Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1414526
kristianmann skrev: mån 16 nov 2020, 22:13
Luddekudde skrev:Hej
Har letat bland manualer och snabbt googlat utan att finna resultat kring detta.
Det är så att vid ett par tillfällen på morgnarna nu när jag hoppat in i bilen och åkt till jobbet och slår på Pure-läget går inte mätaren i botten vad gäller tillgänglig eleffekt. Det märks tydligt att den är slöare på elen också.
Efter cirka 10km har den sakta rört sig mot max och ger bättre effekt. Är det någon som vet om detta ett fenomen av att det är kallt? Jag har inte kört bränslevärmare innan. Om jag inte kör kick-down, alltså pedalen i botten går ändå inte bensinmotorn igång.
Den står i individual i bilden som utgår från pure, men det är samma sak i pure.
Min visade samma sak + att den kunne "falla ut" när man skulle backa utt från en parkeringsbås, så den startade benzinmotorn. 300 mil :x
Var inne på Volvo idag med bilen och hele E-rad enheten (elmotor + transmission) skal bytes med ny. Kostar 57.000 danske kronor + arbetslön. :-o

Mvh,
Kristian
Tror jag har samma problem
V60 T6 MY21 300mil
Början förra veckan med att jag försökte backa bilen ur en parkeringsficka på el, växeln föll ur gång på gång, fungerade inte ens med bensin/power/konstant fyrhjulsdrift. Stängde av och startade bilen löste problem.

Igår och idag, startar bilen i pure, backar ur och kör 1,5km utan problem.
Startar bilen i pure och försöker backa, bilen "knakar" från elmotorn och rullar några decimeter, försöker några gånger, lägger i D och "kraftmätaren" går i botten och bensinmotorn startar och jag kan rulla iväg.. Kan sen slå över till pure igen och allt är som vanligt.
Känns som en kontakt med verkstaden då det verkar eskalera, dock inte sett det som trådstartaren sett med kraftmätaren..
#1416401
SemiImbecille skrev:
kristianmann skrev: mån 16 nov 2020, 22:13
Luddekudde skrev:Hej
Har letat bland manualer och snabbt googlat utan att finna resultat kring detta.
Det är så att vid ett par tillfällen på morgnarna nu när jag hoppat in i bilen och åkt till jobbet och slår på Pure-läget går inte mätaren i botten vad gäller tillgänglig eleffekt. Det märks tydligt att den är slöare på elen också.
Efter cirka 10km har den sakta rört sig mot max och ger bättre effekt. Är det någon som vet om detta ett fenomen av att det är kallt? Jag har inte kört bränslevärmare innan. Om jag inte kör kick-down, alltså pedalen i botten går ändå inte bensinmotorn igång.
Den står i individual i bilden som utgår från pure, men det är samma sak i pure.
Min visade samma sak + att den kunne "falla ut" när man skulle backa utt från en parkeringsbås, så den startade benzinmotorn. 300 mil :x
Var inne på Volvo idag med bilen och hele E-rad enheten (elmotor + transmission) skal bytes med ny. Kostar 57.000 danske kronor + arbetslön. :-o

Mvh,
Kristian
Tror jag har samma problem
V60 T6 MY21 300mil
Början förra veckan med att jag försökte backa bilen ur en parkeringsficka på el, växeln föll ur gång på gång, fungerade inte ens med bensin/power/konstant fyrhjulsdrift. Stängde av och startade bilen löste problem.

Igår och idag, startar bilen i pure, backar ur och kör 1,5km utan problem.
Startar bilen i pure och försöker backa, bilen "knakar" från elmotorn och rullar några decimeter, försöker några gånger, lägger i D och "kraftmätaren" går i botten och bensinmotorn startar och jag kan rulla iväg.. Kan sen slå över till pure igen och allt är som vanligt.
Känns som en kontakt med verkstaden då det verkar eskalera, dock inte sett det som trådstartaren sett med kraftmätaren..
Detta fenomen hände för mig idag också, bilen försöker backa men den knakar och har sig från elmotorn och efter 3 eller 4 försök så slog den över till bensin... Bilen har för övrigt rullat 42 mil. Verkar som många har problemet, mjukvarurelaterat tro? Bild

Uppdatera gärna vad utfallet hos verkstaden blir..

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk

#1416415
Felet med backen har inte kommit tillbaka, dock sett samma fenomen som trådstartaren med tillgänglig effekt sista dagarna. Inte kört så långt så jag sett om jag sedan får full effekt, cirka 16km räckvidd kvar på batteriet...
av zeke77
#1416429
Intressant tråd, när jag skulle backa ut från garaget så uppförde den sig konstigt och sedan startade motorn och jag kunde backa ut som vanligt. Efter ett tag kunde jag välja Pure läget igen. Samma sak hände när jag skulle åka från affären lite senare och då tog jag denna bild. Har bara haft bilen sedan i tisdags så jag vet inte om det är normalt eller inte.
Bilagor
IMG_20201204_165141.jpg
IMG_20201204_165141.jpg (279.03 KiB) Visad 526 gånger
#1416513
Jag har haft samma fenomen vid backning som ni beskriver ovan. Att den bara tuggar till på el, sen slår den över på bensin istället. Tänkte först att det var parkeringsbromsen som inte släppte och fick begärt moment att överstiga vad elmotorn kunde leverera, men så verkar inte vara fallet.
Finns inga felkoder, inga felmeddelande och inga tekniska journaler hos Volvo som behandlar just detta fenomen. Eftersom det händer sällan går det inte att provocera fram vid verkstadsbesök.
Om flera anmäler samma fel till sin verkstad och ber sin tekniker skicka en rapport till Volvo om ärendet kanske vi kan få en lösning utan att ha några felkoder eller totalhaveri att gå på.
Användarvisningsbild
av andreas 80
#1416530
Skriver under på samma problem.
Ibland om jag går till back, men även till drive från back så kan detta hända.

Men ser jag till att stå helt still med bromsen nedtryckt så kan jag undvika det.

Ser för övrigt inget mönster för det händer bara ett par gånger per månad
Användarvisningsbild
av bem
#1416602
Har ni allihop varit in till Volvohandlar'n och påpekat konstigheterna? Med lite tur kanske det går att rätta till med ny mjukvaruversion i bilen i framtiden. Lite lustigt ändå att Volvo inte under test av bilen lyckats fånga upp sånt här som Ni som nya bilägare upptäcker ganska omgående. Det visar väl bara på att man inte kan testa och hitta alla fel, stora som små. Men när det kommer så långt som till självkörande bilar i framtiden då får de allt ta och skärpa till sig bilfabrikanterna för där kommer ju i princip inga fel att kunna tolleraras. You can't go wrong, wrong, wrong...
/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
#1416899
Jag har oxå råkat ut för liknande problem vid backning två gånger. Totalt kört 100 mil / tre veckor. Hoppar in i bilen, lägger i backen och märker tydligt motstånd när jag gasar som om bromsen ligger åt, lite hårdare gas så lossnar det men bilen hackar som om bromsen hugger flera gånger. Det går över på några få sekunder och jag kan sedan backa klart och ge mig iväg. Andra gången vet jag att hybridbatteriet var så gott som tomt och att bensinmotorn gick igång. Har kontaktat verkstad och väntar på svar.

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]