Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1414815
Hej,

Jag har radioproblem, se här

viewtopic.php?f=19&t=154629

Jag har läst ut felkoderna och får följande ICM relaterat;
ICM-1A51 Communication with the Audio Module (AUD). Signal Missing
ICM-6C71 Audio Module (AUD) Not Approved. Faulty Signal
ICM-1A52 Communication AFM / Communication ATM

Frågan är vad jag kan dra för slutsatser av detta:
  • ICM själv verkar fungera, så jag behöver inte felsöka den vidare eller tex byta kondensatorer/regulator. Sant eller falskt?
  • AUD får två fel, ingen kommunikation och ej godkänd enhet. Jag har aldrig bytt AUD så kan man få ej godkänd enhet som resultat av ett rent kommunikationsfel, eller betyder det att AUD till och med kan vara felaktig?
  • Jag får kommunikationsfel till AUD och ATM. Är det ett klart tecken på att MOST nätet är brutet, eller är det faktiskt ett tecken på att båda enheterna AUD och ATM har problem var för sig?
Jag har beställt en optiskfiber loop (MOST hane) för att kunna brygga förbi AUD och AMT separat, jag tar gärna emot flera felsökningstips!!

//OS
#1415041
Dina koder tyder på att MOST-nätet är ok mellan ICM <--- (MMM) <--- MP2 <--- (MP1) <--- (PHM) <---
medan AUM eller signalen från den mår inte bra, och därmed heller inte ATM (och eventuellt SUB) som talar med ICM genom alla dom andra MOST-modulerna.
(Felsökningen går baklänges i MOST-nätet/ringen)

Inte ovanligt med skador på MOST-kablarna till AUD, men själva AUD kan också fela.
Har bilen sollucka eller annan vattenläcka, är det inte ohörd med vatten i "undergolvet" med påföljande korrosionsskador på YAW-sensor och AUD
Om bilen har en MMM under förarstolen (och inte PHM av en eller annan orsak) , kolla MOST-kablarna där också.

Du säger i din andra tråd att några av symptomen är temperatur/tidsrelaterad, det går ju att värma upp misstänkta moduler med t-ex en hårtork...

EDIT: Rättad AUM-skrivfel, till AUD :oops:
Senast redigerad av 2 jiha1968, redigerad totalt 0 gång.
#1415056
Aha, tack för bra tips!
Bilen har ju i alla fall en CD spelare så MP2 borde som sagt rapporterat fel då. jag har aldrig använt telefon (PHM) , men den finns kanske alltid?

Jag ska skruva fram AUM och se hur den ser ut.

En MOST hona är på väg i posten, så jag skulle då kunna brygga förbi enheterna. När jag gör det, kommer ICM fungera som vanligt? Jag täker om AUM bryggas förbi borde väl systemet istället klaga på att den inte finns alls?

Mvh/OS
#1415120
Provkörde idag:
1 Radion stänger ner efter 20s.
2 En enda felkod: ICM-6C71 Audio Module (AUD) Not Approved. Faulty Signal
3 Sedan kör vidare i 20 minuter, avstängd i 5 minuter och sedan fungerar radion efter det.

Enligt din beskrivning om fukt låter det som något runt AUD (inte AUM väl?) kan fela. Jag tror felet uppstod första gången
för några år sedan med mycket snö som smälte på golvet i både baksäte och framsäte.

Jag tar ut UAD och kollar anslutningarna till den. Finns det någon del av kabelhärvan som kan strula annat än vid kontakterna vid resp enhet?

//O
#1415178
Korrigerad AUM-skrivfel, till AUD i tidigare post.

ICM stänger troligen ner då MOST-säkerhet/loop inte kan verifierats pga felet i AUD.
Felet i AUD låter lite varierande, allt från MOST-brott och MOST-säkerhet, till fungerande. (ATM kan störa AUD, men det är inte så troligt)

Jag har mer tro på intern fel i AUD, än MOST-kabelfel i ditt fall. Men spänning och jordnings-anslutninger till AUM får oavsett kollas när den är lossad.

