Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mvos
#1416426
Tack för svar.
Har bestämt mig det blir en nog en XC40 P8 som egenrligen är för liten men det bore gå.
Det verkar ju vara som jag misstänkte att en T8 är törstigare och dyrare per mil än en diesel som jag åker i dag som då ska den vara en så kallad "miljöbil" ?

Har räknat lite på totalkostnad och då blir det billigaste att åka en ren elbil även fast den egentligen är på tok för dyr i inköp.
En XC40 P8 med lite rolig utrustning kostar närmare 800 000 kr.
av Qualia
#1416456
En T8 har ju en skatt på 360kr års skatt, nu har jag dock inga koll hur mycket det är på en diesel per år.
Kör man snällt på lands och motorväg bör man komma under liter, min fot trycker på extra, då drar den i mer..
Tätort är den bättre än diesel nog om man har möjligt att ladda..

XC40 P8 får du ju 70k bonus, vilket är ju nice..
av Lövet
#1416471
Qualia skrev:En T8 har ju en skatt på 360kr års skatt, nu har jag dock inga koll hur mycket det är på en diesel per år.
Räkna med 10k per år numera. Sen sparar man runt 7kr per mil på att köra el om man laddar hemma.
#1416475
mvos skrev: tis 01 dec 2020, 19:45 Jag kör drygt 6000 mil per år och ska beställa ny tjänstebil.
Åker i dag en V90 CC D4 Polestar som jag är nöjd med men vet inte om man vågar fortsätta med diesel.
Åker ofta 20-30 mil per dag och har man då nytta av en T8, eller blir det som att åka en T6 efter några mil?

Har sökt men hittar ingen info om jämförelse på förbrukning mellan T6 och T8 vid långresor.
Är egentligen inget fan av Tesla men kollat på Model Y? Skulle jag köra så mycket som du skulle jag nog ta in en Model Y i ekvationen, säkert rymligare också.
Skulle jag utgå hemifrån och klara mig på den laddningen så skulle jag tagit Polestar2 eller Volvon...

Tror krast man får räkna med typ 30mil i räckvidd på XC40 P8, mndre på motorväg
Model Y lär vara snålare och enklare att ladda längst vägen när det behövs
Såg någon som fått ut sin P8:a och hade snittat 26kWh/100km blandat (ej motorväg) vilket är högt..
av fragge
#1416798
Jag har en XC60 T8 idag och är väldigt nöjd med den. Förbrukningen är rimlig tycker jag, 0,8 på motorväg och 0,65 på landsväg vid långresor. Jag har dock beställt en Model Y(kommer nog 2022), i ditt fall skulle jag kolla på en Polestar 2 om du behöver en bil snabbt och har möjlighet att ladda den. 20-30 mil om dagen i tjänsten är ju perfekt för en elbil med tanke på att du får 9,50 kr/mil i milersättning så kan det ju bli rena kassakon. ca. 190 kr/dag i "vinst" om vi räknar på 2 kr/mil i elförbrukning.
av Snelhest
#1416825
Ni som ligger runt litern med T8 måste ju köra som fan.

Borås till Stockholm och ner igen, fem gånger under hösten.
Lägst 0.77
Högst 0.86
Momsar 10-15% på hastighetsbegränsningarna.

För att svara på frågan om T8 blir som T6; Ja och nej. Kör du på hybridläge har bilen alltid 2-4km buffert (0 på mätaren) och vid kickdown får du full systemeffekt.
Användarvisningsbild
av bem
#1416833
Kör hårt, man lever bara en gång sägs det. :-o
mvos skrev: fre 04 dec 2020, 19:15 Har bestämt mig det blir en nog en XC40 P8...
...En XC40 P8 med lite rolig utrustning kostar närmare 800 000 kr.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1416836
mvos skrev: fre 04 dec 2020, 19:15 Tack för svar.
Har bestämt mig det blir en nog en XC40 P8 som egenrligen är för liten men det bore gå.
Det verkar ju vara som jag misstänkte att en T8 är törstigare och dyrare per mil än en diesel som jag åker i dag som då ska den vara en så kallad "miljöbil" ?

Har räknat lite på totalkostnad och då blir det billigaste att åka en ren elbil även fast den egentligen är på tok för dyr i inköp.
En XC40 P8 med lite rolig utrustning kostar närmare 800 000 kr.
Bra beslut!
Jag provkörde en idag, underbar kärra :-)
av stegev
#1417162
Har inte följt hela tråden så ber om ursäkt för det...

Jag har både en V90 D4 och XC60 T8 hemma. Kör mest T8:an dagligen då jag har laddstation hemma och kör korta sträckor.
När man sätter sig i D4an så känns den från stenåldern, vi använder D4an längre resor då den känns mer lämplig för det.
Användarvisningsbild
av mvos
#1417176
stegev skrev: tis 08 dec 2020, 17:51 Har inte följt hela tråden så ber om ursäkt för det...

Jag har både en V90 D4 och XC60 T8 hemma. Kör mest T8:an dagligen då jag har laddstation hemma och kör korta sträckor.
När man sätter sig i D4an så känns den från stenåldern, vi använder D4an längre resor då den känns mer lämplig för det.
Har en tjänstebil och kör ofta långa sträckor 20-40 mil på en dag och då verkar det som att enda nyttan jag skulle ha med en hybrid är lägre avgifter och dom ska tydligen bli mycket dyrare än i dag. Återladdningen verkar inte fungera alls vad jag har läst.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...