Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1416144
bem skrev:Aha, XC60 Recharge har du. Ja den är nog fin den också. Tyvärr för hög, hur konstigt det än låter, för några bland oss som skall åka i en ev. ny bil. Brorsan har en XC60 så det är testat. Min gamla trotjänare V70 (årsmodell 2014) har rätt höjd liksom en V90 (har testat). V60 T6 AWD Recharge har vi inte inte testat sitthöjden på än.
Vad är det för ändringar i regelverket för förmånsbilar som ev. kan komma påverka hybrider?
/Bo
Kör XC60 T5 MY18 idag, och ville byta "ner" mig till en V60 T6 Recharge R-design, men frugan insisterade på höjden, då man vant sig ganska väl vid hög bil. Hade en V60 T6 Recharge R-design hemma under ett dygn och blev frälst i den, men fick stryka på foten åt frugan. Har "klättrat" uppåt för varje bil. Gick från MY12 V60 R-design till MY15 XC70 Sport och sedan upp till MY18 XC60.

Avseende förmånsgrejerna fick vi svar på den krassa verkligheten (som inte har med miljö att göra öht, utan "rättvisa" och pengar in till staten) senare i tråden. Med dagens förutsättningar skulle min T6 Recharge R-design (med 200k högre inköpspris) bli ~200 spänn billigare netto per månad än min nuvarande T5, men efter årsskiftet och minus 10k/år reduktion för miljöbil, åker den upp. Får hoppas att jag hämtar hem lite medelst lägre förbrukning, men det återstår att se.
#1416157
Var och hämta hem min V70 årsmodell 2014 som varit inne på "värdering" och då provsatt jag en V60 Cross Country. Vad långt avstånd det var från tröskeln till sätet, baksidan av nedre delen av låret låg ju an mot tröskeln hela tiden vid inklivet i sätet...

Nu kommer en mega-rookie fråga:
Visst finns inte V60 Cross Country som Recharge? Hittar inte den i alla fall. Fattar inte riktigt varför..., kommer V60 Cross Country som Recharge längre fram, eller aldrig (under min närmaste livstid)? Skulle helst vilja ha en V60 Cross Country elhybrid, nån mer diesel blir det nog inte med tanke på "straffskatten" de första 3 åren.. Bensinare är väl OK, men jag hade ju velat (helst) haft V60 T6 Cross Country Recharge jag... men man kan ju inte få allt man vill här i världen.
Är jag en drömmare som är och tänker långt utanför Volvos box om elektrifierade modeller i deras sortiment?
Ursäkta all min okunskap.
/Bo
#1416166
bem skrev:Nu kommer en mega-rookie fråga:
Visst finns inte V60 Cross Country som Recharge? Hittar inte den i alla fall. Fattar inte riktigt varför..., kommer V60 Cross Country som Recharge längre fram, eller aldrig (under min närmaste livstid)? Skulle helst vilja ha en V60 Cross Country elhybrid, nån mer diesel blir det nog inte med tanke på "straffskatten" de första 3 åren.. Bensinare är väl OK, men jag hade ju velat (helst) haft V60 T6 Cross Country Recharge jag... men man kan ju inte få allt man vill här i världen.
Är jag en drömmare som är och tänker långt utanför Volvos box om elektrifierade modeller i deras sortiment?
Ursäkta all min okunskap.
/Bo
Behöver inte ursäkta någon okunskap. Det är därför vi har forum. :) Det finns inga cross country-modeller (V90 eller V60) med plugin-drivlinor. Sannolikt beslutat utifrån vilka potentiella volymer de kunnat komma att säljas i vs. minimering eller åtminstone stabilisering av variantflora. Tråkigt med sant.
#1416232
Beror lite på utrustning/vikt
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ara-bonus/
Runt 30.000:-
Fick 30708:- (tror jag iaf, förmånsbil) Men enligt kalkylen så. T6 Recharge Inscription Expression (jäkla modelnamn)...
bem skrev: tor 03 dec 2020, 13:03 En "rookie" fråga till från mig:
Hur hög är den s.k. miljöbonusen på en V60 T6 AWD Recharge? Har letat med hjälp av en av våra bästa sök-vänner, Google, men inte hittat uppgift.
V60 T6 AWD Recharge är ju en laddhybrid, det förstår jag.
Rena elbilar (och vätgasbilar) med noll utsläpp har ju idag miljöbonus på 60 000 kr (föreslås bli 70 000 kr från 1 april).
Laddhybrid som V60 T6 AWD (2021 late) Recharge, vad är det för miljöbonus på den?
Hittade en uppgift som sa 25 000 kr men om nån vet "säkert" vore det bra att få veta, tack.

