Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Skippe
#1416414
Har fått upp att service erfordras på V70 09 med elektrisk handbroms ( höger sida). Jag bytte belägg o skivor men när jag skulle sätta tillbaka oket så liksom ”poffade” de till i kablaget. Jag hade borta motorn o skruva tillbaka den manuellt. Efter att ha kört med den så har motorn inte rört sig alls. Den indikerar att bromsen inte är släppt, men det är den, bilen rullar fritt. Nu även provat att ställa tillbaka den med dator, men de hjälper inte.
Är det svårt att byta bara kablage och motor? Hur hade ni gått tillväga här näst?
Bor i Jönköping så har hyggligt nära till Volvo-skroten

Tack på förhand 🙏
Användarvisningsbild
av apersson850
#1416489
Att byta den motorn är inte svårt.
Ta av hjulet, lossa oket, lossa elkontakten och ta bort motorn. Montering i omvänd ordning.
Skruvarna till oket kan Torxhålet rosta sönder på. Särskilt om de aldrig lossats någon gång.
Men om det var kablaget det poffade i, är det verkligen motorn som det är fel på då? Så du nu inte byter motorn och så är felet isolationsfel i kablaget?
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1416516
Kapa upp höljet runt den "poffande" kabeln tills du hittar skador på kablarna,
isolera skadade punkter med en ELtejp av bra kvalité,
tejpa höljet, all tejpning med tajt dubbel överlappning.
Om kabeln har många/större skador, byt kabel.

Kolla säkring B12 bak i bilen (30A, till höger P-bromsmotor)

Aktivera/deaktivera P-bromsen 4-5 gånger så PBM kalibrerar sej till dom nya bromsbeläggen.

Vid näste bromsjobb:
man lossar inte motorn, men kabeln, och nyttar 9-12V till att köra motorn,
om man inte har tillgång till Volvoanpassad diagnosutrustning.
Detta pga stor risk för läckage vid O-ringen till motorn, och påföljande karvande motor/caliper efter en tid.
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
av Skippe
#1416566
Jag skruvade isär nu precis. Hittar inget fel på kablarna där jag trodde det ”poffade”. Däremot såg jag att motorn gått isär lite i det svarta plasthöljet av någon anledning. När jag plockade bort motorn nu så såg jag även lite fukt i motorn. Utgår ifrån att det bara är att köpa ny motor nu o skruva tillbaka allt? Behöver jag återställa datorn på någotvis oxå?
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1416572
Byt motorn, kör den till ungefär samma läge som på den andra sidan med 9-12V
Läge beror på om P-bromsen nu är aktiverad eller ej:
antingen körs motorn till P-broms är fullt åtdragen, eller backad av lite så hjulet (bromsskivan) går att snurra,
därefter motioneras P-bromsknappen 4-5 gång till/från. (medan foten håller trycket på bromspedalen)
Vill bilen fortfarande inte aktivera höger P-broms, ta bort batteriets jordkabel ett tag, eventuellt kolla felkoder med Volvoanpassad diagnos-utrustning, och säkringen...
Användarvisningsbild
av apersson850
#1416696
När du sätter dit motorn så stryker du lite smörjfett på o-ringen. Då går motorn lätt dit. Snurra den lite lätt fram och tillbaka när du sätter dit den. Fästöronen är av plast, så de kan du inte dra dit motorn med.
Det kommer att vara precis lika torrt och fint där bakom som det var när bilen var ny om du gör så här.

Eftersom du ska byta motorn ändå kommer du att ha av den vid något tillfälle. Om du samtidigt tänker byta belägg backar du tillbaka domkraften i oket genom att skruva medsols. En XZN 8 passar i hålet, men det går med Torx och lite annat också. Det går inte tungt. Sen kan du trycka tillbaka själva kolven.
Om du sätter tillbaka samma belägg kommer domkraften, och kolven, förmodligen redan att vara i rätt läge. Den var ju det sist du använde parkeringsbromsen. När den fortfarande fungerade. Men om inte så hänger du på oket på beläggen (utan motorn monterad), trampar på pedalen tills det går tungt, lyfter av oket och skruvar in domkraften (motsols) precis tills det börjar gå tungt.
Sen tar du av oket, skruvar dit motorn och det är klart.
Någon kalibrering behövs inte. Du har ju redan den i rätt läge. Om man måste dra till bromsen flera gånger för att den ska ta, då kommer en felkod att lagras i systemet. Men genom att ta bort motorn och ställa domkraften för hand vet du precis var du har den, så då behöver du varken kalibrera eller mixtra med batterier och fundera ut vilket håll du egentligen kör motorn på.
av dannesk
#1416711
Förstår inte varför man håller på att demontera motorn på oket så man bryter tätningsytan i onödan. Är ju betydligt enklare att backa med ett batteri (om man inte har dator) och man slipper allt extra jobb och gör man detta när oket är monterat hör man när det går tungt om man var fel polvändning.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1416714
@dannesk, Många youtubevidos visar att de tar av elmotorn, jag gjorde så med på förra bilen och upptäckte då att de var riktigt kassa och fick byta ut de. Förra ägarens verkstad hade alltså inte fått dit motorerna helt utan försökt dra åt de i plastäronen utan att helt lyckas. Nya (ca 2000 mil) från bildelsbasen införskaffades. Backar i vida eller med 9v batteri sedan dess, 9v går snabbast :)
av kebabpizza
#1416715
Eller så skaffar man sig en lite bättre felkodsläsare t.ex. icarsoft cr som klarar ett flertal bilmärken i både diagnos och service som bl.a. parkbroms för dryga 2000:- vilket jag tycker är fantastiskt prisvärt.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1416851
Tätningen mellan motor och ok är inte lika ömtålig som den i kontaktdonet.
Tar man inte bort motorn och känner på domkraften för hand vet man inte i vilket skick den är. Det hörs inte när man kör motorn.
Det är lättare att klämma in kolven om motorn är borta.

Det enda vettiga alternativet är att backa motorn med diagnossystemet. Men det är för "datamekaniker" som ska sätta dit nya klossar.

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]