Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av an740
#1415886
lennarte skrev: tis 01 dec 2020, 19:27
an740 skrev:En kompis sa även att bilen rök svart vid gaspådrag. (Varm motor), så för mycket soppa är det iallafall
Kolla på BTR-en, ta loss dem klena (vakuum) slangen mellan BTR-en och insuget vid insuget. Stoppa den i munnen och sug, smakar det bensin så byt den
BTR är tagen från en annan bil som skulle skrotas, krockad bil som fungerade innan den ställdes. Funderar på något elfel, alla kablar sitter på säkringsboxen. Ska byta bränsle/system relä idag. Återkommer med svar.

Fler funderingar uppskattas. Börjar bli kallt ute
av an740
#1416193
lennarte skrev: tis 01 dec 2020, 19:27
an740 skrev:En kompis sa även att bilen rök svart vid gaspådrag. (Varm motor), så för mycket soppa är det iallafall
Kolla på BTR-en, ta loss dem klena (vakuum) slangen mellan BTR-en och insuget vid insuget. Stoppa den i munnen och sug, smakar det bensin så byt den
säkring 1. konstant 12.5v.
Säkring 11 aldrig ström, testade dra runt motorn. 0volt hela tiden.

Styrenhet? vad tror du?

Inget nytt med bränslereläet:/
Användarvisningsbild
av lennarte
#1416245
Säkring 11 får ström från bränslereläet. Men bara när motorn "går runt". Alltså får signalfrån bränsleboxen när vevaxelgivaren"känner" att svänghjulet "rör sig". Bränslereläet är ett "systemrelä", alltså styr ström till tänd och bränsleboxarna. Men även till LMM och då bränslepumpar, lambdasond, spridar/radioavstörnings relä. Dom senare alltså bara när motorn går runt, och säkring 1 är direkt från batteri och till bränslerelä. Här är ettelschema som du kan studera
unnamed.gif
unnamed.gif (60.98 KiB) Visad 115 gånger
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av an740
#1416249
lennarte skrev: tor 03 dec 2020, 21:12 Säkring 11 får ström från bränslereläet. Men bara när motorn "går runt". Bränslereläet är ett "systemrelä", alltså styr ström till tänd och bränsleboxarna. Men även till LMM och då bränslepumpar, lambdasond, spridar/radioavstörnings relä. Dom senare alltså bara när motorn går runt, och säkring 1 är direkt från batteri och till bränslerelä. Här är ettelschema som du kan studera
unnamed.gif
Du som kan lite mer, vad skulle du tippa på? Styrbord o andra boxar är väl inte så troligt då den går fint kall utom att den ryker svart.
av an740
#1416251
an740 skrev: tor 03 dec 2020, 21:20
lennarte skrev: tor 03 dec 2020, 21:12 Säkring 11 får ström från bränslereläet. Men bara när motorn "går runt". Bränslereläet är ett "systemrelä", alltså styr ström till tänd och bränsleboxarna. Men även till LMM och då bränslepumpar, lambdasond, spridar/radioavstörnings relä. Dom senare alltså bara när motorn går runt, och säkring 1 är direkt från batteri och till bränslerelä. Här är ettelschema som du kan studera
unnamed.gif


Du som kan lite mer, vad skulle du tippa på? Styrbox o andra boxar är väl inte så troligt då den går fint kall utom att den ryker svart.
Det jag vet som är skillnad innan allt detta hände är att pumpen under bilen gick igång vid tändning. Inte hört den sen dess, bara vid vrid på startmotorn nu.
av an740
#1417159
Ingen som har fler idéer?
Kan tillägga att bilen inte startar kall heller nu längre. Bensin I oljan, kanske beror på alla misslyckade start försök däremot?

Tändstiften är väldigt blöta, soppa får den alltså. Även kollat gnistan som är bra, men den går inte ens igång på startgas?

Startmotorn är kollad, kamremmen är nollade och bytt. Vad kan det vara?
Bilen stannade för 1 och en halv månad sen efter ett fartgupp, saktade in och skulle köra vidare och då slutade bilen svara på gas och stendog.
Är tacksam för alla tips!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1417167
Har du kollat BTR-en genom att suga i den klena slangen som går till insuget? Om membranet läcker (smakar bensin i munnen) så sprutar det in bensin okontrollerat i insuget. Blöta tändstift fungerar sällan bra, även om dom torkat. Dom kan ge gnista utanför förbränningsrummet, men det blir överslag i dom när du skruvat i dom. Byt olja och filter, montera nya tändstift ("dutta i" lite olja i cylindrarna) och kör på starten en stund med spridar/radioavstörnings reläet bortkopplat. Då kommer det inte in någon ny bensin, men allt annat fungerar
av an740
#1417170
lennarte skrev: tis 08 dec 2020, 18:16 Har du kollat BTR-en genom att suga i den klena slangen som går till insuget? Om membranet läcker (smakar bensin i munnen) så sprutar det in bensin okontrollerat i insuget. Blöta tändstift fungerar sällan bra, även om dom torkat. Dom kan ge gnista utanför förbränningsrummet, men det blir överslag i dom när du skruvat i dom. Byt olja och filter, montera nya tändstift ("dutta i" lite olja i cylindrarna) och kör på starten en stund med spridar/radioavstörnings reläet bortkopplat. Då kommer det inte in någon ny bensin, men allt annat fungerar
Byta BTR:en innan, smakade inte bensin på den gamla men tänkte att den kunde läcka ändå. Nya funkar nog också bra, olja är bytt 2 gånger senaste månaden då den fyllts med olja, bensin och soppa filter är bytt.

Hur ska jag göra med tändstiften? Nyinköpta för 2 veckor sen. Borde ju alltid ge lite tendens till att starta med startgas..
av an740
#1417171
Lyfte spridarbryggan igår, tänkte att det är en sak som kan ge liknande symptom som BTR. Svårt o säga ifall dom läckte, igensatta eller dåliga allmänt bara.

Lambda mäter ju värden, bilen fungerade kall men inte varm innan. Så kan ju vara en anledning att den bara startade kall innan om man inte återställde lambdan med att dra ut den och rycka säkring 1 kanske?
av Andreas12
#1417198
Eftersom den inte startar på startgas har du antingen tändningsfel eller dåligt komp.
Börja kolla jordpunkter och kontakter.
Lambdan kan du utesluta , den ska starta o gå utan sond.
Är du säker på du har bollar motorn riktigt? Du kan hamna ett halvt varv fel med markeringarna.
Mall för emblem?

@Zanders , Tanken har slagit mig med, men är[…]

Tack för svar! Jag kanske inte förstod[…]

Är hybriden död som biltyp?

Lägg därtill batteri som slits och beh[…]

Nu i efterhand har jag sett att flera byter ut gl[…]