Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonmad
#1416241
God kväll gott folk!

Har lite strul med bilen för tillfället. Det hela började med att anti-spin:en hade en tendens till att börja jobba när jag körde i rondeller. Stängde av STC:n och så var det problemet ur världen, tillfälligt...

Antagligen en ABS-Krans/sensor som är på väg att ge sig tänkte jag. Men inga felkoder kunde utläsas då.
Tiden gick och så småningom tändes ABS-lampan, som i sin tur triggade check engine. Läste ut felkoden och fick följande felkod: P0502, speed senor, low signal. ABS-lampan slocknar när jag startar bilen för att tändas igen efter en stunds körning. Motorlampan förblir tänd oavsett.

Samtidigt så har bilens styrning blivit trögare plötsligt. Jag kanske inbillar mig. Men det känns som att styrningen är tung vid uppstart (när ABS-lampan slocknar) till att bli aningen lättare när ABS-lampan tänds (men fortfarande tung).

Jättedum fråga, men... Kan ABS-relaterade fel påverka styrningen? Har kollat nivån i servobehållare och där är vätska upp till markeringen? Även kontrollerat däcktrycket och fyllt på samtliga däck för säkerhets skull (2,6 bar).

Varit inne på att rattaxelknuten kanske är boven i dramat gällande styrningen?

Hade tänkt ringa verkstaden imorgon. Men tänkte att det kunde vara klokt att bolla lite idéer med er innan.

Bilen i fråga är en S60 2.4T 2003 med 31 600 mil på mätaren.
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1416268
Finns en och annan bil med elektrisk kontrollerad servo (hastighetsberoende) men det är sällsynt på pre-facelift.
Och då menar jag dom bilerna har BCM-modul (inte ABS-modul) som också talar med ECM och CEM, och kan koppla ur vid felmeddelande från ECM/BCM.
Så det finns i alla fall den möjligheten till att styrningen kan bli trögare vid ABS-fel.

Men fixa ABS-felet, så vill det visa seg vad som kvarstår av problem.
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
av jonmad
#1416277
@jiha1968, Ja, jag var också i dom tankarna. Att först åtgärda ABS-felet. Det var mest i vilket ände man bör börja i. Å andra sidan så har jag en verkstad som jag anlitat tidigare som jag har högt förtroende för :).
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1416279
Palla upp bilen och kolla sensorringarna noggrant... Därefter drivaxelbultar och axialspel i hjullagren.
Nytta en Volvoanpassad diagnosutrustning och kolla sensor/hjulhastighet, och eventuella felkoder från BCM/ECM/CEM/TCM.
av jonmad
#1418925
Lite uppföljning för den intresserade :-) .

Verkar till att ABS-kransen samt givare, höger fram är dåliga.

Vad gäller styrningen så provade verkstaden att spreja rostlösande på nedre rattaxelknuten. Det var som natt och dag så lätt det gick efteråt. Dock behöver den antagligen få sig en omgång till alt. bytas. Skönt att det inte var värre än så.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...