Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1408417
Hej,
Jag är lite utav en siffernörd och håller väldigt bra koll på förbrukningen bland annat.
Jag har märkt att när jag kollar en körd sträcka i VOC-appen så visar den oftast 0,0 i förbrukning medan färddatorn visar tec 2,0/100km på kortare sträckor,

Färddatorn verkar visa förbrukning inkl. bensinvärmren medan körjournalen bara visar bensinmotorn eller el-förbrukningen exlusive bensinvärmaren.

Är det bara jag som får dessa missvisande siffror eller är det ett känt problem hos volvo? Jag hade uppskattat att även bensinvärmaren räknades med i färddatorn, speciellt nu när det blir lite kallare

Bilen jag kör är en XC60 T8 2020
#1416043
Har börjat få in lite underlag för att räkna lite på förbrukning och annat.

Färdatorn ligger närmare sanningen än VOC

I mängd är det ungefär vad jag tror bränslevärmaren drar (1dl per mil cirka) lär visa sig när det blir varmare ute om skillnaden blir mindre då.
Dvs beräknad förbrukning på första tanken 0,48l/mil medans VOC säger 0,38 l/mil samma period (Oktober)
Andra tanken 0,36l/mil beräknat och VOC sa 0,28l/mil (November)
#1416073
Tror inte att färddatorn visar förbrukning inkl. bensinvärmaren. Själv haft koll vid pump och verkliga förbrukningen ca. 0,5 dl/mil högre än vad färddatorn visar.
#1416085
Fast kör man bilen i Pure och har tillskotsvärme i-bockat så ser man att den drar bensin live i centerdisplayens färddator samt att medelförbrukningen räknas om. Dock ligger inte tillskotsvärmarens förbrukning med i VOCs körjournal.

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk


#1416187
De enda siffror som ja "litar på" är snittförbrukningen som jag räknar ut varje gång jag tankar och sen för in i Spritmonitor-appen.
Riktig snittförbrukning (för min bil) ligger ca 0,3-0,4 l/100km högre jämfört med vad man hittar i bilens visning av förbrukning.
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.