/Bo
#1416255
Tackar för för det svaret, börjar ha rätt mycket säkra kort på bordet nu. Var bara osäkra kort när jag böra i fredags (27 nov). :)
När jag har dig på tråden, kan du reda ut de viktigaste skillnaderna på en V60 T6 AWD Recharge:
A. Inscription,
B. Inscription Expression
Jag fattar ta mig tusan inte annat än prislappen.
Varför valde du "Inscription Expression"?
Kan Du lista lite saker du har som tillval och varför du valde det? Nåt tillval som kan låta "bra på papperet" men som är "inget att ha" egentligen när det kommer till kritan?
Tack på förhand.

Nu blev jag lite orolig vad Transportstyrelsen skriver på sin hemsida:
"... kronor som Transportstyrelsen tilldelats att använda vid utbetalning av klimatbonusar under 2020 är förbrukade. Myndigheten pausar därför utbetalningarna av klimatbonusar tills nya ekonomiska medel har tillförts."

Jaha, får jag inga 30 laxar i bonus av staten eller...? Fattar tyvärr inte ett smack...

Det är så jädra rörigt att bygga bil på Volvocars numera jämfört när jag senaste var där hösten 2013...
Jag har faktiskt kommit till slutsatsen jag måsta ha hjälp av en säljare för att undvika jag väljer fel saker och att jag får hjälp med ev. kampanjer (om det nu finns på denna bil), vinterdäck brukar t.ex. vara superbilligt vid köp av bil i nov-december, det vet jag för det har jag gjort några gånger förut. :) Det gäller att passa på, många bäckar små... Jag vill inte kasta pengar i sjön lika lite som nån annan. :)

/Bo


SemiImbecille skrev: tor 03 dec 2020, 20:31 Beror lite på utrustning/vikt
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ara-bonus/
Runt 30.000:-
Fick 30708:- (tror jag iaf, förmånsbil) Men enligt kalkylen så. T6 Recharge Inscription Expression (jäkla modelnamn)...
bem skrev: tor 03 dec 2020, 13:03 En "rookie" fråga till från mig:
Hur hög är den s.k. miljöbonusen på en V60 T6 AWD Recharge? Har letat med hjälp av en av våra bästa sök-vänner, Google, men inte hittat uppgift.
V60 T6 AWD Recharge är ju en laddhybrid, det förstår jag.
Rena elbilar (och vätgasbilar) med noll utsläpp har ju idag miljöbonus på 60 000 kr (föreslås bli 70 000 kr från 1 april).
Laddhybrid som V60 T6 AWD (2021 late) Recharge, vad är det för miljöbonus på den?
Hittade en uppgift som sa 25 000 kr men om nån vet "säkert" vore det bra att få veta, tack.

