Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1415243
Momentum skrev: ons 25 nov 2020, 18:22 Felet visar sig inom sex månader, solklart fall, om det inte står i varudeklarationen att EGR grejen är trasig

20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-1990-932

Dessutom blir då bilen trafikfarlig så TSG blir även tillämpligt
Tack för ditt svar! Ja, jag hävdar - givetvis - att det är ett fel, men bilfirman hävdar att det är slitage. Jag har varit inne och försökt läsa på om den så kallade "emissionsgarantin" (gäller i 5 år, max 8000 mil), som bilförsäljaren menar är den garanti som man i så fall kan stödja sig på och som tillverkaren får stå för, i detta fall Volvo. Och den gäller ju inte längre.

Om man läser i MRFs trafiksäkerhetsgaranti (https://www.mrf.se/privatperson/mrf-tra ... tsgaranti/) står det att "Garantin gäller för de trafiksäkerhetskomponenter som omfattas av den obligatoriska kontrollbesiktningen, med undantag för komponenter i system för avgasrening".

Det här tycker jag är väldigt märkligt, för EGR-ventilen har ju förvisso med avgasrening att göra, men det påverkar ju framdrivningen något oerhört och därmed säkerheten, som du också beskrivit.

Rent teoretiskt, om jag har förstått det hela rätt, så skulle hela EGR-ventilen, kylare mm, kunna kollapsa och bilen bli helt okörbar, men bilförsäljaren skulle ändå kunna hävda att det har med "avgasrening" att göra.
Momentum skrev: ons 25 nov 2020, 18:22Begär att bilen lagas, skriftligt, begär svar skriftligt
Begär lånebil medans bilen lagas, skriftligt även det

Var tydligt att det blir ARN blir nästa steg om det inte hanteras
Ja, jag håller på att författa ett kliniskt brev till försäljaren och kommer kräva just det här. Att det dels är ett fel (inte slitage) och att EGR-ventilen borde fungera som den ska iom att den byttes för 5000 mil sedan. Och att en nybesiktad bil för 99 000 borde vara så pass välservad att de här problemen inte uppstår efter två veckor.

I annat fall hoppas jag lagparagrafen du postade, att ett fel som "inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet" kör över såväl TSG-garanti som emissionsgaranti.
Momentum skrev: ons 25 nov 2020, 18:22Då Kamux inte går med på det, så måste du ju laga själv dessvärre

Kör då det hela mot ARN, då Kamux är anslutna till MRF har man förbundit sig att följa utslaget i ARN, eller att MRF kundskydd går in
https://www.mrf.se/blog/2018/11/12/drab ... -skyddad/
Var klinisk i kommunikation, dokumentera kommunikationen, med mail, brev eller så, telefonsamtal är svårt att bevisa vad som sagts

Skriv ner en logg på vad som händer
Återigen, tack för ditt svar.
#1415249
Så jäklar tråkigt att vissa säljare är så oseriösa.. De har ju i sin budget att fel kan inträffa, de har ju oftast sina 25k att ta ifrån. Ibland går det, ibland inte. Det är ju hela grejen att man köper en bil av en firma istället för privat, att man skall få någon typ av garanti att de kollat igenom bilen.
#1415305
Det är väl lite som det här forumet, man får bara se när det gått åt helv... :P sällan nån bemödar sig att spontant skapa ett inlägg med beröm på de bilar som tluffat på klanderfritt i X år :-)
#1415733
Kom ihåg att felets beskaffenhet spelar roll
Ex - om man hämtar bilen och det är luft i däcken, så kan man 14 dagar sedan inte säga att det ursprungligen var punktering på bilen och man ska få ett nytt däck
Men EGR ventilen som kärvar, kan mycket väl ha kärvat då bilen hämtades och la sedan av helt senare
Men det är en bedömningssport av ARN
#1415736
Strunta i eventuella garantier och liknande. Det enda som är relevant angående ditt köpekontrakt är om bilen deklarerats med uppgiften att EGR-ventilen är dålig. Om så inte är fallet torde du ha ett rätt klart fall för konsumentköplagen. Reklamera skriftligt och låt Kamux reparera. Gör de inte det -- fixa bilen och gå vidare till ARN. Du torde vinna.

Viktigast är att se till att låta Kamux göra rätt för sig. Säljaren har rätt att åtgärda felen. Om de inte gör det så kan du reparera bilen på annat ställe och sedan förvänta dig betalning från Kamux. Eventuellt betalar de först efter beslut från ARN. Fördelen med Kamux är att de är med i MRF och därmed torde följa ARN, som inte är ett legalt tvingande beslut.
#1416521
Stå på dig. Bevisbördan ligger inte på dig som kund. Bevisbördan ligger på Kamux. Sen visst kan det vara så att felet inte fanns vid leverans men det är Kamux sak att visa isåfall, inte din.

Från MRF punkt 8 om konsumentköplagen som länkades till tidigare:
"Enligt lagen svarar säljföretaget för fel som har funnits vid leveransen. Fel som upptäcks inom sex månader skall dock anses ha funnits vid leveransen, om inte säljföretaget kan visa annat eller detta är oförenlig med varans eller felets art. Det betyder att konsumentköplagen kan ge köparen ett skydd som inte tillförsäkras denne genom Trafiksäkerhetsgarantin för begagnade bilar."

https://www.mrf.se/privatperson/mrf-tra ... tsgaranti/

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..