssna efter) vad som händer.

Om du har utrustning och kunnande, kan det vara värd att göra "reflow" på löddningarna märkt med tjock streck, sekundärt tunn streck.
Dom löddningarna är av samma typ som i DIM, och har inte imponerat med hållbarhet,
speciellt inte dom tidigaste åren. (går inte att se felen utan mikroskop)

Men innan arbete påbörjas/lämnas någon, eller innan byte av AUD, nytta värme och tid till felsökning.
P2_AUD_CB.jpg
P2_AUD_CB.jpg (155.28 KiB) Visad 168 gånger
#1423515
Sådär, nu har jag kört och testat under olika förhållanden. Och problemet är löst.

Slutsatsen är att batteriet var slut (orginal från 2005). Under en annan incident laddade batteriet ut misstänk snabbt. Efter uppladdning och påföljande test, visade det sig ha dålig kapacitet så det byttes. Analysen skulle vara att spänningsfallet vid start gjort att AUD har fått för låg spänning och kanske startat om, och därför ibland missar uppstarten av MOST-nätet.

Efter batteribyte är ljudanläggningen är testkörd i -30 graders kyla under julhelgerna utan att problemet upprepats.

Däremot byter radion kanal lite hur som helst när den är riktigt kall, det däremot kan jag tänka mig är ICM som har halvkassa kondensatorer. Det får bli en annan historia :-)

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]