Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DaveS60
#1416399
Hade tänkte att byta ut oljan i min automatlåda på min S60 från 03. Har läst på nätet och jag har det jäkligt svårt att bestämma mig om jag ska tömma en liten mängd av oljan eller om jag ska skölja den hos en mekaniker. Vissa säger att det är dåligt att blanda ny olja med gammal, och andra säger att en sköljning kan skada lådan. Vad anser ni? Min S60 har rullat 13600 mil. TREVLIG HELG! :-D
Användarvisningsbild
av Vojje
#1416458
innan du bestämmer dig för att byta ATF behöver du kontrollera åtminstone vätskans färg...
är den hallonröd, kan du ta det lugnt...
Användarvisningsbild
av DaveS60
#1416477
Vojje skrev: fre 04 dec 2020, 21:25 innan du bestämmer dig för att byta ATF behöver du kontrollera åtminstone vätskans färg...
är den hallonröd, kan du ta det lugnt...
Sist jag kollade var den var mörkröd, som blåbärssylt. Det var i somras och hade nog rullat 13400 mil.
Användarvisningsbild
av Greffel
#1416508
På en bil som har såpass få mil på mätaren hade jag själv spolat lådan utan att tveka. ÄR det en AWD hade jag även bytt olja i vinkelväxel, Haldex och bakaxel.
Användarvisningsbild
av DaveS60
#1416526
Greffel skrev: lör 05 dec 2020, 08:15 På en bil som har såpass få mil på mätaren hade jag själv spolat lådan utan att tveka. ÄR det en AWD hade jag även bytt olja i vinkelväxel, Haldex och bakaxel.
Tack för svar Greffel . Min är en vanlig 2.4L på 140hk.
av KnotVillage
#1416537
Greffel skrev: lör 05 dec 2020, 08:15 På en bil som har såpass få mil på mätaren hade jag själv spolat lådan utan att tveka. ÄR det en AWD hade jag även bytt olja i vinkelväxel, Haldex och bakaxel.
Vågar du inte lita på tillverkaren. Om först dom som konstruerar hårdvaran och sen dom som tillverkar oljan säger att den aldrig ska bytas så är det väl bara köra på. Man kollar endast efter läckage vid service och på taxibilar byter man olja i automaten.

Var precis samma sak när en bekant köpte en ny VW som har intervall på 4000, efter 1000 mil frågade han mig om jag skulle byta olja. Varför? Ungefär samma sak som att bytas tändstift eller bränslefilter då och då. Stiften klarar 6000 mil, då kör man 6000min innan byte.
av MickeM
#1416585
KnotVillage skrev: lör 05 dec 2020, 10:38 Vågar du inte lita på tillverkaren. Om först dom som konstruerar hårdvaran och sen dom som tillverkar oljan säger att den aldrig ska bytas så är det väl bara köra på.
Du är ironisk, antar jag.
Andra biltillverkare som använder samma Aisin Warner-låda rekomenderar oljebyten även för privatpersoner.
Volvo bara för polis och taxibilar.

BEVISLIGEN drar det med sig problem med att inte byta olja i automatlådorna.
Antalet trådar med spökande automatlådor med kolsvart olja (av tid och mil. Inte fel) kan väl inte ha gått någon förbi.

Volvo har FEL i sin rekommendation.
Antagligen för att få en "bra" servicekostnad i kalkylen.
Problemen uppstår ju oftast inte föränn efter 25000mil+.
Långt utanför vad Volvo eller annan vill kännas vid några typfel.
av Bempo
#1416588
Oljebyte aut låda med de milen och mörk färg är ingen tvekan. Jag hade gjort det. Och blivit nöjd. Och den ska bytas genom att spolas ur, inte blandas med gammal dålig olja.
av KnotVillage
#1416595
MickeM skrev: lör 05 dec 2020, 13:24
KnotVillage skrev: lör 05 dec 2020, 10:38 Vågar du inte lita på tillverkaren. Om först dom som konstruerar hårdvaran och sen dom som tillverkar oljan säger att den aldrig ska bytas så är det väl bara köra på.
Du är ironisk, antar jag.
Andra biltillverkare som använder samma Aisin Warner-låda rekomenderar oljebyten även för privatpersoner.
Volvo bara för polis och taxibilar.

BEVISLIGEN drar det med sig problem med att inte byta olja i automatlådorna.
Antalet trådar med spökande automatlådor med kolsvart olja (av tid och mil. Inte fel) kan väl inte ha gått någon förbi.

Volvo har FEL i sin rekommendation.
Antagligen för att få en "bra" servicekostnad i kalkylen.
Problemen uppstår ju oftast inte föränn efter 25000mil+.
Långt utanför vad Volvo eller annan vill kännas vid några typfel.
Kan förstå bytet om man nu har kvar bilen kanske runt närmre 25 tusen, men annars gör man ju bara jobbet för nästa ägare. Det går ju inte pruta på en bil som gått 20000 mil där bytet inte är gjort och lådan växlar som den ska. Man har ju bara följt rekommendationen. Jag behåller sällan bilarna över 15000 tusen så har inte sett behovet av bytet bara.

Ska man följa Volvo och hur länge dom står för saker så är det ju 2 år och 12000 mil. Dom säger ju med andra ord att efter dom milen kan motorn rasa och det är bara gilla läget.

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]