Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1416517
Erik Å skrev: tor 03 dec 2020, 16:18
Fjonsson skrev: tor 03 dec 2020, 16:15 egentligen är det ganska dumt ekonomiskt sett. Det är ju onekligen en dålig affär att äga en kapitalvara som sjunker i värde.
Även om du leasar den så lär du få betala värdeminskningen på något sätt. Plus att leasingföretaget vill tjäna pengar..
Det var min tanke också, att dom ca. 15%/år eller 50% dom första 3 åren i värdeminskning, inte går att kringgå på något sätt. Men som jag har fattat det så har det med momsen att göra. En begagnad inbytesbil som säljs av handlaren efter inbyte beläggs med moms en andra gång. En privatleasad bil byter ju aldrig ägare juridiskt sätt och slipper därmed momsas 2 gånger.

Var en diskussion om detta när VW Passat kunde privatleasas för typ 2495/mån i 36mån för nått år sedan. Bilen som privatköpt skulle kosta över 300k, ekvationen gick inte ihop. Men det hade med att bilen momsas först när den säljs som begagnad eller nått i den stilen. Så dels blir momsen lägre då bilens pris är lägre efter 3 år som begagnad, och som sagt, momsas den inte som nysåld så är det en stor summa där också.

Vidare ur det privatekonomiska perspektivet att privatleasa är ju avkastningen på eget kapital. Jag vet inte hur andra behandlar sitt sparande men personligen så ligger inte mitt sparande på ett bankkonto med 1% ränta, utan i aktier och fonder med iaf. +10%/år. Det var lite därför jag menade (ur mitt synsätt) att det egentligen är ganska dumt att köpa bil kontant. Jag får skylla på att man kanske sover bättre eller förlegat synsätt på bilaffärer :-)
#1416561
Tompamannen skrev:Det var min tanke också, att dom ca. 15%/år eller 50% dom första 3 åren i värdeminskning, inte går att kringgå på något sätt. Men som jag har fattat det så har det med momsen att göra. En begagnad inbytesbil som säljs av handlaren efter inbyte beläggs med moms en andra gång. En privatleasad bil byter ju aldrig ägare juridiskt sätt och slipper därmed momsas 2 gånger.
Nej nej, det finns ingen momsskillnad som förklarar det. En privatleasad bil räknas på ett helt annat restvärde än 50%, det är mycket högre. Man kombinerar stöd från generalagent med högt restvärde och låg ränta och då blir månadskostnaden låg. Man ligger precis på gränsen för att restvärdet ska motsvara marknadsvärdet när bilen säljs den andra gången. De fd privatleasing bilar som återförsäljare säljer tjänar de några enstaka tusenlappar på, men å andra sidan är de lättsålda, alltid servade och utan fel (dessa får ju förra ägaren betala vid återlämning). Det gör att det går runt.
Tompamannen skrev:Var en diskussion om detta när VW Passat kunde privatleasas för typ 2495/mån i 36mån för nått år sedan. Bilen som privatköpt skulle kosta över 300k, ekvationen gick inte ihop. Men det hade med att bilen momsas först när den säljs som begagnad eller nått i den stilen. Så dels blir momsen lägre då bilens pris är lägre efter 3 år som begagnad, och som sagt, momsas den inte som nysåld så är det en stor summa där också.
Inte momsen. Det handlade om stöd från generalagent som privatköpare inte fick. En bil som privatleasas räknas skattemässigt som ett privatköp med full moms.
#1416591
Lövet skrev: lör 05 dec 2020, 12:07Inte momsen. Det handlade om stöd från generalagent som privatköpare inte fick. En bil som privatleasas räknas skattemässigt som ett privatköp med full moms.
Jag ska inte säga emot dig då jag inte har stöd för mina fakta då det verkar vara en djungel. Samtidigt så känns det lite tveksamt att en privatleasing skulle räknas som en försäljning med full moms på bilens nypris då bilen inte köps. Vem står för momsen när jag plockar ut en privatleasing för 300K, dvs. 60K? Min månadskostnad ligger ju på kanske 3000/mån och på den summan betalar jag 600/mån i moms på månadsavgiften. På ett 36 mån kontrakt så betalar jag typ 22K i moms. Isf. ska 2400x36=86000 täcka värdeminskning vilket det knappast gör.

