Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Editdriver
#1415630
Kul me bilvård ju..
Dock har jag hamnat i lite problem..
Köpte begagnade fälgar som skulle vara i nyskick..
Har man hört den förut..
När inte 5-56 o diskborste, tvätta m disel o sedan 2 varv med tershine( finns andra tillverkare) flygrostborttagare inte hjälper mot "gravrost" invändigt.
Ska köpa "tuff" lera imorn..
Någon som har någon erfarenhet/förslag på lösning..??

Mattsvarta xc90 20"
20201130_200731.jpg
20201130_200731.jpg (472.94 KiB) Visad 3178 gånger
Användarvisningsbild
av Funk
#1415693
Syra är troligen det som gäller där, pingens acid gel eller liknande. Jag tror inte syrabaserad hjultvätt är tillräckligt på så tjocka lager..

/Thomas
av Bempo
#1415958
Ser ut som järn från utslitna bromsbelägg. Sitter grymt hårt. Spraya på Inox från Mekonomen, igen och igen och igen.... spola av med högtryck och helst hetvatten. Riktigt bra blir det aldrig mer eftersom de mikroskopiska järnspånorna är så varma när de träffar fälgen. Eller skicka på omlack som du gjort
av Editdriver
#1416173
Ursäkt/Förklaring...
Självklart brukar jag oxå syna noga.
Denna affär blev lite udda då han jobba på firma som sålde beställda däck samtidigt som han sålde beggade fälgar. O jösses va snabb han var med att hjälpa till o lasta. Dom var o är superfina framtill. Inte tusan trodde jag 1 av 4 skulle vara så risig inuti..
Kan ju vara en utmaning oxå att få dassigt snyggt.
Nu ska jag putsa till dom 3 så alla 4 blir fina som snus.

Detta kan anses som sista inlägg i denna tråd!!!
Användarvisningsbild
av bem
#1417103
Nyfiken:
Vad kostar det att lacka om lite luggslitna alufälgar? Blir sådan omlackering lika bra som original (Volvo alufälg)?
Jag antar fälgarna måsta blästras och etsas innan de lackeras om. Låter som en del pyssel, så lacka om kan väl knappast bli så billig historia?
/Bo
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1417105
Här står lite mer: https://www.intera-sverige.se/
Jag har haft en uppsättning inlämnad där, tyckte absolut att resultatet och helhetsintrycket blev bra men inte 100 som en helt ny fälg, om de granskades på riktigt nära håll.
Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]