Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1415633
En bekant frågade mig om jag har det i mina vinterdäck?

Han har det inte, men nu, flera dagar efter att han bytte däck kommer det larm om att han har olika däcktryck!!!

Kan man se utanpå om det är tryckavkännare utan att öppna däcket?
av Rådlös
#1415755
Jo, Valvobil: Jag har kollat instruktionsboken och jag har det systemet med tryckavkännare i däcken. Dessutom har jag kollat ventilerna på både sommar och vinterdäcken. Dom ser lika dana ut.
Jag vet att Volvo hade tidigare ett system där dom utnyttjade ABS-systemet i stället. Ett däck med punka snurrar inte lika som dom andra tre! Larm! Dom kanske har det kvar ännu. Men EU (som börjar lägga sig i för mycket nu, tycker jag) hade en bestämmelse på TPMS, som det heter. Jag har dock inte sett om dom kräver ett visst system? Dom kanske bara kräver ett system som varnar? Vilken teknik det sedan bygger på kanske dom inte lägger sig i, får vi hoppas.
av Lövet
#1416282
TPMS fanns under en period som krav, det är borta. Men har bilen TPMS så är det ju en klen tröst att kravet är borta. Det är bara att köpa TPMS ventiler då....eller åka runt med plinget.
av frippe64
#1416318
Lövet skrev: tor 03 dec 2020, 23:38 TPMS fanns under en period som krav, det är borta. Men har bilen TPMS så är det ju en klen tröst att kravet är borta. Det är bara att köpa TPMS ventiler då....eller åka runt med plinget.
TPMS har aldrig varit ett krav för bilar tagna i bruk i Sverige, däremot måste alla bilar som registreras ha TPMS från och med 2014-11-01.

Om det plingar när man kör är det ett korkat system, men det är väl samma som med kylskåp idag.
Det ska vara flashigt och föra ett jävla liv som om alla människor skulle vara förståndshandikappade.

Går det att avaktivera med Vida?

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]