Men som sagt, jag ska inte säga emot, även om jag har svårt att se kalkylen gå ihop. Såg förresten att man i Tyskland kan leasa en ny Golf R 320hk för 189Euro/mån (japp, runt 2000 Sek) så det kanske finns fakta som en annan inte känner till :-)
#1416619
Tompamannen skrev:
Lövet skrev: lör 05 dec 2020, 12:07Inte momsen. Det handlade om stöd från generalagent som privatköpare inte fick. En bil som privatleasas räknas skattemässigt som ett privatköp med full moms.
Jag ska inte säga emot dig då jag inte har stöd för mina fakta då det verkar vara en djungel. Samtidigt så känns det lite tveksamt att en privatleasing skulle räknas som en försäljning med full moms på bilens nypris då bilen inte köps. Vem står för momsen när jag plockar ut en privatleasing för 300K, dvs. 60K? Min månadskostnad ligger ju på kanske 3000/mån och på den summan betalar jag 600/mån i moms på månadsavgiften. På ett 36 mån kontrakt så betalar jag typ 22K i moms. Isf. ska 2400x36=86000 täcka värdeminskning vilket det knappast gör.

Men som sagt, jag ska inte säga emot, även om jag har svårt att se kalkylen gå ihop. Såg förresten att man i Tyskland kan leasa en ny Golf R 320hk för 189Euro/mån (japp, runt 2000 Sek) så det kanske finns fakta som en annan inte känner till :-)
Skattemässigt är det samma sak att privatleasa bilen som att köpa den. Det är alltså helt vanlig moms som betalas.
Passaterna du pratar om räknas ungefär så här. Bilpris 300k. Restvärde 200k. Rabatt 30k. Återstår 300-20-200 = 80/36 = 2.200kr/mån plus lite serviceavtal, ränta och däckskostnader = 2595kr/mån.

Den tyska leasingen får du gärna länka till. De har sämre leasinglösningar än Sverige så det kan vara annat avtalsinnehåll.
#1416679
Tompamannen skrev:OT: Tysk leasing av Golf R. https://carfellows.com/offers/volkswage ... pe=leasing
om min skoltyska fortfarande stämmer så är det företagsleasing, dessutom med första förhöjd avgift
#1417293
Malmstroem skrev:När det gäller bilar som kostnaden är extra viktig på håller jag med dig. Där vill du standardisera så långt som möjligt. Speciellt med någonting som är så pass nytt som elbilar. Det verkar som om VW har nog så stora problem att få ut en variant av ID, på samma sätt som det inte är direkt smärtfritt för Volvo med XC40 P8 och Polestar 2 (om den nu kan räknas som en Volvo).

När det gäller bilar som är mognare (och ofta lite dyrare) så är jag inte helt säker på att jag håller med dig. Kundorderstyrd tillverkning och en stort antal "options" är numera norm för BMW, Audi, Mercedes -- och även Volvo.

Processen har gått från "standard" -> "masskustomicering" -> "individualisering". Med rätt anpassade system behöver det inte vara dyrare att hantera fler varianter. Jag tror inte att vi går tillbaka. Lågt pris och valfrihet kommer troligen att förväntas i framtiden.

Ovanstående gäller inte bara bilindustrin. I princip alla branscher minskar batchstorlekarna i tillverkning, och produkterna anpassas mer mot kund.

Tesla verkar vara förebilden och de bygger inte bilar mot order längre. (om de nånsin gjort det?) De bygger bilar utifrån statistiska modeller. Si och så många vill ha en vit bil och så många vill ha en blå osv osv. De har i huvudsak 2 eller 3 inredningar (beroende på modell) att välja på och typ fem exteriöra färger. Det blir 10-15 olika versioner. Resten av tillvalen är fälgar, vinterdäck och "självkörning". Sånt som går att ändra på efter bilen har lämnat fabriken.

Förr fanns det flera andra val. Panoramatak, bättre stereo, luftfjädring, vinterpaket, olika inredningskombinationer osv osv vilket gjorde det svårare att bygga utan order. Nu skickar Tesla med allt som tidigare var extrautrustning som standard, vilket även är mycket bra för förmånsvärdet.

Personligen tycker jag det här är lite tråkigt. Alla bilar blir "likadana" men jag antar att fördelarna är stora för tillverkaren.

När man tar bort hela tramset med prutning, ramavtal och en oöverskådlig flora av tillval så vad ska man då med säljaren till? Tror förresten att en stor majoritet tycker att det är jobbigt att välja utrustning ner till minsta lilla cigaretttändar-uttag. Har sett mer än ett fall där "självklar" utrustning missats. Typ rails som krävs för att kunna ha takräcke o såna saker.

Däremot är väl Volvo inte alls lika snåriga att konfigurera som Mercedes, Audi och BMW?
#1423867
Verdi skrev:
Malmstroem skrev:När det gäller bilar som kostnaden är extra viktig på håller jag med dig. Där vill du standardisera så långt som möjligt. Speciellt med någonting som är så pass nytt som elbilar. Det verkar som om VW har nog så stora problem att få ut en variant av ID, på samma sätt som det inte är direkt smärtfritt för Volvo med XC40 P8 och Polestar 2 (om den nu kan räknas som en Volvo).

