Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av legaim
#1416171
Hej!
Jag har en V70N, 2000 års modell. Jag har problem med uppvärmningen på framsäterna.
På instrumentpanelen lyser knapparna för stoluppvärmningen men jag upplever inte att det fungerar på åtminstone passagerarsidan (osäker på förarsidan då man värmer själv upp).
Vad kan detta vara för problem? Hur felsöker man detta?
Vad kan det kosta? Jag ringde Bilia och de ville ha 2400 kr för en felsökning...
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1416197
Hej, läs t.ex. den här tråden innan du börjar leta fel: viewtopic.php?f=19&t=159997#p1415419

Gillar du att skruva själv, kolla t.ex B-temas Volvoanpassade felkodsläsare.
(Men ännu bättre med Vida/Dice, och möjligen finns det någon i forumet, som kan felsöka mot en liten kompensation)
Ett Multimeter och en provlampa är också bra att ha i garaget nu och då.

Kolla säkringar, och avrivna kablar under stolen.
Om du kan säkerställa att en av modulerna är ok (värm stol) byt plats på SHM-modulerna (styrbox till stoluppvärmningen) under stolen, se om felet följer modulen eller stolen.

Som du ser i tråden, kan stolsvärmen ha fel utan att det dyker upp felkoder, men normalt är det SHM-modulen som felar, symptomen (förutan utebliven värme) beror lite på årsmodell, då dom tidigaste bilarna styr SHM via CEM, medan senare modeller styrs direkt från CCM. (CCM=klimatänläggningen, CEM=Huvuddatorn)
av legaim
#1416238
jiha1968 skrev: tor 03 dec 2020, 18:38 Hej, läs t.ex. den här tråden innan du börjar leta fel: viewtopic.php?f=19&t=159997#p1415419

Gillar du att skruva själv, kolla t.ex B-temas Volvoanpassade felkodsläsare.
(Men ännu bättre med Vida/Dice, och möjligen finns det någon i forumet, som kan felsöka mot en liten kompensation)
Ett Multimeter och en provlampa är också bra att ha i garaget nu och då.

Kolla säkringar, och avrivna kablar under stolen.
Om du kan säkerställa att en av modulerna är ok (värm stol) byt plats på SHM-modulerna (styrbox till stoluppvärmningen) under stolen, se om felet följer modulen eller stolen.

Som du ser i tråden, kan stolsvärmen ha fel utan att det dyker upp felkoder, men normalt är det SHM-modulen som felar, symptomen (förutan utebliven värme) beror lite på årsmodell, då dom tidigaste bilarna styr SHM via CEM, medan senare modeller styrs direkt från CCM. (CCM=klimatänläggningen, CEM=Huvuddatorn)
Tack för ditt inlägg! Nu har jag lite att gå efter. =)
740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney

Byte till sommarhjul med nya däck på. P[…]

Elschema 740

Jag har en rep.handbok från Lafri liknande d[…]