/Bo
#1416273
hållundan skrev: tor 03 dec 2020, 16:43
bem skrev:Nu kommer en mega-rookie fråga:
Visst finns inte V60 Cross Country som Recharge? Hittar inte den i alla fall. Fattar inte riktigt varför..., kommer V60 Cross Country som Recharge längre fram, eller aldrig (under min närmaste livstid)? Skulle helst vilja ha en V60 Cross Country elhybrid, nån mer diesel blir det nog inte med tanke på "straffskatten" de första 3 åren.. Bensinare är väl OK, men jag hade ju velat (helst) haft V60 T6 Cross Country Recharge jag... men man kan ju inte få allt man vill här i världen.
Är jag en drömmare som är och tänker långt utanför Volvos box om elektrifierade modeller i deras sortiment?
Ursäkta all min okunskap.
/Bo
Behöver inte ursäkta någon okunskap. Det är därför vi har forum. :) Det finns inga cross country-modeller (V90 eller V60) med plugin-drivlinor. Sannolikt beslutat utifrån vilka potentiella volymer de kunnat komma att säljas i vs. minimering eller åtminstone stabilisering av variantflora. Tråkigt med sant.
Tror mycket med handlar om att Cross Countryn vill man har riktig fyrhjuls drift på. Det går ju inte få det eftersom batteriet sitter där kardanen ska gå.
#1416284
Ja det hade jag kanske kunnat lista ut om jag ansträngt mig lite mer, att "riktig" 4-hulsdrift sätter käppar i hjulet för en Recharge-bil. Men ibland vet man ju aldrig om Volvo kan "trolla" fram en lösning som man inte vet om. :)
V60 T6 "AWD" (utan riktig 4hjuls-drift) kan nog funka. Jag har ju bara 2-hjulsdrift, fram, idag...
/Bo
Felix1801 skrev: tor 03 dec 2020, 22:48
hållundan skrev: tor 03 dec 2020, 16:43
bem skrev:Nu kommer en mega-rookie fråga:
Visst finns inte V60 Cross Country som Recharge? Hittar inte den i alla fall. Fattar inte riktigt varför..., kommer V60 Cross Country som Recharge längre fram, eller aldrig (under min närmaste livstid)? Skulle helst vilja ha en V60 Cross Country elhybrid, nån mer diesel blir det nog inte med tanke på "straffskatten" de första 3 åren.. Bensinare är väl OK, men jag hade ju velat (helst) haft V60 T6 Cross Country Recharge jag... men man kan ju inte få allt man vill här i världen.
Är jag en drömmare som är och tänker långt utanför Volvos box om elektrifierade modeller i deras sortiment?
Ursäkta all min okunskap.
/Bo
Behöver inte ursäkta någon okunskap. Det är därför vi har forum. :) Det finns inga cross country-modeller (V90 eller V60) med plugin-drivlinor. Sannolikt beslutat utifrån vilka potentiella volymer de kunnat komma att säljas i vs. minimering eller åtminstone stabilisering av variantflora. Tråkigt med sant.
Tror mycket med handlar om att Cross Countryn vill man har riktig fyrhjuls drift på. Det går ju inte få det eftersom batteriet sitter där kardanen ska gå.
#1416286
Läste nu i Teknikens Värld nr 25 19 nov 2020 där de testa några elhybrider bl. a. V90 T6 AWD Recharge. Man får lite hum om motor och 4-hjuldriften i alla fall fastän det inte är en V60 i testet.
Var väl ingen jättehöjdare men inget bottenapp heller.
Skyhög bränsleförbrukning (i mina ögon): 0,82 liter per mil (när batteriet tömts). Huvaliga... snudd på 3 dl törstigare än den snålaste laddhybriden i testet.
Och det kanske mest allvarliga: "...den elektriska 4-hjulsdriften e-AWD håller inte måttet". Lever vi i 2020, snart 2021?
Kanske jag är för hård men jag trodde väl i min enfald Volvo fått ner förbrukningen på sina motorer även bensinare, men icke sa nicke. Och varför den elektriska 4-hjulsdriften e-AWD inte håller måttet framgår inte av testet.
Såklart är laddhybrider en parentes i det stora hela, längre perspektivet, men kanske det vettigast f.n. ändå?
Kanske skall nämna att jag flugit eldrivna konstflygplan (radiostyrda) i rätt många år (13 år) så jag har rätt hyfsat koll på plus och minus, watt, miliamperetimmar, ampere och volt. Men Volvos enda rena elbil XC40 är inget som lockar mig, tyvärr. Den ser för tråkig ut i min smak. Hade det funnits en V60 (helst cross Country) ren elbil (pure) hade jag nog hängt på låset...
T6 Bensinmotorn: 4 cyl, 253 hk. Elmotorn för drivning på bakhjulen: 85 hk (65 kW), batterityp Lithiumion 11,6 kWh.
/Bo
#1416288
Hej! Pengarna kommer, det blir bara lite försenat. Väntar på mina ;-)

Nu blev jag lite orolig vad Transportstyrelsen skriver på sin hemsida:
"... kronor som Transportstyrelsen tilldelats att använda vid utbetalning av klimatbonusar under 2020 är förbrukade. Myndigheten pausar därför utbetalningarna av klimatbonusar tills nya ekonomiska medel har tillförts."

Jaha, får jag inga 30 laxar i bonus av staten eller...? Fattar tyvärr inte ett smack...


/Bo



[quote=SemiImbecille post_id=<a href="tel:1416232" data-original-title="" title="">1416232</a> time=<a href="tel:1607023884" data-original-title="" title="">1607023884</a> user_id=71473]
Beror lite på utrustning/vikt
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ara-bonus/
Runt 30.000:-
Fick 30708:- (tror jag iaf, förmånsbil) Men enligt kalkylen så. T6 Recharge Inscription Expression (jäkla modelnamn)...

[quote=bem post_id=<a href="tel:1416135" data-original-title="" title="">1416135</a> time=<a href="tel:1606996996" data-original-title="" title="">1606996996</a> user_id=22156]
En "rookie" fråga till från mig:
Hur hög är den s.k. miljöbonusen på en V60 T6 AWD Recharge? Har letat med hjälp av en av våra bästa sök-vänner, Google, men inte hittat uppgift.
V60 T6 AWD Recharge är ju en laddhybrid, det förstår jag.
Rena elbilar (och vätgasbilar) med noll utsläpp har ju idag miljöbonus på 60 000 kr (föreslås bli 70 000 kr från 1 april).
Laddhybrid som V60 T6 AWD (2021 late) Recharge, vad är det för miljöbonus på den?
Hittade en uppgift som sa 25 000 kr men om nån vet "säkert" vore det bra att få veta, tack.

/Bo
[/quote]
[/quote][/quote]
#1416330
Felix1801 skrev: Tror mycket med handlar om att Cross Countryn vill man har riktig fyrhjuls drift på. Det går ju inte få det eftersom batteriet sitter där kardanen ska gå.
Mycket valid point!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]