När det gäller bilar som är mognare (och ofta lite dyrare) så är jag inte helt säker på att jag håller med dig. Kundorderstyrd tillverkning och en stort antal "options" är numera norm för BMW, Audi, Mercedes -- och även Volvo.

Processen har gått från "standard" -> "masskustomicering" -> "individualisering". Med rätt anpassade system behöver det inte vara dyrare att hantera fler varianter. Jag tror inte att vi går tillbaka. Lågt pris och valfrihet kommer troligen att förväntas i framtiden.

Ovanstående gäller inte bara bilindustrin. I princip alla branscher minskar batchstorlekarna i tillverkning, och produkterna anpassas mer mot kund.

Tesla verkar vara förebilden och de bygger inte bilar mot order längre. (om de nånsin gjort det?) De bygger bilar utifrån statistiska modeller. Si och så många vill ha en vit bil och så många vill ha en blå osv osv. De har i huvudsak 2 eller 3 inredningar (beroende på modell) att välja på och typ fem exteriöra färger. Det blir 10-15 olika versioner. Resten av tillvalen är fälgar, vinterdäck och "självkörning". Sånt som går att ändra på efter bilen har lämnat fabriken.

Förr fanns det flera andra val. Panoramatak, bättre stereo, luftfjädring, vinterpaket, olika inredningskombinationer osv osv vilket gjorde det svårare att bygga utan order. Nu skickar Tesla med allt som tidigare var extrautrustning som standard, vilket även är mycket bra för förmånsvärdet.

Personligen tycker jag det här är lite tråkigt. Alla bilar blir "likadana" men jag antar att fördelarna är stora för tillverkaren.

När man tar bort hela tramset med prutning, ramavtal och en oöverskådlig flora av tillval så vad ska man då med säljaren till? Tror förresten att en stor majoritet tycker att det är jobbigt att välja utrustning ner till minsta lilla cigaretttändar-uttag. Har sett mer än ett fall där "självklar" utrustning missats. Typ rails som krävs för att kunna ha takräcke o såna saker.

Däremot är väl Volvo inte alls lika snåriga att konfigurera som Mercedes, Audi och BMW?
Fast det där med att bygga på statistik måste väl gälla alla biltillverkare som exporterar bilar till andra kontinenter?
Det är väl dessutom relativt ovanligt att man faktiskt beställer den bil man vill ha? I Europa gör vi det, men i USA går man till bilhandlaren och köper en lagerbil.

Att vi kan kryssa i lite ditten och datten från Volvo och sen smäller de ihop det där i Göteborg eller Gent, eller bocka i något i den hopplöst oöverskådliga mercedes-konfigureraren som sedan åker lastbil hit är ju ingenting. Däremot byta färg i lackverkstaden är visst bökigt, så beställer du en viss färg som är relativt ovanlig får du antagligen vänta tills man samlat ihop så pass många order av samma färg att det är värt att krångla med att byta i lackeringen.
#1426846
Lövet skrev: Den andra halvan är mer inofficiell men jag har hört att det varit ett väldigt dåligt samarbete senaste åren. Misstro, konflikt om avtal mellan Volvo och Bilia. Hur stor vilken del förklarar vet jag förstås inte
Jag arbetar inom en annan branch med en dominerande exklusiv återförsäljare. Internationalla cheferna sitter hela tiden och försöka komma runt och etablera nya kanaler. Dock så har dessa inte samma säljtäckning eller leverans/serviceförmåga.
1. Bilia kan väl byta tillbaka till "Bil och Truck" kanske även sluta med "Bil och"
2. Det skulle vara väldigt spännande att höra mer om relationen Bilia/Volvo Cars de senaste åren. Personligen tror jag kunderna blir lidande när Cars verkar vilja "blåsa" Bilia och inte se värdet av deras återförsäljare.
3. Uppvuxen i Göteborg med Volvohandlare med låsta bilar så inte kunderna skall talla för mycket är inte så inspirerande. (80-tal)
4. Först bilar spärrade i 180 för att kränga på billigare däck och nu inget Bilia.. Vinstmaximering utan kundvärde. Speciellt på order som Strängnäs, Stenungsund osv
5. Kanske Bilia kan köra vidare med Polestar?? Eller är det också uppsagt? Geely har ju några andra Kinamärken också..
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]

XC - Rear axle sensor

Hej! Har en XC60 -2015 som har visar symbol att […]