Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1416204
Nej jag har inte testat pumpen, mer än att man hör ett "klunk" när jag försöker aktivera pumpen från vida. Den sitter ju ganska kass till hela värmaren på de här bilarna (innanför främre kofångaren), bökigt att ta bort fronten när den är fullsmetad med extraljus och ballaster och allt vad det är.

Men testas pumpen av självtestet så att värmaren skulle vägra ens försöka starta om den inte fungerar? I Vida står det inte att den testas.
#1416220
Den är inte PWM styrd så värmaren vet inte om den går. Min värmare gick tills den blev överhettad. Det sitter en givare i värmaren. Är den trasig kanske värmaren vägrar starta eftersom den inte kan läsa av temperaturen. Kan du läsa av givaren i vida? Följer den motortempen?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1416221
Jag kan läsa ur tempen i vida och den verkar följa motortempen. Jag kan också läsa ut från flamvakten och den indikerar att den inte brinner (4,98v).
#1416224
Kan det vara fel på den då? Brukar ju vara en lins som sotar igen.

Pratade med Volvo när min värmare strulade. Fick bara svaret att så fort vi får in en bil som gått över 10 tusen där värmaren inte fungerar börjar vi alltid med att byta den. Jag plockade isär hela min värmare och gjorde rent den innan jag böt pumpen.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1416718
Som sagt, enligt vida försöker inte ens värmaren starta.

Inga andra förslag från någon?
av Vassis
#1416807
Jag hade problem med bränsleledningarna dom kan bli igensatta med lite tur ock en vakuum pump kandu ju börja med att testa om bränslet kommer fram,det kan även gå att pumpa igenom aceton.
För mig blev det dyrare då jag fick byta ledningen.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1433744
Japp, idag faktiskt. Det var fel på styrenheten på brännaren.
Volvo v60 2022 plåtskada

Jag hämtade hem bilen idag

Det var i något högre hastigheter ljude[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]