- tor 03 dec 2020, 21:04
#1416241
God kväll gott folk!
Har lite strul med bilen för tillfället. Det hela började med att anti-spin:en hade en tendens till att börja jobba när jag körde i rondeller. Stängde av STC:n och så var det problemet ur världen, tillfälligt...
Antagligen en ABS-Krans/sensor som är på väg att ge sig tänkte jag. Men inga felkoder kunde utläsas då.
Tiden gick och så småningom tändes ABS-lampan, som i sin tur triggade check engine. Läste ut felkoden och fick följande felkod: P0502, speed senor, low signal. ABS-lampan slocknar när jag startar bilen för att tändas igen efter en stunds körning. Motorlampan förblir tänd oavsett.
Samtidigt så har bilens styrning blivit trögare plötsligt. Jag kanske inbillar mig. Men det känns som att styrningen är tung vid uppstart (när ABS-lampan slocknar) till att bli aningen lättare när ABS-lampan tänds (men fortfarande tung).
Jättedum fråga, men... Kan ABS-relaterade fel påverka styrningen? Har kollat nivån i servobehållare och där är vätska upp till markeringen? Även kontrollerat däcktrycket och fyllt på samtliga däck för säkerhets skull (2,6 bar).
Varit inne på att rattaxelknuten kanske är boven i dramat gällande styrningen?
Hade tänkt ringa verkstaden imorgon. Men tänkte att det kunde vara klokt att bolla lite idéer med er innan.
Bilen i fråga är en S60 2.4T 2003 med 31 600 mil på mätaren.
Har lite strul med bilen för tillfället. Det hela började med att anti-spin:en hade en tendens till att börja jobba när jag körde i rondeller. Stängde av STC:n och så var det problemet ur världen, tillfälligt...
Antagligen en ABS-Krans/sensor som är på väg att ge sig tänkte jag. Men inga felkoder kunde utläsas då.
Tiden gick och så småningom tändes ABS-lampan, som i sin tur triggade check engine. Läste ut felkoden och fick följande felkod: P0502, speed senor, low signal. ABS-lampan slocknar när jag startar bilen för att tändas igen efter en stunds körning. Motorlampan förblir tänd oavsett.
Samtidigt så har bilens styrning blivit trögare plötsligt. Jag kanske inbillar mig. Men det känns som att styrningen är tung vid uppstart (när ABS-lampan slocknar) till att bli aningen lättare när ABS-lampan tänds (men fortfarande tung).
Jättedum fråga, men... Kan ABS-relaterade fel påverka styrningen? Har kollat nivån i servobehållare och där är vätska upp till markeringen? Även kontrollerat däcktrycket och fyllt på samtliga däck för säkerhets skull (2,6 bar).
Varit inne på att rattaxelknuten kanske är boven i dramat gällande styrningen?
Hade tänkt ringa verkstaden imorgon. Men tänkte att det kunde vara klokt att bolla lite idéer med er innan.
Bilen i fråga är en S60 2.4T 2003 med 31 600 mil på mätaren.