Den erfarenhet jag har av vatten/fukt och tätskikt, och då gäller det inte bara strålkastare till en bil är:
1. Det är en utopi i de flesta fall att något är helt vattentätt. Det är inte fråg OM, utan NÄR vatten/fukt kommer innanför ett tätskikt.
2. När det väl har skett är det viktigt att komponenten är konstruerad så att fukten kan vädras ur inom rimlig tid.
3. Om komponten är för tät är den felkonstruerad och fukten kommer att stanna kvar och orsaka problem/skador.
Jag har inte haft problem med min v90 att fukt stannat kvar länge, så antagligen "andas" lyktglasen(plasten
) som de ska.
Därmed inte sagt att andra bilars lyktglas kan vara konstruerad på ett mer fiffigt sätt att andas utan att fukten som kommer in syns????
Lite Off topic
Jag väljer helltre att material som kan andas än tvärt om. Är exempelvis glad att jag bor i ett gammalt hus utan fuktspärrar(plast), när en vattenskada väl uppstår och man åtgärdar i rimlig tid behöver inte halva husets väggar/golv rivas upp för att kunna torka ur konstruktionen. Detta hände oss när taktet spran läck och vatten rann in i en vägg för ett par år sedan. Vi behövde "bara" laga taket. Sågspånet i väggen och på vindan torkade så fint utan hjälp