Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1416313
Tack så mycket FyoDisco! :)

Jag kör också med min 240 som bruksbil, tycker att det är toppen! Som du säger är ju nackdelen att det kan bli lite besvärligt när man vill både meka och köra... Blev stående flera månader förra året med bromsrenovering som gick sakta bland annat. Tror att jag ska ta till mig ditt tips och köpa en till att ha i reserv! (Ska se om hustrun köper resonemanget...)

Kul att du ska installera luftkonditionering! Har också haft planer på det. Tänkte du använda en modern universalmodell eller leta fram en gammal originalanläggning?
#1416388
Belmont skrev:Kul att du ska installera luftkonditionering! Har också haft planer på det. Tänkte du använda en modern universalmodell eller leta fram en gammal originalanläggning?
Såg Wheeler Dealers på TV för nu ganska länge sedan när dom "fixade till" en Volvo PV Sport -64 i Kalifornien. För att lättare kunna sälja den där monterade dom in en "eftermarknads" AC anläggning med en komplett monteringssats för Volvos B18/20/30 motorer. Då borde det ju finnas till B230 motorerna också. Om ni ska använda original 240 måste ni ta hela värme/friskluft anläggningen från en 240 med AC, dom är helt olika
#1416467
rd350 skrev:Fanns faktiskt 240 som från fabrik hade den det "stora" värmepaketet fast utan ac.
När jag jobbade som bilmek så monterade jag AC i en 264. Det var en bekant till min dåvarande chef som köpte en ny 264 med AC. Detta (och bl.a radio, yttre termometer m.m. Detta skulle monteras av den lokala återförsäljaren men dom "hade inte tid" så han hämtade ut bilen med AC och allt det andra i skuffen. Han var "resande" på östeuropa och hade inte tid att vänta tills "dom" behagade ha tid... :P :x (det var inte lätt att komma in i östeuropa då "på den tiden" -74) och jag monterade detta under vintern och våren - 74 till -75 när han var hemma mellan resorna. Så denna bil levererades alltså med AC värmepaket men utan AC monterat. Denna 264 hade V6 motorn (125 hk) med en Stromberg förgasare och den 5-växlade Getrag-växellådan.
#1416481
Belmont skrev: fre 04 dec 2020, 08:23 Tack så mycket FyoDisco! :)

Jag kör också med min 240 som bruksbil, tycker att det är toppen! Som du säger är ju nackdelen att det kan bli lite besvärligt när man vill både meka och köra... Blev stående flera månader förra året med bromsrenovering som gick sakta bland annat. Tror att jag ska ta till mig ditt tips och köpa en till att ha i reserv! (Ska se om hustrun köper resonemanget...)

Kul att du ska installera luftkonditionering! Har också haft planer på det. Tänkte du använda en modern universalmodell eller leta fram en gammal originalanläggning?
Det får motivera reservbilen med att den är bra att ha när bruksbilen går sönder. Det är flera gånger som mina övriga bilar har kommit till nytta när bruksbilen har gått sönder.

Jag tänker montera en orginalanläggning. Det blir enklaste så. Annars behövs det nog anpassas väldigt mycket för att få det att funka och passa bra. Jag köpte en 93:a med AC. Ska ha den bilen i vinter och sen flytta över AC:n. Tanken är att 93:an ska få värmepaketet från min GL/T som får AC, så får 93:an leva vidare.
#1416515
lennarte skrev: fre 04 dec 2020, 22:01
rd350 skrev:Fanns faktiskt 240 som från fabrik hade den det "stora" värmepaketet fast utan ac.
När jag jobbade som bilmek så monterade jag AC i en 264. Det var en bekant till min dåvarande chef som köpte en ny 264 med AC. Detta (och bl.a radio, yttre termometer m.m. Detta skulle monteras av den lokala återförsäljaren men dom "hade inte tid" så han hämtade ut bilen med AC och allt det andra i skuffen. Han var "resande" på östeuropa och hade inte tid att vänta tills "dom" behagade ha tid... :P :x (det var inte lätt att komma in i östeuropa då "på den tiden" -74) och jag monterade detta under vintern och våren - 74 till -75 när han var hemma mellan resorna. Så denna bil levererades alltså med AC värmepaket men utan AC monterat. Denna 264 hade V6 motorn (125 hk) med en Stromberg förgasare och den 5-växlade Getrag-växellådan.
Haft en 240 med stora värmepaketet utan Ac. Även haft en 265 medV6 och Stromberg
#1416586
Tack för den intressanta historien Lennarte!

Får se hur jag gör framöver med AC, i den här årstiden så känner man ju sig lite mindre motiverad att förbereda och läsa på ;) Återkommer i framtiden!

Absolut FyoDisco! Jag tror att hon nästan har gett med sig för det resonemanget faktiskt, jobbar på det ;)
#1416587
rd350 skrev: fre 04 dec 2020, 18:47 Fanns faktiskt 240 som från fabrik hade den det "stora" värmepaketet fast utan ac. Mycket ovanligt men det fanns. Till de bilarna fanns det sen som tillbehör eftermonterad ac.
Hur ser man om man har det stora värmepaketet?
Jag har en 93:a utan AC, bara fläkt, men jag har sett att det finns en ”kontakt” i motorrummet som inte är inkopplad.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]