Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Buck666
#1415265
Min EGR-ventil kastade in handduken för ett tag sedan, och nu när jag hade bilen på service konstaterades det att jag även hade en spricka på insuget (orelaterat). Fick offert på 22.500:- för att laga detta, så det skulle gå på maskinskadan. Men eftersom det är orelaterade skador så skulle det blir dubbel självrisk. Jag valde att få EGR-Ventilen lagad på försäkringen, så 7500:- i självrisk på det. På offerten är det drygt 6000:- i material (EGR + tryckgivare) plus 5606:- för jobbet. Men bilen var in och ut på under 1,5 timme

Insuget köpte jag från skroten och bytte själv på 2 timmar. Bilia vill ha 6037:- för jobbet.

Jag är rätt säker på att en erfaren mekaniker byter båda dessa på ca 2 timmar, men Bilia vill ha nästan 12000:- för detta. Hur motiverar de dessa helt sjuka ockerpriser?

När jag monterade bort insuget så insåg jag att EGR-ventilen var helt blottad, så det hade inte varit mycket mer jobb att byta det också i samma veva.

Jsg kan lugnt säga att jag aldrig kommer att låta Bilia göra något mer med bilen igen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1415315
Kan anta att detta är ett ÅF problem/prissättning i hela landet, eller så som jag börjar tro att det är ett medicinproblem. Som te.x. i usa är det inte ovanligt att piller kostar mycket och detta för att försäkringarna betalan notan ofta, samma sak med detta jobb skulle jag tro försäkringsbolagen betalar oftast dessa fakturor och därav är den saltad.
av mange38
#1415366
nog lika var man än vänder sig blr bara dyrare och dyrare frugan har en mondeo 18 hon lämnade den på en vanlig service olja oljefilter och tändstift på den servicen gick på 5400kr på en fordverkstad
var ju tvunget för och få stämplen i boken pga garanti ,mm
av Cox
#1415405
Märkligt jag betalar 121 sek per månad
Dvs 1452 per service 3000 mil per år via serviceavtal. Gäller en, Mondeo mk5 awd

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk



av Lövet
#1415410
Cox skrev:Märkligt jag betalar 121 sek per månad
Dvs 1452 per service 3000 mil per år via serviceavtal. Gäller en, Mondeo mk5 awd

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Vilket beror på att generalagenten sponsrar ditt serviceavtal för att boosta försäljningen
av dannesk
#1415426
Lövet skrev:
Cox skrev:Märkligt jag betalar 121 sek per månad
Dvs 1452 per service 3000 mil per år via serviceavtal. Gäller en, Mondeo mk5 awd

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Vilket beror på att generalagenten sponsrar ditt serviceavtal för att boosta försäljningen
Precis, Volvo körde ju 99kr/mån på sina serviceavtal om man köpte bilen ny. Man kan ju inte jämföra subventionerade serviceavtal med kostnader för separata servicar.
#1416205
Bilia har fruktansvärda överpriser.

Bor i Malmö och lämnade in min v70 my14 som jag hade då till Bilia . Vid ett tillfälle så behövde jag byta ut en del av bränslesystemet, (ett vanligt fel enligt dom) så ett färdigt ombyggnadspaket skulle beställas. Efter ett tips så kollade jag med Bilmånsson och dom gjorde jobbet för 6300 kronor inkl allt. bilia skulle ha 9300 plus 2000 kronor för felsökning samt några hundralappar för förbrukningsmaterial.

När kamrem skulle bytas på min polares XC60 D4 2016 så var bilmånsson 4900 kronor billigare för exakt samma service. (15000 mil)

kommer aldrig åka till bilia. Bilmånsson är sjuk jävla trevliga och jag har fått hjälp många gånger utan kostnad.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1416243
Har även lämnat till bilia malmö och de varit billigare än andra åf runt om men generellt är de för dyra. Handlar i butiken ibland som har helt ok personal eller i deras webbshop samt har en ps där som fungerar bra. Kommer dock antagligen lämna till bildeve i helsingborg och passa in när jag är där i andra ärenden. Bilia värnhem kunde dock ha helt ok priser, i alla fall de två gånger jag vart där men det kanske berodde på att de behövde få dit kunder

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]

Xc70 koppling brand

Låt någon från en oberoende firm[…]