Ser ut till att om bilen startas på ny med "värmda" moduler, så fungerar ljudanläggningen.
Jag ville ha värmd upp AUD med en hårtork i 15-20 minut, med låsta dörrar...
(därefter ATM vid fortfarande fel)

Syftet med en "MOST-bypass loop" är att kolla om det kvarvarande MOST-nätverket är OK utan den misstänkte modulen ja.
Om AUD kopplas ur nätet med MOST-bypass, kommer ICM fortfarande att rapportera AUD-fel ,
men troligen endast ICM-1A51 (AUD saknas) , inte ICM-6C71 (AUD inte godkänd)




Lite info på nuvarande ICM-6C71: (som du troligen redan har läst)
The serial number of each control module in the infotainment system is stored in the central electronic module (CEM).
The stored numbers are compared with the serial numbers of the control modules at start up.
If the numbers do not correspond, that particular control module is blocked and the function is not available.
The blocking function for non-approved control modules is designated security on MOST.
The infotainment control module (ICM) checks whether the audio module (AUD) is in the approved list stored in the central electronic module (CEM).
The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the infotainment control module (ICM) registers that the audio module (AUD) is not in the approved list.
The diagnostic trouble code (DTC) can be diagnosed when the ignition is on for at least 12 seconds and the battery voltage is above 11 V and security on MOST is activated.

Cause:
Replacement with an audio module (AUD) which is not approved in the list stored in the central electronic module (CEM)
Software not downloaded when replacing the audio module (AUD)
Failed or incomplete software download for the audio module (AUD).
#1416126
Jag har provkört en knapp vecka nu och fälet kommer titt som tätt. Felet har endast varit ICM-6C71 alla dessa gånger.

Eftersom det händer ibland, och eftersom AUD aldrig varit bytt, så är VIDAs beskrivningar inte rätt. Rimligtvis funkar något till och från i AUD.

Min plan är att skruva ut och öppna AUD och se om jag direkt kan se några dåliga lödningar eller skadade koponenter. Om inte, så kanske pröva med at byta några komponenter.

Någon som har bilder på insidan av en AUD för High performance Audio for en XC90 ca 2005? Det skulle vara bra att

Som en bonus kan jag prova att bygla MOST medan jag tar ut AUD, men analyses hittils tyder inte på MOST brott, eller hur? för då borde det blir MOST fel istället samt förlorad kontakt till fler moduler.
#1416161
"ICM checks whether the audio module (AUD) is in the approved list stored in CEM."
Vilket kan bety at minnet i CEM felar nu och då, eller mer troligt så presenterar AUD sig med fel identitetsnummer.

Bilen har tidigare haft
ICM-1A51 Communication with the Audio Module (AUD). Signal Missing
och ICM-1A52 Communication ATM
som båda är "brott" på MOST, troligen pga AUD inte är 100% ok.
Dom två felen har tydligen inte returnerat dom sista veckorna, men dom kan ju fortfarande dyka upp.

Vid MOST bypass av AUD, kommer ICM att berätta att den saknar modulen med "ICM-1A51", men ICM kan fortfarande kommunicera med alla dom andra modulerna i nätet. (sluten ring)

Öppna AUD ock kolla skicket, men utan någon uppenbar fel, ville jag letat efter en begagnad AUD,
och betald Volvoverkstaden några kroner till att gifta in den i bilen. (eller begära MOST-safety off)
#1416633
Aha tack!

Nu har jag plockat isär AUD i bitar och granskat alla kretsar och lödningar med förstoringsglas. Det ser snyggt ut. Jag har lött om några lödningar men de var bara skönhetsfel.
Kablarna med kontakter såg snygga ut.


Jag har inte hittat några AUD fix och felsökningstips på nätet. Det finns rätt mycket kondensatorer som skulle kunna ha säckat ihop utan att det syns.

Några vidare tips på AUD?

Kan det vara CIM som är lite skakig och därför inte läser mist rätt alltid? Det finns instruktioner för att byta kondensatorer i dem.

Mvh/O
5E63FDC2-1448-4D5C-82D4-0166A75D6AB7.jpeg
5E63FDC2-1448-4D5C-82D4-0166A75D6AB7.jpeg (927.42 KiB) Visad 1090 gånger
FDB91851-43FD-4C5A-8580-23EF7DDC224D.jpeg
FDB91851-43FD-4C5A-8580-23EF7DDC224D.jpeg (940.98 KiB) Visad 1090 gånger
62662123-9F9F-444B-9B32-E9F24A0713F3.jpeg
62662123-9F9F-444B-9B32-E9F24A0713F3.jpeg (792.63 KiB) Visad 1090 gånger
A3BABBDA-7A28-4B2E-B279-69D23C8E2EF8.jpeg
A3BABBDA-7A28-4B2E-B279-69D23C8E2EF8.jpeg (656.69 KiB) Visad 1090 gånger
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]