Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Geoham
#1416223
Hej!

Jag har precis hämtat ut min v90cc 2021 och förutom att den bakre spoilern hänger löst på ena sidan så såg jag precis att det är kondens i strålkastarna. Någon som stött på samma sak?
#1416345
Så här står det i instruktionsboken:

Yttre belysning såsom strålkastare och baklampor kan tillfälligt få kondens på insidan av glaset. Detta är normalt, all ytterbelysning är konstruerad för att motstå detta. Kondens ventileras normalt ut ur lamphuset då lampan varit tänd en stund
av Geoham
#1416395
beachman skrev: fre 04 dec 2020, 12:38 Så här står det i instruktionsboken:

Yttre belysning såsom strålkastare och baklampor kan tillfälligt få kondens på insidan av glaset. Detta är normalt, all ytterbelysning är konstruerad för att motstå detta. Kondens ventileras normalt ut ur lamphuset då lampan varit tänd en stund
Hmm ok, tack för info. Så jag har haft fel när jag fått för mig att detta inte ska hända, man lär sig nåt nytt varje dag...
av AndS
#1416476
Kolla vad LED innebär i värme och hur kondens uppstår, återkom sedan hur det påverkar t.ex. i strålkastare. Och om de sedan är av plast vad som kan hända.
#1416488
Den erfarenhet jag har av vatten/fukt och tätskikt, och då gäller det inte bara strålkastare till en bil är:

1. Det är en utopi i de flesta fall att något är helt vattentätt. Det är inte fråg OM, utan NÄR vatten/fukt kommer innanför ett tätskikt.
2. När det väl har skett är det viktigt att komponenten är konstruerad så att fukten kan vädras ur inom rimlig tid.
3. Om komponten är för tät är den felkonstruerad och fukten kommer att stanna kvar och orsaka problem/skador.

Jag har inte haft problem med min v90 att fukt stannat kvar länge, så antagligen "andas" lyktglasen(plasten :-D ) som de ska.
Därmed inte sagt att andra bilars lyktglas kan vara konstruerad på ett mer fiffigt sätt att andas utan att fukten som kommer in syns????

Lite Off topic
Jag väljer helltre att material som kan andas än tvärt om. Är exempelvis glad att jag bor i ett gammalt hus utan fuktspärrar(plast), när en vattenskada väl uppstår och man åtgärdar i rimlig tid behöver inte halva husets väggar/golv rivas upp för att kunna torka ur konstruktionen. Detta hände oss när taktet spran läck och vatten rann in i en vägg för ett par år sedan. Vi behövde "bara" laga taket. Sågspånet i väggen och på vindan torkade så fint utan hjälp
av AndS
#1416512
Har sett lite lätt kondens i nedkant men som sedan försvinner, inget konstigt med det. Luft och den fukt som den innehåller kan kondenserar och strålkastare är inte hermetiskt tillslutna.
Sedan är min åsikt att begreppet "premium" kan uteslutas, BMW, Volvo, Audi, etc, är ju vanliga bilar att användas för dagligt bruk har aldrig förstått dialogen kring premium :-D
av AndS
#1416514
beachman skrev: lör 05 dec 2020, 00:18 3. Om komponten är för tät är den felkonstruerad och fukten kommer att stanna kvar och orsaka problem/skador.
Nja, den åsikten delar jag inte. Något kan vara hermetiskt tillslutet och att utrymmet består av en gastät tillslutning som tillämpas för vissa produkter och löser någon form av problem som t.ex. kan uppstå med luft som gasblandning.
Men våra strålkastare/lykthus tillhör inte den kategorin.

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]